Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplassen New York ( Nyork ) i Ringsaker i Hedmark - er det noen som har kjennskap til denne plassen og evt. trylle frem noe skriftelig informasjon eller et gammelt sort hvitt bilde - det hadde gledet meg det !

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ....jeg trodde først denne familien i slekta mii hadde emigrert til New York , men fant jo ut til slutt at dette var et av Ringsaker sine fantasifulle navn på husmannsplasser . Husfolk på Ringsaker var jo kjent for å være særdeles kreative til å navne opp plasser etter , både vær og vind , kvantiteten eller mangelen på kvantiteten av utsæden , utsatthet og beliggenhet  , armod og fattigdom ,  kåskap og jævelskap , skrint jordsmonn og steinrøyser i hamninga  , religøse navn og mere til . Eksemplene på disse er mange  . Da jeg idag fant slekt i New York , eller ( Nyork ) i parentese da stusset jeg litt   https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052059010693  , så er det noen på Ringsaker som har noe skriftelig informasjon om denne , nå sikkert nedlagte plassen eller klarer å trylle frem et gammelt sort hvitt bilde av denne husmannsplassen  , da hadde det gledet meg stort . 

Jeg håper og krysser fingre , på forhånd tusen hjertelig takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laagensdalsposten 10.03.1973

image.thumb.png.7ff1754ee7b929ed12740a51526c8e8c.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i alle fall dåpen til datteren Lina, født 1872

Hedmark fylke, Ringsaker, Brøttum, Veldre i Ringsaker, Ministerialbok nr. 11 (1870-1878), Fødte og døpte 1873, Side 136
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070119320465 

Hedmark fylke, Ringsaker, Brøttum, Veldre i Ringsaker, Klokkerbok nr. 8 (1870-1878), Fødte og døpte 1873, Side 137
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512990488 

Da ser det ut som familien bodde på Sortungstadeie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Grethe , husfolket flyttet og flyttet hele tiden på seg , så det kompliserer endel , men tålmodighet er en dyd så det går som regel greit , og veldig bra til deg Frank for klippet ...vet du forresten hvor Laagensdalsposten hører hjemme ? 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

Tusen takk til deg Grethe , husfolket flyttet og flyttet hele tiden på seg , så det kompliserer endel , men tålmodighet er en dyd så det går som regel greit , og veldig bra til deg Frank for klippet ...vet du forresten hvor Laagensdalsposten hører hjemme ? 

Laagendalsposten holder til på Kongsberg. Men artikkelen var ikke unik for Laagendalsposten. En likelydende artikkel ble trykket i flere aviser rundt samme tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Laagendalsposten holder til på Kongsberg. Men artikkelen var ikke unik for Laagendalsposten. En likelydende artikkel ble trykket i flere aviser rundt samme tidspunkt

Vet du om en slik artikkel ble trykket i noen lokal avis i Hedmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Det er fire aviser som har artikkelen - det er de avisene, som er digitalisert på nb.no:

https://www.nb.no/search?q="new york i ringsaker"&mediatype=aviser

Da må du vel nesten høre med Nasjonalbiblioteket om det er trykt noe i Hedmarks-avisene på samme dato om samme tema:

https://www.nb.no/samlingen/aviser/

Tusen hjertelig takk Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en gammel sak fra brukerforumet. Om Nyork/Nyjork i Hedmark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min gode venn og slektning , Frank Rusten har jeg fått følgende midlertidige opplysninger om husmannsplassen New York på Ringsaker ; 

Når det gjelder New York (Nyork) nærmer jeg meg fasiten. Den lå et sted i hjembygda mi på Ring ikke langt fra den gamle hoppbakken "Herbergsbakken" i nærheten av gården Herberg på Ring. Husmannsplassen lå trolig under gården Lunde eller Lundehagen på Ring. Min far skal sjekke nærmere med en kar som bodde i nærheten og som vet mye om plasser og folk.

Husmannsplassen skal ha ligget et sted mellom gården Herberg og Amli på Ring. I løpet av de nærmeste dagene skal du få ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyork er som tidligere sagt en tidligere husmannsplass under gården Lunde i Ringsbygda (Lundehøgda) nord for Moelv. Den lå mellom Lundbakken og Fagerli.

I dag er plassen borte. Om der finnes rester etter hustufter der ennå vites ikke, men ut fra kartet ser området oppdyrket enten av korn eller gress.

Opprinnelsen av navnet, eller hvem som har bodd der har jeg ingen opplysninger om. Kanskje gardsfolket på gården Lunde vet dette?

Kart er sendt deg i en egen melding /e-post.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.