Gå til innhold
Arkivverket

Hjemstavnsprotokoll Bergen 1881

Per M Bernhardsen
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til tyding av hva som                  "...………. paa Turen."

og to linjer nedenfor "Angj.s Moder bor hos John ………….. ved Nöstet."

IsakJoh (2).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Per M Bernhardsen skrev:

"Angj.s Moder bor hos John ………….. ved Nöstet."

Kan det være "Engelsen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Richard Natvig og "deserterede." Gir god mening i setningen: "Hans Fader rejste herfra kort efter Angj.`s Fødsel og deserterede paa Turen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til Bjarne og Richard. Enig at det står "deserterte" og det åpner jo for enda flere spørsmål... !

Det er nok John Engelsen som bor ved Nöstet.

Tusen takk for hjelpa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!   Nei den har jeg ikke vært borti!  Takk for delingen.

Birgithe og søsteren Lise (Elisabeth) Isaksdøtre født i Buksnes, Lofoten flyttet til Bergen i 1856/1857. Har prøvd å finne dem i byen, men finner det vanskelig å orientere meg i de "utallige" menighetene. Birgithe og hennes tre sønner fant jeg i FT 1875, men senere er det vanskelig å spore dem. Det er muligens Birgithe som er gift på nytt i FT1885 med kippersvend Johan Christian Stefansen og bor på Nøstegaden 12.  Med overnevnte "Stævning" er det et tidsvindu på to år å lete etter en vielse.

Søsteren Lise (Elisabeth) Marie Fredrikke Berg Isaksdatter (f. 1833) fant jeg i FT1865 i Nykirkens Sogn, hun var da enke. Siden sporløst borte. Hennes datter Berntine Petrikke Andrea Røst Eriksdatter er ved FT1865 pleiedatter hos ei Johanne Mikkelsen. Berntine blir konfirmert 1867 i Nykirken Sogn. Siden ingen spor...

Takker igjen for hjelpa, nye spor er alltid nyttige...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider