Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Thore Reyerson

Jack Birkenes
 Del

Recommended Posts

Har bygdeboka fra Bjelland. Der står mye om lensmannslekta i Ågedal, bl.a er nevnt Thore Reyerson (eller Reherson). Han er født rundt 1760/65 tror jeg og er sønn av Reher Thoreson og Gunvor Torkhildsdatter, begge døde i 1791. Spørsmålet er: hvem var Thore gift med? Thore er en av mine forfedre. Noen som kan hjelpe?

Hilsen Jack Birkenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jack Birkenes skrev:

Har bygdeboka fra Bjelland. Der står mye om lensmannslekta i Ågedal, bl.a er nevnt Thore Reyerson (eller Reherson). Han er født rundt 1760/65 tror jeg og er sønn av Reher Thoreson og Gunvor Torkhildsdatter, begge døde i 1791. Spørsmålet er: hvem var Thore gift med? Thore er en av mine forfedre. Noen som kan hjelpe?

Hilsen Jack Birkenes

Er du sikker på at årstallene du refererer til stemmer? Lensmann Reier Toresen gift med Gunvor Torkelsdatter nevnes i bygdeboka for Bjelland på s. 24. Der fremgår det at det var skifte etter dem i 1691. Deres sønn Tore Reiersen var det skifte etter i 1731. Ifølge skiftekortregisteret het kona hans Bente Gabrielsdatter: https://www.digitalarkivet.no/sk11214091244865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for respons! Ja, jeg er ganske sikker. Du ser på s.24 at Reher og Gunvor fikk flere barn, Thore var nr 3 i rekken etter Børu og Torkil. Thore er igjen nevnt på s.37, som far til Reyer Thoreson. I det hele står det lite om Thore i boken, mer om søsknene hans. Litt rart siden Thore også var lensmann. Ser ut til at han også bodde på Ågedal, se s.18. Der er Tore nevnt. Det dumme er at de digitaliserte kirkebøkene for Bjelland begynner fra 1793, to år etter han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at jeg skrev 1791 i min første melding, skulle selvsagt være 1691 og fødsel rundt 1660/65. Beklager så mye og tusen takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider