Gå til innhold
Arkivverket

Jens Tollevsen forsvant i Kristiania februar 1898

tbjoente@online.no
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Jens er født 28. september 1856, bodde i Øvre Rendal.  Han forsvant på en reise til Kristiania i februar 1898.

Hans sønn, min bestefar, Torleif Jensen Bjøntegaard skriver i sine erindringer at han bodde på et hotell i krysset Akersgata / Karl Johan.

Jeg mener å ha funnet ut at dette må vare Fru By`s hotell  eller kanskje Frk. By´s hotell som lå rett over gata.

Min bestefar sier at han etterlot seg koffert med vanlig innhold. Det var også gaver til familien.

Det gikk rykter om at han kunne ha reist til Ameerika. Hans yngre bror, Jacob og flere slektninger hadde reist tidligere.

Jeg har ikke funnet spor som tyder på at han verken kom eller reiste til Amerika. Heller ikke etterkommere av broderen Jacob har noe å fortelle. Jeg har hatt kontakt med flere av disse.

Jens var foruten gårdbruker og skogeier også bankkasserer i den komunale banken i Rendalen. Det er skrevet at Jens etterlot seg regnskaper  i skjønneste orden..

Jeg heller til teorien om at han enten må ha blitt utsatt for noe kriminelt eller en ulykke.   

Finner det politi/lensmanns protokoller som en kan søke i?

2. oktober 1909 ble det rykket inn en Dødsformodningsdomsstevning i avisene.

Jeg kjenner ikke til noe svar. 

Resultatet ble at gården "Nordre Bjøntegaard" ble overført til min bestefar Torleif Js. Bjøntegaard f.  7.12.1885.

Er det noen "der ute" som kan finne ytterligere informasjon om Jens som forsvant.

J.Tollevsen Bj.png

Endret av tbjoente@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men jeg hadde skrevet feil. Det er Akersgata og ikke Arbeidergata.

Fru By´s hotell 1880.png

Endret av tbjoente@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dette fra "En del av mine opplevelser og erindringer", side 17 av T. Js. Bjøntegaard (din bestefar) - http://files.christian-asphaug.webnode.no/200000595-49ebd4be00/Bjøntegaard,_s.1-50[1].pdf

"Årene gikk og for 60 år siden hendte noe som bragte sorg og savn i familien. Min far, som var en dyktig både jord- og skogbruker og dertil herredskasserer og bankkasserer reiste til Kristiania i forretninger i bymarken og bodde på hotellet på hjørne av Karl Johan og Akersgaten. Han gikk ut fra hotellet en dag og ble dermed borte for alltid. Han var 42 år gammel og ordentlig i all sin ferd. Hans koffert stod på hotellet med vanlig innhold og noen ting han hadde kjøpt til mor. Hans regnskaper og alt var i skjønneste orden både i herredskassen og i banken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider