Gå til innhold
Arkivverket

Chris Frag - til USA, men hvorfra og når?

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Den 14.11.1898 giftet  min bestefars søster Lovise P. Solheim(f. 1859) seg med Chris Frag.  Ekteskapet ble inngått i Hennepin county (Minneapolis).  Deretter er det rimelig greit å følge ekteparet gjennom US census  1900 - 1940, mens de drev med farming i nordre del av Minnesota.  Hun døde i 1943, og han i 1946.  Begge er gravlagt i småbyen Blackduck.

Chris Frag var også sannsynligvis født i Norge, ca 1862.  Men hvem var han, og når utvandret han?

Hans opprinnelige  egennavn var jo Christian, men Frag må være en amerikansk vri på et norsk slektsnavn, men hvilket?

I samme forbindelse:  Jeg har tidligere etterlyst sønnen deres, Osker Frag, født 27.4.1900, død mellom 1905 og 1910, men når?

(Det var vel sjelden at et norskfødt ektepar oppkalte etter den svensk-norske kongen?)

39. Frag-familie (Lovise Solheim og Christian Frag)Lakewood cem. Blackduck, MN.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som han er født i Oslo

Name: Kristian Frag
Event Type: Death
Event Date: 7 May 1946
Event Place: Blackduck, Beltrami, Minnesota, United States
Event Place (Original): Blackduck, Beltrami, Minnesota
Birth Date: 1862
Birthplace: Oslo, Norway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at finst nokre Frag i Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Frag

Men det kan vere feillesingar av Trag.

Om vi tenkjer oss at Frag er ei forkorting av eit norsk stadnamn, kan det godt vere eitt som begynner på Frog-:

Frogn, Frogne, Frogner, Frognøya. Eventuelt Frygne, Frygningen. Alle desse har gn, som er vanskeleg å overføre til engelsk.

Ei anna moglegheit er Frågått.

Eg byggjer her på søk i Norske gaardnavne. Alle desse plassane ligg på Austlandet inkl. Telemark.

Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.  Det er riktig person som Ivar Moe har funnet.

Men hoverproblemet er hans opprinnelige slektsnavn,  som han kanskje brukte da han emigrerte og til å begynne med i USA. 

Jeg finner han hverken i emigrantprotokoller, Minnesota state census 1895 eller US census 1900, kanskje fordi han har brukt et annet navn, eller en annen form på navnet.

Av senere census, der han og fruen er lett å finne, synes å framgå at han emigrerte i  1893-94.  Begge foreldrene hans oppgis å være norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

Eg ville ha gissa på garden Frog i Norderhov, men det aller beste hadde nok vore å finna ein obituary for Chris.  Om han d. so seint som i 1946, inneheld gjerne obituaries mange fine opplysningar, ogso om søsken...

Oscar var forresten ikkje noko uvanleg namn mellom utvandrarar frå Noreg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenken til Find a grave, hvor du har funnet dødsfallet:

https://www.findagrave.com/memorial/150410763/christian-frag

https://www.findagrave.com/memorial/150410752/louisa-p-frag

Louisa P. Solheim

Minnesota, County Marriages, 1860-1949

Name: Christ Frag
Event Type: Marriage
Event Date: 14 Nov 1898
Spouse's Name: Louisa P. Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en nøtt...

Etter råd fra l. Øyane har jeg søkt i folketellingene både for 1865 og -75 etter personer med bosted Frog/Frok i Norderhov, personer med navn Kristian og født 1860-65.  Jeg antar at et slikt søk dekker både gårdene og husmannsplassene, men søket er resultatløst.

Også leting etter obituary har hittil ikke ført fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket naturaliseringen hans? Der kan han ha opplyst når ankom US og evt. andre opplysninger som kan være nyttige (f. dato/år/sted osv.)

https://www.ironrangeresearchcenter.org/details/7/277219/

https://www.ironrangeresearchcenter.org/details/7/747897/

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

? En Andreas C. Frog, 22 år, emigr. fra Kra. 20/5 1887 til Minneapolis med skipet Marsdin, agent Blichfeldt.

Sannsynlig samme mann's ankomst

The New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957  -  Lenke Ancestry
Name:    Andras Freg
Arrival Date: 6 Jun 1887
Birth Date: abt 1865
Place of Origin:    Norway, Hamburg
Port of Departure:    Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:    United States of America
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Umbria

Transkribert med navnet Andrew Foog hos FS  -  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVRS-RNVZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Anders Frog 

ft10061506786646.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAIHBERNCXHARW424A&Expires=1589086800&Signature=rtN9QIswbHtQj5XIp4EMNpM7T7Y%3D

Husholdning
SLEKTSKAP TIL OVERHODE NAVN FØDT
Husfar/-mor Mads Jensen Frog 1821
Husmor Maren Gurine Frog 1829
Sønn Nils Jörgen Frog 1863
Sønn Nicolai Frog 1866
Sønn Andreas Frog 1868
Sønn Harald Frog 1870
Datter Martha Marie Frog 1872
Visitor Martha Olsen Rynning 1871
Tjener Anne Thorstensdatter Ulland 1871
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Her er en Anders Frog 

Farmasøyt Andreas Frog døde i 1900  -  https://www.begravdeioslo.no/resultat/name/andreas frog/year_of_death/1900/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

b8c623bec5406c6a2336a51c2517dd2d.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er mulig dere er inne på noe.

Av kirkebok for Norderhov ser jeg at Andreas (Kristensen) Frog ble født 25.2.1865.  Det er nok samme person som emigrerer 20.5.1887.  Først med DS Marsdin (Wilson Line) Kristiana - Hull, og deretter med RMS Umbria (Cunard Line) fra Liverpool  med ankomst New York 6.6.1887

Ved emigrasjonen er han skrevet som  Andreas C. Frog.

Men han er ikke å finne under dette navnet, eller lignende navn,  hverken under US census 1890 eller Minnesota state census 1895.

Kan det likevel være rett person?  Da må han ha tatt farens navn som sitt, og amerikanisert Frog til Frag.  Begge deler er vel mulig.  Det som i så fall stemmer dårligst er emigrasjonsåret.  Christ Frag oppgir 1893-94, og det synes å være litt langt unna 1887?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingene 1910-1940, har jeg har sett emigrasjonsår oppgitt som 1885 - 1894.

Samme ang. alder 1860 -1868.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Kan det likevel være rett person?  Da må han ha tatt farens navn som sitt, og amerikanisert Frog til Frag. 

Jeg ville bestilt "Naturalization Records"........  -  se post # 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. siste innlegg fra Egil J

Jeg får feilmelding fra serveren, etter å ha utfylt alle data.  Egentlig nøler jeg med å oppgi mine visa-data åpent på www, men gjorde det denne gangen.

Hvis det hadde vært mulig å finne ham i folketellingene enten 1890 eller 1895 ville saken trolig vært løst.   Når han gifter seg 1898 bruker han navnet Chris Frag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Hvis det hadde vært mulig å finne ham i folketellingene enten 1890

1890 finner du ham nok ikke da mesteparten av det census' ble ødelagt i brann i 1921, man berget vel under 1%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt nok en gang å bestille  "Naturalization Records", men får fortsatt samme feilmelding.  Jeg oppgave min postnummer med en 0-foran som Zip.code, etter råd fra nettet, men altså uten å nå gjennom.

I Minnesota state census 1895  finner jeg ham ikke, selv etter å ha prøvd mange kombinasjoner av navn.  Så da får det være.  Men jeg tror kanskje det er rett mann som er funnet, og får bare ta forbehold når jeg skriver om emigrantene fra Solheim, Hornindal.

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Jeg har forsøkt nok en gang å bestille  "Naturalization Records", men får fortsatt samme feilmelding.  Jeg oppgave min postnummer med en 0-foran som Zip.code, etter råd fra nettet, men altså uten å nå gjennom.

Til orientering; jeg har sendt en mail til min kontakt hos Minnesota Discovery Center mht. dette problemet så får vi se hva hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kuriositet i denne sammenhengen. Fant denne kokeboken på loftet idag: Skrevet av en Sara Frog. Forordet er datert Balders september 1890.

1.jpg

2.jpg

Endret av Bjarne Rosenstrøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider