Gå til innhold
Arkivverket

Samuline Johannesdatter Aashamar, gift Aasen. Eid sokn, S & F.

Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle finne kirkeboka hvor hun er registrert begravet. Eid sokn (Nordfjordeid), Sogn & Fjordane, men fant den ikke. Ifølge Gravminner ble hun født 19. juni 1846 og døde 10. juni 1914.

Kirkeboka for Stårheim slutter i 1926 mens kirkeboka for Eid slutter i 1906. På Gravminner står det at hun døde 10. juni 1914. Ønsket å se hennes begravelse i kirkeboka. 

Betyr det at kirkeboka ikke er innlevert? Trodde jeg hadde sett på Digitalarkivet før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikkje åleine om å vente på kyrkjebøkene for Eid, resten av Noreg ventar, òg..., og bygdeboknemnda som er godt i gang med arbeidet.
Som du skriv, er det ikkje digitalisert nyare enn 1906!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da skjønner jeg at vi må bare vente på kirkebøkene. Det kan se ut som det også er treg levering av "skiftebøker". 

Så bygdeboknemnda er i gang. For 1-2 år siden hørte jeg at det var tvilsomt at det ble noe av da jeg spurte om hvordan det gikk med arbeidet med digitale bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kommer dødsfallet, er her:

Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning

FOLKEMENGDENS BEVEGELSE, Folkemengdens bevegelse (Serie FB), Folkemengdens bevegelse (Serie FB) 1911-1920, Folkemengdens bevegelse (Serie FB) 1914

Annen kilde nr. 33 (1914-1914)

https://media.digitalarkivet.no/view/89906/646
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000233700646 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg tror ikke at gravstedet er oppgitt i KB, da jeg reg. denne KB, har jeg ikke reg. noe gravsted, jeg har KB på DVD men har for tiden ingen pc hvor der er DVD avspiller, så jeg får ikke sett om der er skrevet noget i anmerkningsfeltet, da jeg ikke har reg. noe der, står det tydeligvis ikke noe om gravsted i KB

Legger ved kopi av dødsmeldingen:

9 myndige og tilstedev. Børn, dessuten 2 tilstedeværende barnebarn, som begge antages myndige(efter meddelse av lærer J. Aasen) intet efterlatt.

Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Grethe Flood said:

Det nærmeste jeg kommer dødsfallet, er her:

Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning

FOLKEMENGDENS BEVEGELSE, Folkemengdens bevegelse (Serie FB), Folkemengdens bevegelse (Serie FB) 1911-1920, Folkemengdens bevegelse (Serie FB) 1914

Annen kilde nr. 33 (1914-1914)

https://media.digitalarkivet.no/view/89906/646
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000233700646 

Takk til deg for lenke til Folkemengdens bevegelse. Der lærte jeg nytt. Ante ikke om kilden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rune Bergesen said:

Hei, jeg tror ikke at gravstedet er oppgitt i KB, da jeg reg. denne KB, har jeg ikke reg. noe gravsted, jeg har KB på DVD men har for tiden ingen pc hvor der er DVD avspiller, så jeg får ikke sett om der er skrevet noget i anmerkningsfeltet, da jeg ikke har reg. noe der, står det tydeligvis ikke noe om gravsted i KB

Legger ved kopi av dødsmeldingen:

9 myndige og tilstedev. Børn, dessuten 2 tilstedeværende barnebarn, som begge antages myndige(efter meddelse av lærer J. Aasen) intet efterlatt.

Hilsen Rune

Takk for din kommentar med kopi av dødsmeldingen. Lærer J. Aasen (Johannes) var eldre bror til min oldefar Didrik. Og eldstemann i søskenflokken.

Gravstedet er ikke så viktig da hun døde i Eid. Jeg har svart-hvitt bilde fra begravelsen (etter begravelsen utenfor huset på gården Åsen) med søskenflokken og tre barnebarn. Fått bildet av det yngste barnet til læreren. Der har hun skrevet navn på personer på ark sammen med bildet. Det var mest bekreftelse av dødsdato/år jeg var interessert i.

Jeg har PC med DVD spiller og i tillegg portable DVD spiller som kan koples til USB på PC. Det er ellers mulig å kopiere innhold fra DVD til minnepenn. Hvis det ikke er for stor kapasitet, tror jeg. Nevner det for sikkerhets skyld, da du kanskje ikke er klar over portable DVD spiller.

Vet du noe om bygdebok arbeidet? Og hvordan det ligger an? Er det digital bygdebok eller på papir? Hvis du vet det.

Kristin 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin

Jeg har ikke jobbet med BB prosjektet, men har bidratt med filer og min egen database, Jeg tror de er i sluttfasen å samle inn data for Bind 1, men har ingen innformasjon utover det, jeg vet ikke heller om BB kommer i Trykt eller Digitalversjon, eller begge deler. Samuline ble begravet 16/6-1914. Jeg vet at man kan få en bærbar Dvd spiller, men har en bærbar til reperasjon, men på grunn av Viruset er alt stengt ned her til 15 /5, så ingen får komme inn i vår Subd., for å levere ting og vi over 60 har ikke lov til å gå ut, anten i nærbutikken for å kjøpe mat. Hilsen Rune

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune B.

Takk for innlegget med info. Det er ille med viruset i lange land, forstår godt hvordan det oppleves. Spanskesyken kan være det nærmeste man kommer i antall dødsfall. Eldstedatteren til læreren døde i spanskesyken mener jeg å ha forstått. Får krysse fingrene for at det blir bedre om noen måneder.

Jeg er interessert i å bli informert når bind 1 er ferdig, enten av deg eller andre som får vite det. Men skal kanskje prøve å se om det er info om det hos kultur i kommunen.

Var i Nordfjordeid sist sommer en rask tur. Fikk se gravsteinen til Samuline (utydelig skrift) for første gang etter at jeg intetanende ble kontaktet av en mann med spørsmål om gravsteinen (fredet). Så var jeg oppe en tur til gården etterpå.

Hilsen Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin.

Dersom du melder deg inn i facebook-gruppa "Eid Sogelag si bygdebokside"  kan du  bli oppdatert på arbeidet med bygdeboka etterkvart som dei kjem med nye opplysningar om arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider