Gå til innhold
Arkivverket

Navnet Ræder

Svein Bjarne Johansen
 Del

Recommended Posts

Ræder er en norsk slekt som med Johan G. Rhäder (død 1703) kom til Bragernes, Norge i 1686 fra Tyskland. iflg Wikipedia. Min morfar ble døpt Johan Ræder, fikk etternavnet Olsen. (https://media.digitalarkivet.no/view/6548/144) . Jeg har sett i historier fra Brekstad og Rissa, så jeg lurte på om noen i forumet kanskje hadde noe kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stamfaren Johann Georg Rhäder kom som bergverksmann til gruver nær Trondheim, trolig Meldal? han ble gift med Anne Christophersdatter, prestedatter fra Sunndal, datter av herr Christopher Danielsen, sogneprest til Sunndal (Nordmøre) og kone Karen Nielsdatter Balg <disse hadde flere barn og du er sikkert klar over at dette hovedsakelig var en offisersslekt. knyttet til militæret i generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i "arkivet mitt".brev fra Claus Olsen Parelius datert Trondheim 17/3 1705 vedrørende formynderskapet for salig Ræders (Rieder/Reder/ Rehder) umyndige barn hvor Claus sier at han selv er oppnevnt som formynder, og nevner istedenfor andre som er like nært beslektet med de umyndige barna, nemlig Hr: Michel Myrius Pastor til Sundahlen, Hr: Jacob Wesseltoft vice pastor til Inderøen paa sin Hustrues vegne, Hr: Daniel paa Inderøen Comminister der sammestedtz, og Monsr: Jørgen Jørgensen paa sin Hustrues side, boende i Størdahlen, Claus mener en av disse kan være formynder for den yngste, Magdalene Reders arvepart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har sett at de var en offiserslekt, men mange også innenfor storting og styringsverk. Det er mange Ræder i Lensvik. Men kan du tenke deg hvorfor min oldefar gir barnet sitt Ræder? Morfar var riktignok vernepliktig sergeant, men likevel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en slektstilsknytning her, men det var ikke uvanlig på den tiden å kalle opp barn etter kjente personer. Følgelig kan det være snakk om fornavn nr. 2.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Gjelder det samme kanskje for etternavn? Han ble konfirmert med navnet Johan Ræder Olsen ( https://www.digitalarkivet.no/kb20050407030145 ) Faren het Ole Petersen, men i linken med tilnavnet Haugen. Antagelig gårdsnavnet. Har også sett navnet Hasselhaugen. Moren het Helena Haagensdtr. Så hvorfor Olsen lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider