Gå til innhold
Arkivverket

Stokkedame med 3 ekteskap og en haug unger.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Atter en gang dukker det opp et ektepar i Vestfold, nå Stokke, som jeg ikke finner ut av. Kan noen hjelpe?

Kirsten Nilsdatter. Nevnt 1715. Enke 1739. Gift (1) med Ole. Gift (2) med Hans. Trolig skifte 16. november 1699. Gift (3) med Søren Halvorsen Askjerød i Arnadal. Skifte 29. juni 1739.[1] (Sønn til Halvor Tormodsen og Kari Sørensdatter. Vestre Gjennestad.) Tilstede på skiftet hans søskenbarn, Kristoffer Kristoffersen Vestre Gjennestad.

Barn i første ekteskap:

1.     Tore Olsen. Skifte 26. oktober 1715.[2] Ugift. Nils Kristoffersen Unneberg i Sem krever 7 daler 2 ort 22 skilling i arv på vegne

av sin myndling Ole Olsen, som Tore Olsen er fars halvbror til.

Barn i andre ekteskap:

2.     Maren Hansdatter, 26 år i 1715. Død 1777, 89 år gammel. Gift 25. juni 1732 med Hans Hansen Gran i Andebu. De nevnes

i skiftet etter Søren, der Maren har 4 daler 2 ort til gode i farsarv etter skifte av 16. november 1699. To barn som døde små.

3.     Gunild Hansdatter, 23 år i 1715. Begravet 6. august 1729, 34 år 10 måneder gammel.

4.     Ole Hansen, soldat i 1715.

5.     Berte Hansdatter, 21 år i 1715. Begravet 1728, 33 år gammel.

6.     Søren Hansen, 14 år gammel i 1715. Begravet 1721, 24 år gammel.

Barn i tredje ekteskap:

7.     Viviche Sørensdatter, 3 ½ i 1715 og Tvilling. Begravet 1723, 21 år gammel.

8.     Hans Sørensen, født ca. 1710/1711. 3 ½ år i 1715 og Tvilling. 22 år, gift og bosatt på Askjerød i 1732.

Mvh. Torbjørn

[1]  SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll, 1730-1738, s. 212a flg.

[2] SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll, 1715, s. 280a-281a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Savner et spørsmål ...

DTH

Jeg skrev: Atter en gang dukker det opp et ektepar i Vestfold, nå Stokke, som jeg ikke finner ut av. Kan noen hjelpe? Og siden de to første ektemennene kun har fornavn, men for all del.

Kunne det vært noen der ute som kanskje kunne hjulpet meg med og finne ut hvem de to første ektemennene er. Ole N:N: og Hans N:N:

Er det bra Dag T. Hoelseth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000835734

Vestfold fylke, Søndre Jarlsberg, Skiftekort (1700-1755), Skifteprotokollside, Side 37
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224660038
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk20100224660038.jpg 

Vestfold fylke, Søndre Jarlsberg, Skiftekort (1700-1755), Skifteprotokollside, Side 36
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224660037
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk20100224660037.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Grethe. Disse to skiftene jeg basserer dette på. Så er spørsmålet om det kan finnes noe et sted jeg ikke kan finne.

Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det altså 2 ekteskap det er spørsmål om.

Problemet er jo at det ikke finnes kirkebøker før 1717. Heller ikke skifter før 1700.

Kirstens 2 første ekteskap kan ha skjedd et helt annet sted, muligens også i et annet fylke.

Vet du hvor det ble av Kirsten etter 1732?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Jeg skrev: Atter en gang dukker det opp et ektepar i Vestfold, nå Stokke, som jeg ikke finner ut av. Kan noen hjelpe? Og siden de to første ektemennene kun har fornavn, men for all del.

Kunne det vært noen der ute som kanskje kunne hjulpet meg med og finne ut hvem de to første ektemennene er. Ole N:N: og Hans N:N:

Er det bra Dag T. Hoelseth?

Det var da voldsomt. Ja, du ba om hjelp, men det vanlige er vel å konkretisere hva du ønsker hjelp til.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

Da er det altså 2 ekteskap det er spørsmål om.

Problemet er jo at det ikke finnes kirkebøker før 1717. Heller ikke skifter før 1700.

Kirstens 2 første ekteskap kan ha skjedd et helt annet sted, muligens også i et annet fylke.

Vet du hvor det ble av Kirsten etter 1732?

Det stemmer, men kunne jo hende at noen satt med ett notat. Skudd i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemann nr. 2 må ha vært den Hans Sørensen som 12. august 1691 tinglyste sin bygselseddel på Askjerød, datert 29. juli 1691.

Denne Hans Sørensen var bror av Søren Sørensen på Hvitstein i Kodal, jf. sistnevntes skifte 2. november 1693. Bygdeboklitteraturen plasserer Hans og Søren som sønner av Søren Torgersen på Søndre Kverne i Arnadal, men jeg har ikke funnet holdepunkter for at det er riktig. Jeg tror bygdebøkenes påstand skyldes at jordegods i Søndre Kverne ble delt på skiftet etter Søren Sørensen, men dette jordegodset kan ha kommet fra annet hold, så det virker ikke overbevisende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2020 den 0.08, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Ektemann nr. 2 må ha vært den Hans Sørensen som 12. august 1691 tinglyste sin bygselseddel på Askjerød, datert 29. juli 1691.

Denne Hans Sørensen var bror av Søren Sørensen på Hvitstein i Kodal, jf. sistnevntes skifte 2. november 1693. Bygdeboklitteraturen plasserer Hans og Søren som sønner av Søren Torgersen på Søndre Kverne i Arnadal, men jeg har ikke funnet holdepunkter for at det er riktig. Jeg tror bygdebøkenes påstand skyldes at jordegods i Søndre Kverne ble delt på skiftet etter Søren Sørensen, men dette jordegodset kan ha kommet fra annet hold, så det virker ikke overbevisende.

Har du kilden til hendelsen i 1691?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4. mai 2020 den 0.08, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

På 7. mai 2020 den 22.18, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Har du kilden til hendelsen i 1691?

Det må være tingboka for Søndre Jarlsberg, tingsamling 12. august 1691. Har ikke sidetallet for handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider