Gå til innhold
Arkivverket

Norske aner

Linda Wiium
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har en amerikansk venn som angivelig er 25% norsk. Han er veldig interessert i å vite mer om sin norske familie, men snakker ikke og forstår ingen norsk. Jeg har ingen erfaring med slektsgranskning og søk i gamle arkiver. Lurer derfor på om kanskje noen her inne kan være behjelpelig. 

Ifølge de opplysninger han har, het oldefaren Hans, var en kjent bjørneskytter født rundt 1760. Ifølge opplysningene vi har fått ble Hans kalt for Hans Aksjosvem Bjornskytter, som for meg ser ut til å være feil - etternavnet kanskje feil? 

"It is claimed that Hans killed a bear by tying his knife (tollekniv) to his ski staff, and when the bear came toward him on his hind feet, Hans stabbed the bear in his heart.”

Hans ble gift med Anne, og deres datter Lisabeth som emigrerte til Usa, giftet seg med Paul Halverson Gaardsaeter Volden. Det er deres etterkommere som nå bor i USA. 

Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få! På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Linda Wiium skrev:

Hans ble gift med Anne, og deres datter Lisabeth som emigrerte til Usa,

Når emigrerte Lisabeth og hvor i Norge bodde foreldrene? Hvor kom Paul Halverson fra og hvor og når ble han og Lisabeth gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grethe Flood skrev:

Når emigrerte Lisabeth og hvor i Norge bodde foreldrene? Hvor kom Paul Halverson fra og hvor og når ble han og Lisabeth gift?

Hei Grethe. Har ingen info om det akkurat nå. Det eneste jeg har fått vite, er at Hans og Anne fikk 6 barn, derav flyttet tre av dem til USA. Der giftet Lisabeth seg med Paul Halverson - som jeg også tror er helnorsk. Forsto det slik at en av deres sønner het Perry Halverson, født 7 februar 1888 i Grafton, N.D. (North Dakota?) Derfra flyttet Perry til Minnesota i 1904. Perry var gift med Clara. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•  
  •  
  • 1 innlegg

Hei.

Stemmer det etternavnet. Det er Aksjøsveum. Denne Hans er den samme som  Hans Johannessen ,født 1758 i Nordre Land, Oppland Fylke og døde på Nedre Aksjøsveum (husmannsplass under Vasslien) i Nordsinni, Nordre Land 1834. Han ble gift i 1781 i Land med ei Anne Olsdatter Amundstuen 1757-1834 fra Amundstuen i Østsinni, Nordre Land. De fikk 6 barn hvorav Lisbet Hansdatter Aksjøsveum var nr 5 og født i 1792. Lisbet ble gift i 1817 med Paul Halvorsen Gjeile ,født på Gjeile i Nordsinni, Nordre Land 1784 og de utvandret til Amerika i 1853. Paul var sønn av Halvor Paulsen Jørandli 1741-1808 og Helge/Helga Syversdatter Aasen 1753-1832.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K878-KMF (hentet fra Family Search - du kan registrere deg som bruker gratis og søke gratis i opplysningene): 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-91Z1-8F8?cc=1968530&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AK878-KMF

Name: Perry Wallace Halverson
Event Type: Draft Registration
Event Date: 1917-1918
Event Place: Beltrami, Minnesota, United States
Event Place (Original): United States, Minnesota, Beltrami County
Birth Date: 7 Feb 1888
Birthplace: Grafton, North Dakota, United States
Citizenship Place: United States

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erik Hov skrev:

Glemte visst det....Paul og Lisbeth bodde på Gaardersætervollen i Torpa, Nordre Land før de utvandret til Amerika.

Fantastisk! Dette blir morsomt å videreformidle 🙂 Tusen hjertelig takk for hjelpen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider