Gå til innhold
Arkivverket

Najoalbibloteket

Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Eg har alt fått tilgang til nb.no på 8 timar, og har enno fleire timar igjenn.

Mitt problem er at eg får ikkje fleire opplysningar enn før. Bøker utg etter 2010 svært få. Og aviser det same.

Eg har logga meg på nb.no. 

Kva slags feil er det eg har gjort ?  For det MÅ væra noko eg skulle ha gjort / gjort feil. Det kan ikkje berre væra Trynefaktoren !

Er det nokon som kan hjelpa meg, Jon Sværen, Bergen, 70 pluss ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du mener er problematisk:

1 time siden, Jon Sværen skrev:

Eg har alt fått tilgang til nb.no på 8 timar, og har enno fleire timar igjenn.

Jeg har ingen tidsbegrensninger etter innlogging.

At du eventuelt ikke får lesetilgang på nyere titler skyldes som regel begrensninger i rettigheter.

For mange av disse titlene er det oppgitt at de bare er lesbare på Nasjonalbiblioteket, eller med innlogging på høyskoler eller vanlige biblioteker.

Jon Erik i Horten - 69+

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Jeg har ingen tidsbegrensninger etter innlogging.

At du eventuelt ikke får lesetilgang på nyere titler skyldes som regel begrensninger i rettigheter.

For mange av disse titlene er det oppgitt at de bare er lesbare på Nasjonalbiblioteket, eller med innlogging på høyskoler eller vanlige biblioteker.

Jon Erik i Horten - 69+

Man kan være logget inn så lenge man vil, men nå - i koronaens tidsalder - kan den som søker, få utvidet tilgang for åtte timer av gangen: https://www.nb.no/utvidet-tilgang/

Jeg har ikke prøvd dette tilbudet selv, så jeg har dessverre ikke noen mening om hva Jon Sværens problem skyldes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Navnebror !

I desse Karona-tider har Nasjonalbibl eit krav om å gje vanlige brukare rett på innsyn i NB 8 timar om gangen. Eg søkte no i ettermiddag og fekk svar kl 14.35. Så 8 timar fram skulle bli ca no. 

Det var berre det at eg fekk ikkje meir utav NB om eg hadde logga meg inn og IKKJE søkt på noko meir.

Så eg må ha gjort ein eller annan feil, sidan eg ikkje lykkast.

————————— 

Balte litt før eg kunne søkja. Kven kunne vita at Bibloteket eg skulle søkja på, var PUB ??

Inntil vidare så veit eg det.

Eg får prøva attende i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Kristian !

Mogelig må eg logga meg på Min ID også når eg skal benytta meg av Utvida innsyn.  Og at det var dette som er problemet.

Dersom eg lykkast: Så skal eg senda svaret i morgon.

Inntil då ..... Lev vel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har brukt denne muligheten flere ganger - og kan bekrefte at du må logge inn med Min ID når du søker om utvidet tilgang, og du må også være innlogget med Min ID når du så skal få åpnet bøker/aviser/magasiner utover det som er offentlig tilgjengelig. Jeg skulle nå gjerne sett at tilgangen ble gitt for 24 timer av gangen fremfor 8; men det er mer av bekvemmelighet enn noe annet 🙂

Så er det jo selvfølgelig ikke sikkert at akkurat det du leter etter er digitalisert. Det vil du kunne avdekke uten utvidet tilgang. Søker du på NB og du ikke finner det, så kan det rett og slett være at det ikke er digitalisert enda. Husk i så fall at du ønsker å vise også de elementene du ikke har tilgang til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider