Gå til innhold
Arkivverket

Avskrift av jordebøker.

Bjarne Hollund
 Del

Recommended Posts

I en debatt i det gamle brukerforumet om bl.a. eierforholdet til noen gårder i Kvam kommune i Hordaland, ble det referert fra Henning Sollieds avskrifter av (odels)jordebøkene fra 1615  og 1626. Jeg har ikke vært i stand til å lokalisere disse avskriftene via nettet. Vet noen i arkivverket om disse avskriftene er utgitt/scannet og i tilfelle hvor de er tilgjengelige? Debattanten som refererte fra avskriftene kan også ha vært i statsarkivet/riksarkivet og studert originalavskriftene. Det hadde vært flott å få vite hvor avskriftene kan finnes.

Hilsen

Bjarne  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalene som avskriftene er basert på ligger tilgjengelige i Digitalarkivet. Selve avskriftene skal (etter sigende) ikke være stort enklere å lese, men vi kjenner ikke til at de er publisert. De befinner seg på Statsarkivet i Bergen. Om du vil se dem kan du, når vi engang åpner igjen, komme på lesesalen og se på dem. - Om du har hastverk kan du eventuelt legge inn en bestilling, så kan vi se etter hvor omfangsrikt materialet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar. Mulig det er jeg som ikke kan nok om søking i digitalarkivet, men odelsjordeboken for Hordaland for 1615 finner jeg ikke. Dersom statsarkivet åpner 15. juni, som resten av Norge, kan jeg ta meg en tur å se på originalavskriftnene. Hvis det tar lenger tid, hvordan bestiller jeg, via statsarkivet sin nettside?

Et annet spørsmål. Det er også ofte referert til "Lensmann Løvigs samlinger". Finnes disse også på statsarkivet i Bergen?    

Hilsen

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bjarne Hollund skrev:

Mulig det er jeg som ikke kan nok om søking i digitalarkivet, men odelsjordeboken for Hordaland for 1615 finner jeg ikke.

Når du ikke vet arkivreferansen, men likevel vet emne (jordebøker), sted (Hordaland) og tidspunkt (1615) kan du søke slik: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?counties[]=12&start_year=1615&end_year=1615&tags[]=83&text=

Det er sannsynligvis jordebøkene i Danske kansellis skapsaker, skap 9, pakke 351, som du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dette arkivet du tenker på, så fins det på Statsarkivet i Bergen:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000948?ins=SAB

Planen er å vente til etter sommaren med å gjenåpne lesesalene i Arkivverket. For bestillingar av oppslag i arkiva går du til Arkivverket.no og velger «Bestill opplysninger fra arkivene».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Da har jeg litt å sette meg inn i før jeg tar turen til statsarkivet i Bergen etter sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skumlest jordebøkene i de lenkene som dere har formidlet. Dette gjelder bl. a. utskriving av knekter og ser ut for å gjelde noen få av de mest velstående odelsbøndene, i hvert fall for Hardanger og Sunnhordland. Opplysningene om den enkelte odelsbonde eiendommer ser ut for å begrense seg til den gården de bor på. De eiendomsopplysningene som er gjengitt fra Henning Sollieds avskifter er mye mer detaljert og fullstendig for hver gård, så det må gjelde andre jordebøker enn dette. Sannsynligvis et odelsmanntall for 1615 av samme typen som for 1624 (utskriving av rosstjeneste).

Ser ut for at gjennomlesning av avskriftene er eneste muligheten til å få tak i disse opplysningene. Vi får stole på at Henning Sollied fikk alt med seg.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjarne Hollund skrev:

Jeg har nå skumlest jordebøkene i de lenkene som dere har formidlet. Dette gjelder bl. a. utskriving av knekter og ser ut for å gjelde noen få av de mest velstående odelsbøndene, i hvert fall for Hardanger og Sunnhordland. Opplysningene om den enkelte odelsbonde eiendommer ser ut for å begrense seg til den gården de bor på. De eiendomsopplysningene som er gjengitt fra Henning Sollieds avskifter er mye mer detaljert og fullstendig for hver gård, så det må gjelde andre jordebøker enn dette. Sannsynligvis et odelsmanntall for 1615 av samme typen som for 1624 (utskriving av rosstjeneste).

Ser ut for at gjennomlesning av avskriftene er eneste muligheten til å få tak i disse opplysningene. Vi får stole på at Henning Sollied fikk alt med seg.     

Det viser seg at det blant vedleggene til lensregnskapet for Bergenhus len 1614-1615 er vedlegg som kalles jordebøker. Kanskje det er disse det er snakk om? Det er ikke godt å vite, når kildereferanse tydeligvis ikke foreligger.

Se det øverste treffet (L0016) i dette søket: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001308741&municipalities[]=1238&start_year=1615&end_year=1615&text=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider