Gå til innhold
Arkivverket

Bryllup på 1600-tallet

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet over noen saker på tinget hvor noen blir stevnet for å ha holdt for langvarig bryllup.

Dette gjelder siste halvdel av 1600-tallet.

Er det noen som vet hva loven sa? Det var vel ganske vanlig med tre dager,

men det må jo tydeligvis ha vært en lov som sa at man ikke kunne holde bryllup i mer enn ... dager.

Og stedet er Romerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Jeg har kommet over noen saker på tinget hvor noen blir stevnet for å ha holdt for langvarig bryllup.

Dette gjelder siste halvdel av 1600-tallet.

Er det noen som vet hva loven sa? Det var vel ganske vanlig med tre dager,

men det må jo tydeligvis ha vært en lov som sa at man ikke kunne holde bryllup i mer enn ... dager.

Og stedet er Romerike.

Christian IVs lov (1604-1687): https://www.hf.uio.no/iakh/tjenester/kunnskap/samlinger/tingbok/kilder/chr4web/chr-IV-095.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, det var kjapt! Tusen takk, da er det akkurat "innafor" i det tilfellet jeg var innom nå nettopp, hvor bryllupet ble holdt i 1680.

Skjedde det en endring i loven fra 1687? Og i såfall, hvordan finner jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale boken "Der Stod Seg Et Bryllup - Ekteskapet i Norge gjennom tidene" som blant annet kommer inn på tematikken med bryllupsfeiringer som varte for lenge. Sentralt i lovgivningen står Christian IVs lov henvist til i posten over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Jøje meg, det var kjapt! Tusen takk, da er det akkurat "innafor" i det tilfellet jeg var innom nå nettopp, hvor bryllupet ble holdt i 1680.

Skjedde det en endring i loven fra 1687? Og i såfall, hvordan finner jeg det?

Christian Vs lov: https://www.hf.uio.no/iakh/tjenester/kunnskap/samlinger/tingbok/kilder/chr5web/chr5register.html

Jeg har ikke hatt tid til å se etter tilsvarende bestemmelser der, men boka som det er vist til her, gir kanskje opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder boken "Der Stod Seg Et Bryllup - Ekteskapet i Norge gjennom tidene" som det henvises til, finner jeg ikke noe om der heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Turid Fallet said:

Når det gjelder boken "Der Stod Seg Et Bryllup - Ekteskapet i Norge gjennom tidene" som det henvises til, finner jeg ikke noe om der heller ...

Side 128 og litt utover i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein gammal regel, og ikkje noko Kristian 4 fann på....

https://www.nb.no/items/07f8e6a9b4b25a8a4a3c994ed64d4a51?page=109&searchText=magnus lagabøters landslov

Det ser ikkje ut til at regelen er teken inn i Kristian Vs lova (1687).  Spørs om ikkje du må leite gjennom ymse samlingar av forordningar

(søk etter "Forordninger" som ord i boktittel på nb.no) for å finne regelverket som galdt.

Denne er frå 100 år seinare: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/kulturarvaret-2018/gjestebud-silkeklaer-og-forbrukskontroll

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dette kom som en av flere forordninger på slutten av 1600-tallet, da mange bønder sleit med å betale landskyld og andre rettigheter(skatter). Øvrigheten mente at en måte å få ned utgiftene til bøndene, og dette gikk utover bryllupene og gravferdene. Tingbøkene på Inderøen i Nord-Trøndelag har flere slike saker beskrevet.

Utenom lengden på bryllupene, var det også egne regler om at en ikke fikk låne bryllups-styr, men måtte bruke eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gunnar Øra skrev:

Mener dette kom som en av flere forordninger på slutten av 1600-tallet, ...

Synd på Magnus Lagabøte då, som ikkje visste at lova hans først skulle gjelde 400 år seinare...  (sjå #12)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Synd på Magnus Lagabøte då, som ikkje visste at lova hans først skulle gjelde 400 år seinare...  (sjå #12)

Eller at han var framsynt, ser at det er særlig når bøndene sliter med landskyld og skatter at det ble slått hardt ned på, mens når tidene var bedre, ble det sett mildere på. Har dog sett at varigheten på bryllup ble nedsatt til 1 dag på slutten av 1600-tallet i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.