Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsregister/kirkebok Rikshospitalet 1929

Recommended Posts

Finnes det ikke skanna kirkebok/fødselsregister 

for Rikshospitalet 1929?

mvh

Bente

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terje Nomeland skrev:

Hei 

Både kirkebok og fødselsregister for 1919 er tilgjengelig på Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0301E6&list_types[]=dp&list_types[]=ub&start_year=1919&end_year=1919&text=

Mvh

Terje Nomeland 

Arkivverket 

obs, beklager, jeg leste feil. Du skriver jo 1929, ikke 1919. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bente Nygård skrev:

Finnes det ikke skanna kirkebok/fødselsregister 

for Rikshospitalet 1929?

mvh

Bente

Hei 

Jo, det finnes, men er ikke tilgjengelig på Digitalarkivet. Se katalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001026?ins=SAO

Du kan bestille oppslag her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Mvh

Terje Nomeland 

Arkivverket 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at kirkebøker og fødselsregistre etter 1919 for Rikshospitalet ikke finnes i Digitalarkivet, er at svært mange av barna var født utenfor ekteskap. Det forekommer uklare farskap, et stort antall adopsjoner osv. Vi har derfor valgt ikke å ha kirkebøker og fødselsregistre yngre enn 100 år fritt tilgjengelige i dette litt spesielle tilfellet.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Bente! Jeg leter også etter min fars søster født i 1929 på Rikshospitalet/Kvinneklinikken. Min farmor bodde da på Hvite Bånd mødrehjem. Har du fått tilgang til fødselsregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
På 9.5.2020 den 0.09, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Årsaken til at kirkebøker og fødselsregistre etter 1919 for Rikshospitalet ikke finnes i Digitalarkivet, er at svært mange av barna var født utenfor ekteskap. Det forekommer uklare farskap, et stort antall adopsjoner osv. Vi har derfor valgt ikke å ha kirkebøker og fødselsregistre yngre enn 100 år fritt tilgjengelige i dette litt spesielle tilfellet.

Jeg vet dette er et et par år gammelt svar du har gitt, men burde man ikke nå legge ut fødselsregister for Rikshospitalet 1920 og 1921 hvis det er 100-års regelen som gjelder her?

Endret av Trond Olav Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider