Gå til innhold
Arkivverket

SS Röntgen Sturmbann

Harald Horten
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg søker generelle opplysninger om SS Röntgen Sturmbann, men har ikke funnet noe i Arkivportalen. Dette var en avdeling som drev med skjermbildefotografering i Tyskland og tysk-okkuperte områder. Etter det jeg har funnet ut var de ikke egentlig frontkjempere. Har likevel bedt Arkivverket sjekke et konkret navn i Frontkjemperregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Harald Horten skrev:

Etter det jeg har funnet ut var de ikke egentlig frontkjempere.

http://www.radiologie-im-nationalsozialismus.org/eng_1/panel-15.html

In 1941, the maximum strength of what was now called the “Röntgen-Sturmbann of the SS-Führungshauptamt,” still under the leadership of Prof. Dr. Holfelder, was massively increased, and the unit was tasked with fighting tuberculosis beyond the borders of the Reich. Germans “and other peoples” were now to be included in the screenings. The screening of the Polish population for tuberculosis, however, was not for the purpose of identifying those infected in order to begin therapy; this was clear from communications among those responsible for this policy, including Dr. Kurt Blome. The two fates for an estimated 35,000 Polish people infected with tuberculosis were either to be shot or confined in a ‘reservation,’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har funnet mye på nettet, bl. a. på forum-der-wehrmacht, men jeg er mest interessert i forbindelsen til Norge og norske deltagere.

Dr. Holfelder var leder for avdelingen i flere år, til han falt i 1944. Han var en periode i Bergen, og 6-7 mann ble rekruttert derfra i januar 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei,

Jeg har undersøkt 2 personer fra Bergen som ble rekruttert til SS Röntgen Sturmbann. Den ene av disse personene ble i august 1944 sendt til østfronten. I vitneavhør har han sagt at han ble sendt dit for å drive røntgenfotografering av skadede soldater. I tjenestapapirene hans står det derimot at han deltok i "Bandenbekämpfung" i Warszawa. Jeg tolker dette dithen at han deltok i gatekamper der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet er av interesse for Bergen og Norges medisinske historie.

Professor Hans Holfelder (1891-1944) var grunnlegger og leder av SS-Røntgensturmbann.  Dette var en mobil røntgenenhet innen sanitetstjenesten i SS . Holfelder var SS-radiolog og kom til Bergen sammen med okkupasjonsstyrkene. Han initierte den første store skjermbildeundersøkelsen i Norge da i september 1940 over 10.000 skoleelever og lærere i Bergen ble undersøkt i regi av Holfelder. Han stilte sitt egenproduserte mobile skjermbildeapparat og sin erfaring til disposisjon for sivilbefolkningen i Bergen. 

Disse opplysninger er er utførlig redegjort for i en artikkel i Tidsskrift for Norsk Legeforening nr. 24, 2008 forfattet av dr. Aksel Ongre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 17.46, Harald Horten skrev:

Hei!

Jeg søker generelle opplysninger om SS Röntgen Sturmbann, men har ikke funnet noe i Arkivportalen. Dette var en avdeling som drev med skjermbildefotografering i Tyskland og tysk-okkuperte områder. Etter det jeg har funnet ut var de ikke egentlig frontkjempere. Har likevel bedt Arkivverket sjekke et konkret navn i Frontkjemperregisteret.

Det er da intet som heter Frontkjemperregisteret.... Dog så finnes det nok en sak på ham i Landssvikarkivet. Ellers så er det et organ under NS som het Frontkjemperkontor....

Om du sender navnet på pm så kan jeg sjekke det opp i mot de kilder jeg har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, EMH skrev:

Hei,

Jeg har undersøkt 2 personer fra Bergen som ble rekruttert til SS Röntgen Sturmbann. Den ene av disse personene ble i august 1944 sendt til østfronten. I vitneavhør har han sagt at han ble sendt dit for å drive røntgenfotografering av skadede soldater. I tjenestapapirene hans står det derimot at han deltok i "Bandenbekämpfung" i Warszawa. Jeg tolker dette dithen at han deltok i gatekamper der. 

Var endel som var i Röntgensturmband.... Og flere av disse var med på å slå ned oppstanden i Warszawa i september 1944.

Arkivverket krever ellers at en på dette forum bruker fullt navn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 7.12.2020 den 15.00, Eirik Hjørnevik skrev:

Hei,

Hei. Jeg ser du har kunnskap om to personer i Bergen som var SS Röntgen Sturmbann. Jeg hjelper ei dame i Sverige som mener hennes sambo er etterkommer etter en av de. Kan jeg sende deg en PM på FB? Mvh. Mette Fausko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider