Gå til innhold
Arkivverket

Rana 1726; Lars israelsa og Ane Andersdatter

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

14 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Lillian: Jeg har også sett ett eller annet sted at Lars Israelsen var født ca 1707, men kirkebøkene for Hemnes(Rana) er studert nøye, og ingen Lars Israelsen er å finne som døpt 

der i 1707 eller i årene før og etter. På Manntallet 1701 var han 2 år(altså født ca 1699). Det stemmer nok bedre, for alt i 1724 ble han gift med Ane Andersdatter Berg(da var 

han 25 år hvis han ble født i 1699. men ville vært bare 17 år hvis han var født i 1707). Prøver å lenke til manntallet 1701(Ner -Grøbben er 5 gård på venstre side): 

https://media.digitalarkivet.no/view/38463/60

I første ekteskap til Israel Eliassen har jeg bare sønner: Elias født ca 1689, Joen eller Jens født ca 1695(r noe usikker på navnet i 1701 her), og Lars født ca 1699 

Nå fant jeg det. Men det står ikke Israel Eliassen der, ser ut som om det står Johannes? Med kone GuriAnn Jonsdatter 22 år. Og sønnene Jonas elller Jens 6 år og som du sier, Lars på 2 år. Jeg tror ikke dette kan være samme familie? Jeg kan ikke begripe hvorfor de har stoppet med transskriberingen av de gamle arkivene? Dette er jo til å tørne av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel Eliassen står der, men Lars og Jon er sønner av den andre brukeren(jeg sjekket bygdeboka nå). Er bra jeg får rettet opp i noen gamle småfeil jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Lillian: Han står under Ner-Grøbben som 2 år, men som jeg leser det nå kan det være sønn av den andre brukeren på Ner-Grøbben. Det kan hende at vår Lars ble født etter

1701, men før 1707(han ikke er  å finne som døpt i kirkeboka). Siden han gifter seg alt i 1724 er det sannsynlig at han er født 1707 iallefall 

Jeg har ikke noen Johannes Eliassen som bruker på Ner-Grøbben. Men han er vel bror av Israel. Han kan ha vært innerst og jobbet som gårdsdreng eller fisker eller annet. Jeg håper de tar opp igjen transskriberingen av alle gamle arkiver. Å stoppe slik midt i kan jo sende folk på polstret celle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er  enig med Anne Lise. 

Hvis Lars Israelson var født i 1707 var han bare 17 år da han giftet seg i 1724.

Det er lite sansynelig.

Jeg er også dårlig til å lese mantallet 1701 men jeg ser at det står Lars 2år på 2 gårder.

Legg det inn til tyding.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Israel Eliassen står der, men Lars og Jon er sønner av den andre brukeren(jeg sjekket bygdeboka nå). Er bra jeg får rettet opp i noen gamle småfeil jeg også

Ja, vi må nok regne med noen feil her og der, dessverre. De kunne jo skrive inn feil i gamle dager også. Men med tid og samlede krefter så får vi vel nøstet opp de gamle trådene i slektsveven til slutt.   🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg har ikke noen Johannes Eliassen som bruker på Ner-Grøbben. Men han er vel bror av Israel. Han kan ha vært innerst og jobbet som gårdsdreng eller fisker eller annet. Jeg håper de tar opp igjen transskriberingen av alle gamle arkiver. Å stoppe slik midt i kan jo sende folk på polstret celle...

Jeg ser ingen Johannes der ved manntallet 1701, men Israel Eliassen 45 år. Jeg legger ellers merke til at Lars og Ane kaller opp første sønn etter hennes tidligere ektemann Jens

i 1724 og andre sønn Israel i 1726 etter farfaren. Så kommer en datter Maren. Det kunne nærliggende å tro at hun kan være oppkalt etter farmor med ukjent navn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Jeg er  enig med Anne Lise. 

Hvis Lars Israelson var født i 1701 var han bare 17 år da han giftet seg i 1724.

Det er lite sansynelig.

Jeg er også dårlig til å lese mantallet 1701 men jeg ser at det står Lars 2år på 2 gårder.

Legg det inn til tyding.

En anne sak. Er det sikkert at Lars Isralson ble født på  Ner-Grøbben?

Det står på Villen, Bruk IV, Nordigarden, bruker nr 4. Lars Israelsa fra Ner-Grøbben. Under Villen står det ikke noe fødselsår på ham, men han var bruker der ca 1725-1743. Også det sannsynliggjør jo at han ble født før 1707. Men han kan jo ha vært tidlig ute også, de hadde jo ikke noen aldersgrense sånn sett, som jeg vet om? Han ble gift med Ane Andersdatter. Henne har jeg verken fødsels-dødsår eller fødested på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er iallefall ingen tvil om at Ane Andersdatter var fra Berg(Langfjellet) ut fra skiftet etter faren i 1736 tidligere i denne tråden. At det var skifte etter Anders Andersen i 1712 har jeg

fra Svein Edvardsens avskrift(lenket til da jeg spurte om dette for mange år siden) på første side her. Det må rett og slett være feil årstall, for det skiftet er ikke å finne i noen protokoll

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Er iallefall ingen tvil om at Ane Andersdatter var fra Berg(Langfjellet) ut fra skiftet etter faren i 1736 tidligere i denne tråden. At det var skifte etter Anders Andersen i 1712 har jeg

fra Svein Edvardsens avskrift(lenket til da jeg spurte om dette for mange år siden) på første side her. Det må rett og slett være feil årstall, for det skiftet er ikke å finne i noen protokoll

Ja, Ane er fra Berg ja. Jeg svarte på det for flere dager siden, for jeg fant henne der. Men nå finner jeg ikke det jeg skrev, så jeg må ha trykket på noe feil et sted. Ja, Ane er nå lykkelig sortert og ordnet. Tusen takk for hjelpen! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

Det står på Villen, Bruk IV, Nordigarden, bruker nr 4. Lars Israelsa fra Ner-Grøbben. Under Villen står det ikke noe fødselsår på ham, men han var bruker der ca 1725-1743.

Tror du virkelig at en guttunge på 18 år ble bruker av ett gårdsbruk på den tiden.

En måte å finne slekt på er å se på faddere ved dåpene til Lars Israelsons barn.

Jeg kan ikke se at du har lagt inn lenker til barnas dåp.

Og husk. Stol aldrig på bygdebøker eller nettbaserte slektstrær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Lars som fødes her da (1705)?

https://media.digitalarkivet.no/view/16553/20

Gåstjønnlia er nabogården til Villen, så det ville være naturlig at Lars endte opp der. I tillegg til at far var en Israel var moren en Israelsdatter i følge bygdeboka:

https://www.nb.no/items/100df96774041fca43f730e59198309e?page=127&searchText=israel

Det kan være grunnen til at han bodde (tjente) på Ner-Grubben da han giftet seg. Så vidt jeg har forstått er bostedet Ner-Grubben ved giftemålet eneste grunn til at Lars er plassert som en sønn av Israel Eliasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Tror du virkelig at en guttunge på 18 år ble bruker av ett gårdsbruk på den tiden.

En måte å finne slekt på er å se på faddere ved dåpene til Lars Israelsons barn.

Jeg kan ikke se at du har lagt inn lenker til barnas dåp.

Og husk. Stol aldrig på bygdebøker eller nettbaserte slektstrær. 

Jeg vet at 25-30 år er mer sannsynlig alder. Men ingen regel uten unntak heter det jo. Jeg stoler ikke 100% på bygdebøker nei, men ett sted må man jo starte. Når det gjelder nettbaserte slektstrær så er det jo det jeg selv har. kan ikke se at en offline database skal være noe alternativ. Med mindre du nøyer deg met et par hundre mennesker på treet. men jeg importerer ikke blindt fra andres trær heller. Jeg vill ha foretrukket å basere alt på de skrevne arkivene. Men de er nå en gang håndskrevet og til dels umulig for andre enn eksperter å lese. Og når ekspertene har sluttet å transkribere kildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I tillegg til at far var en Israel var moren en Israelsdatter i følge bygdeboka:

Dette ville jeg ha sjekket flere kilder til før jeg hadde tatt det for god fisk, forresten. Ingen av sønnene er døpt Israel. Men det er en Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Det er ikke Lars som fødes her da (1705)?

https://media.digitalarkivet.no/view/16553/20

Gåstjønnlia er nabogården til Villen, så det ville være naturlig at Lars endte opp der. I tillegg til at far var en Israel var moren en Israelsdatter i følge bygdeboka:

https://www.nb.no/items/100df96774041fca43f730e59198309e?page=127&searchText=israel

Det kan være grunnen til at han bodde (tjente) på Ner-Grubben da han giftet seg. Så vidt jeg har forstått er bostedet Ner-Grubben ved giftemålet eneste grunn til at Lars er plassert som en sønn av Israel Eliasen?

Nei, fordi han er oppgitt som sønn av Israel i Mo prestegjeld gardshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

Nei, fordi han er oppgitt som sønn av Israel i Mo prestegjeld gardshistorie.

Nå er jeg ikke med? Er det ikke en Lars Israelsen du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Baard Vidar Pettersen skrev:

Nå er jeg ikke med? Er det ikke en Lars Israelsen du er på jakt etter?

Nei. Jeg lette etter Ane Andersdatter og en av de andre fant henne på Berg, Langfjellet nedre for noen dager siden. Jeg skrev inn et takk da, men det har blitt borte. Jeg har nok trykket feil et sted. Lars hadde jeg hele tiden. det var det jeg skrev øverst i dette innlegget. Men takk for tiden du har brukt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. Da var det som jeg trodde. 

Det jeg prøver å si er at med de kildene som er presentert så langt, ville jeg sagt at det ikke er 100% sikkert at Lars Israelsen, bruker i Villen, er født i Ner-Grubben, sønn av Israel Eliassen. Jeg sier heller ikke at det ikke er tilfelle, men hadde det vært min slekt hadde jeg også sjekket ut den Lars Israelsen som beviselig er født på nabogården.  Anders Frøholm hadde jo ikke andre kilder enn de vi har tilgjengelig og er kilden hans at Israel hadde Ner-Grubben som adresse 20 år senere er ikke svaret gitt. Trenger du hjelp til å transkribere kilder, er det bare å si ifra. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ikke noe problem. Da var det som jeg trodde. 

Det jeg prøver å si er at med de kildene som er presentert så langt, ville jeg sagt at det ikke er 100% sikkert at Lars Israelsen, bruker i Villen, er født i Ner-Grubben, sønn av Israel Eliassen. Jeg sier heller ikke at det ikke er tilfelle, men hadde det vært min slekt hadde jeg også sjekket ut den Lars Israelsen som beviselig er født på nabogården.  Anders Frøholm hadde jo ikke andre kilder enn de vi har tilgjengelig og er kilden hans at Israel hadde Ner-Grubben som adresse 20 år senere er ikke svaret gitt. Trenger du hjelp til å transkribere kilder, er det bare å si ifra. 

Takk! Anders tok vel utgangspunkt i gårdene, så det er vel skattelister han har begynt med, antagelig. Og bygsler og den slags. Og snakket med gamle folk. Og rettsdokumenter. Og kirkebøkene. Det var ingenting som var digitalt den gangen så han hadde litt av en jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke er 100 % sikkert at Lars Israelsen var født på Ner-Grøbben, og kan ha vært i tjeneste der da han ble gift i 1724. Det er heller ikke den Lars Israelsen

som ble døpt i Gaastjønnlia i 1705. Han er bror til en av mine formødre på en annen gren(Dorthe Israelsdatter som fikk datteren Beret med Haagen Haagensen Jamtlia)

enn den vi har vært inne på tidligere her, og jeg har han som gift i 1727 med Ragna Nilsdatter og 6 barn med henne. Her er lenke til trolovelsen 3.tia paascat

1727(langt nede til høyre):     https://media.digitalarkivet.no/view/16553/228

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Det er heller ikke den Lars Israelsen

som ble døpt i Gaastjønnlia i 1705. Han er bror til en av mine formødre på en annen gren(Dorthe Israelsdatter som var gift med Haagen Haagensen Jamtlia)

enn den vi har vært inne på tidligere her, og jeg har han som gift i 1727 med Ragna Nilsdatter og 6 barn med henne 

Dersom denne Lars kan sjekkes ut, vil jeg jo si at sjansene øker betraktelig for at Lillans Lars Israelsen faktisk er fra Ner-Grubben og født etter FT1701 og før kirkeboka 1704. 

Forøvrig - siden jeg sådde tvilen - skiftet etter Israel Jonsen har kona som Maren Israelsdatter:

https://media.digitalarkivet.no/view/24844/55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Lars og Annes barn.

Om du har brukt for dem eller ei. Men det er lurt å se hvem som er faddere.😊

Jens
Nordland fylke, Hemnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1724, Side 196
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630165  

Israel
Nordland fylke, Hemnes i Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1726, Side 223
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630193  

Maren
Nordland fylke, Hemnes, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A02 (1729-1748), Kronologisk liste 1729, Side 3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630219  

Anne (ikke Ane)
Nordland fylke, Hemnes, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A02 (1729-1748), Kronologisk liste 1731, Side 37
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630245  

Elias
Nordland fylke, Hemnes, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A02 (1729-1748), Kronologisk liste 1734, Side 72
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630282  

Johan
Nordland fylke, Hemnes, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Alstahaug, Ministerialbok nr. 825A02 (1729-1748), Kronologisk liste 1736, Side 110
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005630319  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt greit for meg også å få den oversikten over barna til Anne og Lars. Jeg hadde alle barna som døpt, men nå fikk jeg lagt til sidetallene fra kirkebøkene. Er så lenge 

siden jeg holdt på med disse, at jeg hadde dem fra mikrofilm(brukte mye tid på mikrofilmer for Rana og Hemnes da jeg bodde i Sandnessjøen og fant filmene i

skapet på biblioteket der) . Også greit å få sett skiftet etter Israel Jonsen i Kinderkeis igjen. Tror jeg hadde det tidligere, men så mistet jeg en del informasjon i

slektsprogrammet et par ganger. Greit å få lagt inn det igjen også. Forøvrig er Israel Jonsen og hvor han kom fra en gåte, og han dukker opp i Rana fra "intet"

like etter 1701. Har letet i mange år etter han og hans aner og hvor han kom fra, men det er en annen historie Jeg kan ellers også nevne at kona hans Marit

Israelsdatter var søster til Kirsten Israelsdatter(Anders Andersen Bergs andre kone). Deres bror Ola Israelsen var gift med Eli Østensdatter( som ble min formor

et senere ekteskap på enda en annen gren). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hadde det meste her, men Marit Persdatter som kone til Anders Steffensen var ny. Dette må sjekkes nærmere. Hun skal være død i 1742, men finner henne

ikke som gravlagt i kirkebøkene 1740-1751 for Mo sogn, eller 1729-1748. Det er heller ikke noe skifte på henne, så hvor er dødsåret 1742 og fødselsår 1650

tatt fra? Hvis det står i bygdebok så har vel de også tatt det fra noe, men hva? Hun kan jo uansett ikke være mor til Anders Andersen Berg som bare ble født

ca 9 år etter henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være negativ. Men alt som finnes på Geni (og MyHeritage som nå eier Geni) må sjekkes.

Det samme gjelder Ancestery.

Det er folk der som synes kvantitet  er bedre enn kvalitet.

Jeg har hatt medlemskap i alle men har beholt Geni  for der jobber også andre i familien

Mitt riktige slekttre har jeg på egen maskin med kopi på minnepinne.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider