Gå til innhold
Arkivverket

Joachim Frederich Zegal, "advokat" på Helgeland 1700-tallet

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet:

I Tingbok 13 på Helgeland som jeg for tiden tråkler meg gjennom, opptrer til stadighet Seg: Joachim Frederich Zegal både på vegne av kirke og almue - han er vel en såkalt prokurator - sakfører. Han opptrer på hele Helgeland fra Meløy til Brønnøy. Jeg finner ham nevnt i noen få bøker på nb.no som alle refererer til saker han har hatt på Helgeland, men ingenting om hvem han var og hvor han kommer fra. Med et såpass spesielt familienavn, hadde jeg ventet å finne en del på ham. Noen som kjenner til ham?

For ordens skyld staves navnet på mange måter - både Jochim og Joachim, alle mulige varianter av Fredrik og både Zegaa, Zegaal, og Zegal, men mest det siste. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Kan dette være han, visitør og senere stadsmaaler(tollvesenet).

Det ser absolutt ut som rett familie. Men "min" Joachim må i så fall være den sønnen som ble født 1715. Rettssakene jeg leser er i årene 1745-46, og han er tydelig en sakfører. Kanskje han ble ført død, så strøket over, fordi han flyttet nordover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok han som døpes her:

https://media.digitalarkivet.no/view/8716/141

Under 30. august på høyre side:

Jochum

Zæga, Moderen Magda

lena Zæga en Søn til 

Daaben Kaldet Jockum

Friderich.

Hanseater.no har Jochum som Hanseater http://hanseater.no/tng/getperson.php?personID=I20631&tree=hansa, men uten noen kilde. Rart en person som opptrer så ofte i Tingbøkene skulle gå helt under radaren.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider