Gå til innhold
Arkivverket

Rana 1726; Lars israelsa og Ane Andersdatter

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Hvilken Ane Andersdatter?

Driver og legger til og ordner folk på treet mitt.

Har kommet til en Lars Israelsa, født 1707 på Ner-Grøbben i Mo i Rana, bruker på Villen fra ca 1725.

Han er grei; har familien hans på Ner-Grøbben.

Men på kona hans, Ane Andersdatter, der har jeg bare navnet og verken fødsels- eller dødsdato eller hvor hun kom fra.

Den forrige brukeren på Villen, Bruk IV, Bnr 4, Nordigarden, Jens Karlsa, var også gift med en Ane Andersdatter. Denne Ane kom fra Berg.

Giftet Lars seg med enka og tok over gården?

De ble gift 1726.

Vet ikke hvor, men kirka på Mo ble bygget i 1723, så antagelig der.

Ligger vel under Alstadhaug, men dette er ikke transkribert.

Jeg prøvde, men fant ikke vielsen; jeg er ikke flink til å lese den skriften.

Noen som kan finne vielsen og fortelle meg om Lars sin Ane var enke og kanskje fødselsår og hvor hun kom fra?

Lars og Ane ble foreldre til Jens i 1724, Israel, 1726, Maren 1729, Ane 1731, Elias 1734 og Johan 1736.

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra soknehistorikken for Nordland: 

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-nordland

827 Mo (Nord-Rana)

(...)
Ministerialbøker før 1740 og 1752-1826; se 825 Hemnes.

825 Hemnes

Oversikt over kirkebøker:

Hemnes sokn

(Merk at Mo og Hemnes sokn står annenhver gang.)

Er det bygdebøkene som bruker den uvante endelsen -a på patronym? I kirkeboka brukes endelsen -søn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Lars Israelsen kaller sin første sønn for Jens, er det nærliggende å tenke at gutten er oppkalt etter Ane Andersdatters avdøde ektemann, Jens Karlsen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Lars Israelsen Nergruben og Anna Andersdatter Dom. 9. p. Trin= 13. august 1724. 
Nordland fylke, Hemnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1724, Side 194
Permanent bilde-ID: kb20071005630163
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630163

(Nederst v. side)

Dessverre ikke noe annet enn navnet hennes der.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otto Jørgensen skrev:

Har du sett Slekt og folk i Rana, bind III, side 52 og 53. Gnr 30 Villen ?

Ja, det er der jeg har de opplysningene jeg har fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Vielsen mellom Lars Israelsen Nergruben og Anna Andersdatter Dom. 9. p. Trin= 13. august 1724. 
Nordland fylke, Hemnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1724, Side 194
Permanent bilde-ID: kb20071005630163
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630163

(Nederst v. side)

Dessverre ikke noe annet enn navnet hennes der.

Ok, takk for hjelpen. Som du sier; at navnet på den første sønnen er den samme som Jens Karlsa sannsynliggjør jo at det er henne. Det samme gjør kanskje mangelen på opplysninger om henne ved vielsen? Var hun enke så hadde de opplysningene fra før. Jeg klarer ikke å lese noe på denne siden. Det står ikke noe om at hun er enka da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Fra soknehistorikken for Nordland: 

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-nordland

827 Mo (Nord-Rana)

(...)
Ministerialbøker før 1740 og 1752-1826; se 825 Hemnes.

825 Hemnes

Oversikt over kirkebøker:

Hemnes sokn

(Merk at Mo og Hemnes sokn står annenhver gang.)

Er det bygdebøkene som bruker den uvante endelsen -a på patronym? I kirkeboka brukes endelsen -søn.

Ja, Anders Frøholm bruker hele tiden Hanssa og Jenssa osv. Jeg skriver Hansen/ Hanssa på treet mitt. Noen steder er den Hanssøn, som du skriver. Men det er grenser for hvor mange varianter jeg orker å ta med. Jeg tar med fødsels-gården på de jeg vet det på; ellers er det håpløst å skille dem alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg klarer ikke å lese noe på denne siden. Det står ikke noe om at hun er enka da? 

Nei desverre det står ikke noe om at hun var enke.

Det står:

Ægteviet Lars Israelssøn Neergruben med Anna Andersdaatter

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dette inn: 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 1997
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101713903 
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101713903.jpg

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 1998
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101713904
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101713904.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Oj Langfjellet! Da var det bra jeg ikke skrev inn Ane Andersdatter Berg! Takker og bukker! Det er nok mange av oss som har en ane som heter Ane Andersdatter; det er mye gjenbruk av fornavnene, så uten fødselsår og/ eller gårdsnavn er man ganske fortapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Legger dette inn: 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 1997

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 1998

Nå fikk jeg veldig lyst til å skrive på de gamle gårdsnavnene. Men da blir det vel bare rot. Jeg skriver fødselsgården etter etternavnet i My Heritage, ellers blir det så vanskelig å finne folk. Har noen tusen i treet etter hvert. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

Legger dette inn: 

Nei; det ER faktisk enka etter forrige bruker! Dette er Nedre Langfjellet, som faktisk heter Berg. Så da ble Ane gift med begge brukerne på Villen. Da har jeg familiene på begge to; perfekt; tusen takk for hjelpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Anders Steffensen Villen født ca 1629 som mulig far til Anders Andersen Berg(Langfjellet). Har mulige barn på Anders Steffensen:

1)Anders Andersen Berg(Langfjellet) født ca 1659-1665 og død i 1736. Han er min forfar også

2)Steffen Andersen

3)Sakarias Andersen

4)Berit Andersdatter født ca 1659, og gift med Ole Ørjansen Jamtli(ca 1665-1740). Berit ble gravlagt 04.04.1728

5)Ane Andersdatter født ca 1662, og gift med Gregus Ørjansen Jamtli født ca 1650. Ane døde i 1727. De er også blant mine aner

Er litt tynt med kildegrunnlag her, men hadde mailkontakt med en mann for mange år siden hvor vi kom frem til dette. Noe av grunnlaget var vel også at flere av barna

til Anders Andersen Berg hadde faddere fra Jamlia(blant annet Gregus Ørjansen, Nils Jamtli, Ørgan Gregussen, Dordi Jamtlien osv). Det andre som har

kommet frem her hadde jeg fra før. Ellers var det jo ikke noe skifte etter Anders Andersen Berg i 1712 som det står i et innlegg her, men jeg har sett denne

feilen ett eller annet sted tidligere(så det med 1712 er nok hentet fra en kilde som tok feil der)

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Jeg har Anders Steffensen Villen født ca 1629 som mulig far til Anders Andersen Berg(Langfjellet). Har mulige barn på Anders Steffensen:

1)Anders Andersen Berg(Langfjellet) født ca 1659-1665 og død i 1736. Han er min forfar også

2)Steffen Andersen

3)Sakarias Andersen

4)Berit Andersdatter født ca 1659, og gift med Ole Ørjansen Jamtli(ca 1665-1740). Berit ble gravlagt 04.04.1728

5)Ane Andersdatter født ca 1662, og gift med Gregus Ørjansen Jamtli født ca 1650. Ane døde i 1727. De er også blant mine aner

Er litt tynt med kildegrunnlag her, men hadde mailkontakt med en mann for mange år siden hvor vi kom frem til dette. Noe av grunnlaget var vel også at flere av barna

til Anders Andersen Berg hadde faddere fra Jamlia(blant annet Gregus Ørjansen, Nils Jamtli, Ørgan Gregussen, Dordi Jamtlien osv). Det andre som har

kommet frem her hadde jeg fra før. Ellers var det jo ikke noe skifte etter Anders Andersen Berg i 1712 som det står i et innlegg her, men jeg har sett denne

feilen ett eller annet sted tidligere(så det med 1712 er nok hentet fra en kilde som tok feil der)

Hei. Jeg har mine informasjoner fra Anders Frøholms Mo prestegjeld gardshistorie, bind III. På Villen, Bruk A2, har jeg Anders Steffansa, f ca 1629. Bruker av 1/2 pund i 1661, av 8 mark ca 1665-1672 og siden av 1 pund, da deler av Bruk A1 ble lagt til. sønner i 1666; Sakarias 10 år, ca 1656, Dave 8 år, ca 1658 og Steffen, 4 år , ca 1662. Anders var sønn av Steffen Anderssa, som var første bruker siden de ble registrert. 74 år i 1666, f ca 1592. Bruker ca 1632-1672. Ødegårdsmann til 1642, noe som tyder på at han var den som ryddet bruket. Jorda ble delt i Bruk A1, A2 og A3 ca 1653-1661. Ane Andersdatter f ca 1662 har jeg også. Men gift med Ørjan Gregussa Jamtlia,, ikke  Gregus Ørjansen. Har en Per Steffensa på Villen, trolig sønn av Anders sønn, men han ble visst ikke gift og jeg har ingen datoer på ham. Men du kan jo sjekke boka til Anders Frøholm. Er du slekt med en familie i den, så er du antagelig i slekt med omtrent halvparten av de i boka. Den boka gjorde det klart for meg at slekt ikke handler om trær, men om vev.... 🙂 Jeg har mine aner samlet på My Heritage, dyrt, men da får jeg et litt mer oversiktlig tre. Så lenge man aldri trykker på den grønne knappen som overfører alt i treffene, så går det ganske bra.

13 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

2)Steffen Andersen

3)Sakarias Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Andersdatter var gift med Gregus Ørjanen Jamlit, barna deres kallers seg Gregussen og Gregusdatter. Ørjan Gregussen var født ca 1625 og kom fra Jamtland, og han var

far til Gregus Ørjansen. Jeg skal videre på Dorthe Gregusdatter gift med Fordel Jonsen Fagerlia, og deres sønn Jens. Skal videre på Anders Andersen Berg(Langfjellet) sin datter

Ane jeg også, og 2 av barna i hennes 2.ekteskap: Ane Larsdatter  født 1731 og Elias Larsen født 1734. Det var vel antydet i Anders Frøholm sin bok at far til Anders Steffensen

Villen kunne være Steffen Andersen, men jeg har også brukt manntallet 1666 for Helgeland som kilde hvor det bare sto Steffen. Har vel ikke da helt forstått hvor bygdebokforfatter

tok etternavnet Andersen fra. Er mange år siden jeg holdt på med denne delen av slekten. Jeg har slektsforskningen i slektsprogrammet Brothers Keeper, og noe finnes i word-

dokumenter også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Det var vel antydet i Anders Frøholm sin bok at far til Anders Steffensen

Villen kunne være Steffen Andersen, men jeg har også brukt manntallet 1666 for Helgeland som kilde hvor det bare sto Steffen. Har vel ikke da helt forstått hvor bygdebokforfatter

tok etternavnet Andersen fra.

Skatten fra 1668 er et fint sted å finne patronym til manntallet i 1666. Der er de fleste ført opp med patronym, i hvert fall på Helgeland. Du finner Steffen Andersen her:

https://media.digitalarkivet.no/view/77145/26

Også mannskapsrullen fra 1663/64 har mange med patronym. Steffen Andersen er også her øverst til høyre:

https://media.digitalarkivet.no/view/51326/15

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vennet meg til at skattemanntall er å finne på Digitalarkivet enda så langt tibake i tid. Det fra 1668 var lett å lese, men det fra

1663-1664 forstår jeg ikke skriften i. Kan med litt godvilje se at det står noe som ligner på Steffen Andersen øverst til høyre.  Jeg har

mer trening i å lese skifter, det vanlige manntallet for 1663-66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Lillian skriver i første innlegg at ektemannen til Ane Andersdatter var Lars Israelsen, og hans familie har du greie på. Han skal være født ca 1699, og faren var Israel Eliassen

som var bruker av Ner-Grøbben fra 1690. Hvem var Israels første kone og mor til Lars? Jeg har 4 barn i det ekteskap, og en av dem er Lars. Han ble jo i neste ekteskap gift med

Kirsten  Langstrand 29.09.1707 og fikk 2 døtre med henne. Som far til Israel Eliassen har jeg Elias Eriksen som var født ca 1620. og bruker i Ner-Grøbben fra ca 1661. Han har

jeg heller ikke kone på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Har ikke vennet meg til at skattemanntall er å finne på Digitalarkivet enda så langt tibake i tid. Det fra 1668 var lett å lese, men det fra

1663-1664 forstår jeg ikke skriften i. Kan med litt godvilje se at det står noe som ligner på Steffen Andersen øverst til høyre.  Jeg har

mer trening i å lese skifter, det vanlige manntallet for 1663-66

Ja, den er litt annerledes, men egentlig veldig konsekvent og grei å lese etter litt trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Du Lillian skriver i første innlegg at ektemannen til Ane Andersdatter var Lars Israelsen, og hans familie har du greie på. Han skal være født ca 1699, og faren var Israel Eliassen

som var bruker av Ner-Grøbben fra 1690. Hvem var Israels første kone og mor til Lars? Jeg har 4 barn i det ekteskap, og en av dem er Lars. Han ble jo i neste ekteskap gift med

Kirsten  Langstrand 29.09.1707 og fikk 2 døtre med henne. Som far til Israel Eliassen har jeg Elias Eriksen som var født ca 1620. og bruker i Ner-Grøbben fra ca 1661. Han har

jeg heller ikke kone på

Lars Israelsen skal være født på Ner- Grøbbben, Bruk I,Nordigarden,  i 1707. Jeg har ikke noe navn på den første kona til Israel, det stod ikke i bokji. Har tre barn fra dette ekteskapet; Elias 12 år i 1701, så ca 1689, Lars 1707 og Ane, også 1707. Står ikke noe om tvillinger, men Israel ble gift igjen samme år, så tvillingfødsel med påfølgende barseldød for mora er vel sannsynlig. Andre ekteskap 1707 med Kirsti Langstrand. Med henne fikk Israel barna Ane 1708 og Marit 1711. Jeg driver nå og legger ut alt jeg har i mine notisbøker på My Heritage. Hvis du er tilknyttet FamiltSearch, så vil du også få tilgang til disse opplysningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian: Jeg har også sett ett eller annet sted at Lars Israelsen var født ca 1707, men kirkebøkene for Hemnes(Rana) er studert nøye, og ingen Lars Israelsen er å finne som døpt 

der i 1707 eller i årene før og etter. På Manntallet 1701 var han 2 år(altså født ca 1699). Det stemmer nok bedre, for alt i 1724 ble han gift med Ane Andersdatter Berg(da var 

han 25 år hvis han ble født i 1699. men ville vært bare 17 år hvis han var født i 1707). Prøver å lenke til manntallet 1701(Ner -Grøbben er 5 gård på venstre side): 

https://media.digitalarkivet.no/view/38463/60

I første ekteskap til Israel Eliassen har jeg bare sønner: Elias født ca 1689, Joen eller Jens født ca 1695(r noe usikker på navnet i 1701 her), og Lars født ca 1699 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Lillian: Jeg har også sett ett eller annet sted at Lars Israelsen var født ca 1707, men kirkebøkene for Hemnes(Rana) er studert nøye, og ingen Lars Israelsen er å finne som døpt 

der i 1707 eller i årene før og etter. På Manntallet 1701 var han 2 år(altså født ca 1699). Det stemmer nok bedre, for alt i 1724 ble han gift med Ane Andersdatter Berg(da var 

han 25 år hvis han ble født i 1699. men ville vært bare 17 år hvis han var født i 1707). Prøver å lenke til manntallet 1701(Ner -Grøbben er 5 gård på venstre side): 

https://media.digitalarkivet.no/view/38463/60

I første ekteskap til Israel Eliassen har jeg bare sønner: Elias født ca 1689, Joen eller Jens født ca 1695(r noe usikker på navnet i 1701 her), og Lars født ca 1699 

De oppga bare sønner før 1701, de samlet denne informasjonen for å finne ut hva soldatgrunnlaget var., det betyr ikke at de ikke fikk døtre. Jeg strever med å lese denne skriften. Men den eneste Lars jeg ser der er 9 år og født på en annen gård. Hvor ser du Lars 2 år på Ner-Grøbben hen? På hvilken linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian: Han står under Ner-Grøbben som 2 år, men som jeg leser det nå kan det være sønn av den andre brukeren på Ner-Grøbben. Det kan hende at vår Lars ble født etter

1701, men før 1707(han ikke er  å finne som døpt i kirkeboka). Siden han gifter seg alt i 1724 er det sannsynlig at han er født 1707 iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider