Gå til innhold
Arkivverket

Den fraskilte Lars Pedersen Piro (f.1808) utvandret til Canada i 1868. Hvor ble det av ham?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Lars Pedersen, f. ca. 1808, var fra Eidsvoll og satt en tid som gårdbruker på Piro gård, men ekteskapet med kona var ingen suksess, så i 1854 fant de ut at de ville leve adskilt "fra bord og seng". Piro gård  ble drevet videre av kona Mari Larsdatter og senere ble det eldste sønnen Lars som tok over.

Lars tok deretter  opphold på gården Hammerstad som var barndomshjemmet hans, fikk gården overdratt til seg allerede i 1846 og drev den til 1865. I denne tiden fikk han ny kjæreste Inge Christoffersdatter, som han fikk 4 barn med uten at det ble ekteskap ut av det. I 1864 må noe ha gått galt fordi dette året nedkommer kjæresten med en datter som fikk navnet Lovise og barnefaren er ikke Lars Pedersen, men ungkaren Christian Olsen. Barnemoren hadde da flyttet fra gården Hammerstad.

Hvordan det nå forholdt seg bestemte Lars seg for å emigrere i en alder av 60 år, og han fikk følge av datteren Marthe Marie Larsdatter (f.ca.1833) og hennes mann Kristoffer Tronsen (f.ca.1828). De hadde også flere barn som ble med.  i emigrasjonsprotokollene fant jeg disse som utvandret 26.5.1868 med Quebec, Canada som reisemål.

Så mitt spørsmål: Når døde Lars Pedersen, datteren og svigersønnen? Hvor bodde de i Canada  (ble de boende i Quebec?)  og hva livnærte de seg av? NB: LARS BRUKTE NEPPE PIRO NAVNET!

Fornavn:
Lars
Etternavn:
Peders.
Kjønn:
m
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Alder:
60
Fødested:
-
Stilling/stand:
-
Familiestilling:
-
Utreisedato:
1868-05-26
Ekspedert dato:
1868-05-23
Kontraktsdato:
-
Utreisehavn:
-
Reisemål:
Qvebek
Ankomstdato:
-
Skip:
Nordlyset
Linje:
-
Agent:
O. Tandberg
Årsak:
-
Nytt yrke:
-
Har billett?:
-
Har pass?:
-
Reiser med familie?:
-
Merknader:
-

Fraktkostnad:
76
Tar med penger:
-
Billett betalt?:
-
Betalingsmerknad:
8 pers.
Reisetillatelse:
-
Ny gruppe:
1
Herred:
-
Fogderi:
-
Statsborgerskap:
-
Utgår/Strøket:
-
Hendelsesdato:
1868-05-26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slekt

Christ Tronson

in the 1880 United States Federal Census

Name:Christ TronsonAge:54Birth Date:Abt 1826Birthplace:NorwayHome in 1880:Traill, Dakota Territory, USADwelling Number:392Race:WhiteGender:MaleRelation to Head of House:Self (Head)Marital status:MarriedSpouse's name:Marta TronsonFather's Birthplace:NorwayMother's Birthplace:NorwayOccupation:FarmerNeighbors:View others on pageHousehold Members:

NameAge

Christ Tronson54

Marta Tronson48

Ole Tronson21

Mary Tronson18

Hans Tronson13

Nels Tronson9

Peter Tronson6

Mena Tronson8

Alfred Tronson4

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MCV4-H52

Bor i Minnesota i 1870 Census 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MDH9-Q4Z

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Maria Tronson

in the U.S., Find A Grave Index, 1600s-Current

Name:Marte Maria Tronson

Birth Date:1 Mar 1833

Death Date:12 Mar 1886

Cemetery:Highland Lutheran Cemetery

Burial or Cremation Place:Cummings, Traill County, North Dakota, United States of America

Has Bio?:N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig til hjelp Anton. Du skal ha mange takk og utvilsomt er dette de rette personer. Marthe Maria Tronson, født 1 mars 1833, død 12 mars 1886 er utvilsomt identisk med min Marthe Marie Larsdatter, født i Eidsvoll ca. 1833 og gift med Kristoffer Tronsen (som er blitt til Tronson i USA).

Men de 2 lenkene ovenfor klarer ikke jeg å få noe ut av. Jeg kommer inn på Family Search, men siden inneholder ingen opplysninger. Ser at du nevner Census 1870 Minnesota. De opplysningene skulle  jeg gjerne ha med meg. For øvrig -  hvor er det blitt av faren til Marthe Maria, Lars Pedersen, f. ca. 1808. Jeg ser han ikke er med i husholdningen for 1880. Så kan hende er han død i tidsrommet 1868-80. Håper du kan hjelpe meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Bjørn Piro said:

Dette var virkelig til hjelp Anton. Du skal ha mange takk og utvilsomt er dette de rette personer. Marthe Maria Tronson, født 1 mars 1833, død 12 mars 1886 er utvilsomt identisk med min Marthe Marie Larsdatter, født i Eidsvoll ca. 1833 og gift med Kristoffer Tronsen (som er blitt til Tronson i USA).

Men de 2 lenkene ovenfor klarer ikke jeg å få noe ut av. Jeg kommer inn på Family Search, men siden inneholder ingen opplysninger. Ser at du nevner Census 1870 Minnesota. De opplysningene skulle  jeg gjerne ha med meg. For øvrig -  hvor er det blitt av faren til Marthe Maria, Lars Pedersen, f. ca. 1808. Jeg ser han ikke er med i husholdningen for 1880. Så kan hende er han død i tidsrommet 1868-80. Håper du kan hjelpe meg videre!

Martha Troneson

in the 1870 United States Federal Census

Name:Martha Troneson

Age in 1870:35

Birth Year:abt 1835

Birthplace:Norway

Dwelling Number:90

Home in 1870:Amherst, Fillmore, Minnesota

Race:White

Post Office:Lenora

Occupation:Keeping House

Father of Foreign Birth:Y

Mother of Foreign Birth:Y

Household Members:

NameAge

Martha Troneson35

Screen-Shot-2020-05-14-at-12-59-02-PM.pn

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Family Search 1880 Census

Chris Troneson

United States Census, 1870 

Tools

────────── Create New Folder 

Name: Chris Troneson  • Edit

Event Type: Census 

Event Date: 1870  • Edit

Event Place: Amherst, Fillmore, Minnesota, United States  • Edit

Event Place (Original): Amherst, Fillmore, Minnesota, United States 

Race: White 

Birth Year (Estimated): 1827 

Birthplace: Norway  • Edit

Page Number: 14 

Record Number: 26036 

Household

Role

Sex

Birthplace

Chris Troneson

Male

43

Norway

Martha Troneson

Female

35

Norway

Margaret Troneson

Female

16

Norway

Ole Troneson

Male

11

Norway

Mary Troneson

Female

7

Norway

Peter Troneson

Male

5

Norway

Hans Troneson

Male

3

Norway

Nels Troneson

Male

0

Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Family Search 1870 Census

Chris Troneson

United States Census, 1870 

Tools

────────── Create New Folder 

Name: Chris Troneson  • Edit

Event Type: Census 

Event Date: 1870  • Edit

Event Place: Amherst, Fillmore, Minnesota, United States  • Edit

Event Place (Original): Amherst, Fillmore, Minnesota, United States 

Race: White 

Birth Year (Estimated): 1827 

Birthplace: Norway  • Edit

Page Number: 14 

Record Number: 26036 

Household

Role

Sex

Birthplace

Chris Troneson

Male

43

Norway

Martha Troneson

Female

35

Norway

Margaret Troneson

Female

16

Norway

Ole Troneson

Male

11

Norway

Mary Troneson

Female

7

Norway

Peter Troneson

Male

5

Norway

Hans Troneson

Male

3

Norway

Nels Troneson

Male

0

Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Minnesota, County Deaths, 1850-2001  -  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPHF-QQHD

Name: Lars Peterson
Event Type: Death
Event Date: 15 Jun 1875
Event Place: Canton, Fillmore, Minnesota, United States
Event Place (Original): Canton, Minnesota, United States
Birth Year (Estimated): 1808
Page Number: 70

Flere lenker fra FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FDZD-9ZK  -  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPZ6-QM2C

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Så flott at du fant hvor det ble av Lars Pedersen. Altså døde han i 1875 i Canton, Minnesota. Takk for hjelpen.

Da gjenstår bare å finne ut når svigersønnen Christoffer Tronsen døde. I Family Search finner jeg ham ved Census 1900 - i Traill, North Dakota : Christoffer Thronson, f. Norge januar 1823. Immigration 1868. Child: Alfred Thronson. Others:  Carrie Thronson, Alvin Thronson, Laura Thronson. Når jeg klikker for å få detaljene, surrer og går timeglasset uten at det skjer noe mer. Jeg skulle vel anta at dette er rette mannen. I så tilfelle døde han en gang etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn Piro skrev:

Lars:

??

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hallo. Ser jeg takker "Lars". Naturligvis en skrive bommert!! Jeg mente selvfølgelig deg Egil. Men hele tiden har jeg  mannen jeg leter etter - Lars Pedersen - på hjernen, så da blir det lett litt rot!

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja EGIL!! -  da er jeg sannelig kommet  i mål. Jeg er veldig takknemlig for disse opplysningene fra deg. Jeg ble nokså målløs da jeg så at Geni hadde de amerikanske etterkommerne helt frem til vår tid. Utrolig hva man kan finne!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider