Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Bernt Evensen født 1850 i Ringsaker?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

25 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

Takk Anton .Er det mulig å få tak på dødsattesten hans uten kostnad  ?

Jeg vet ikke. Jeg skal prøve å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Har du sett på denne mannen? Fra Ancesty.com træ.

Bernt Evensen

1850–1921

BIRTH 10 SEP 1850 • Nordre-Bergseie, Ringsaker, Hedmark, Norway

DEATH 1921-05-28 • Freeborn,Albert Lea,Minnesota,USA

Ja, jeg glemte det. Kanskje han er den som ble født i 1846.

Nei han har jeg ikke sett , og du HAR FUNNET HAM !!! Grattis .....ska du ha !!! Alt stemmer fødselsdato , og sted og dåpsdatoen . Har du muligheter for å gå inn på Ancesty.com tre for å se hva som er av informasjon der ? 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070110650243   ( den første lenka jeg la inn jer var feil ) 

Bernt Evensen

in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name:Bernt Evensen

Birth Date:10 sep 1850

Baptism Date:10 nov 1850

Baptism Place:Ringsaker, Hedmark, Norway

Father:Even Christiansen

Mother:Maria Haagensdr

FHL Film Number:124363

Reference ID:bk 30 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

Nei han har jeg ikke sett , og du HAR FUNNET HAM !!! Grattis .....ska du ha !!! Alt stemmer fødselsdato , og sted og dåpsdatoen . Har du muligheter for å gå inn på Ancesty.com tre for å se hva som er av informasjon der ? 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070110650243   ( den første lenka jeg la inn jer var feil ) 

Bernt Evensen

in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name:Bernt Evensen

Birth Date:10 sep 1850

Baptism Date:10 nov 1850

Baptism Place:Ringsaker, Hedmark, Norway

Father:Even Christiansen

Mother:Maria Haagensdr

FHL Film Number:124363

Reference ID:bk 30 

Kanskje du har funnet ham? Må sjekkes. Han kan være Bernt Tobias Evensen fra Biri, Oppland. Ancestry Tree kan være galt.

Så innlegga #5

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Kanskje du har funnet ham? Må sjekkes. Han kan være Bernt Tobias Evensen fra Biri, Oppland. Ancestry Tree kan være galt.

Han var jo født i 1846 , og var lett å finne på FAG , her er han og kona og unger https://www.findagrave.com/memorial/58056542/bernt-evenson  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen i 1900 står også september 1846 for fødselsdato.

Bernt Everson

in the 1900 United States Federal Census

Name:Bernt Everson
[Brinton Eavenson] 

Birth Date:Sep 1846

Birthplace:Norway

Home in 1900:Gale, Trempealeau, Wisconsin

House Number:7

Sheet Number:8

Number of Dwelling in Order of Visitation:164

Family Number:175

Race:White

Immigration Year:1868

Relation to Head of House:Head

Marital status:Married

Spouse's name:Lena Evenson

Marriage Year:1869

Father's Birthplace:Norway

Mother's name:Mary Evenson

Mother's Birthplace:Norway

Years in US:32

Naturalization:Na

Occupation:Farmer

Months Not Employed:0

Can Read:Yes

Can Write:Yes

Can Speak English:Yes

House Owned or Rented:O

Home Free or Mortgaged:F

Farm or House:F

Neighbors:View others on page

Household Members:

NameAge

Bernt Everson53

Lena Evenson52

Mary Evenson83

Men moren hans heter Mary? Født omkring 1816. Når ble moren til din Bernt født.

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Ja, I innlegga #5.  Jeg tror Ancestry Tree er feil.

Da blir det nedtur , men hvordan kan det ha seg at de på dette Anchestry treet har operert med helt korrekt fødselsdato , årstall og dåpsdato ? og at denne Bernt Evensen er i Minnesota , mens Bernt Evenson fra Biri er i Trempealeau i Wisconsin . Dette skjønner jeg ingenting av ...........

Se på datoen for død og info om denne Bernt Evensen i Albert Lea , Freeborn County , Minnesota https://www.findagrave.com/memorial/57816595/bernt-evenson  Det virker som det er sammenblanding av fødselsdata og dødsdata på to stykker Bernt Evensen på dette Anchestry treet . De har brukt fødselsdata på min Bernt og dødsdata på en annen 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her , Anton er avisomtalen om den Bernt Evensen som dør i togulykken den 28 mai 1921 , og som er gravlagt i Albert Lea , Freeborn County , Minnesota . 

BerntEvenson.JPG.6db70cc644fa39407739be7c4a4e5743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton , her er det en amerikaner på FAG som skriver følgende ; He's  ( Bernt Evensen ) only  on 52 different trees. All have him the son of Even Christensen and Mary Haagensdatter. 

Most give a death date 28 May 1921 in Albert Lea , MN , which matches the article that skiner posted 

Men da lurer jeg på de trærne på Anchestry som IKKE har dødsdatoen 28 mai 1921 , kan det være et eller flere blant dem som kan være korrekte ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernt Everson
[Brinton Eavenson] 
Birth Date: Sep 1846
Birthplace: Norway
Home in 1900: Gale, Trempealeau, Wisconsin
House Number: 7
Sheet Number: 8
Number of Dwelling in Order of Visitation: 164
Family Number: 175
Race: White
Immigration Year: 1868
Relation to Head of House: Head
Marital status: Married
Spouse's name: Lena Evenson
Marriage Year: 1869
Father's Birthplace: Norway
Mother's name: Mary Evenson
Mother's Birthplace: Norway
Years in US: 32
Naturalization: Na
Occupation: Farmer
Months Not Employed: 0
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
House Owned or Rented: O
Home Free or Mortgaged: F
Farm or House: F
Neighbors:  

Household Members:
Name Age
Bernt Everson 53
Lena Evenson 52
Mary Evenson 83

Dette bør være rett person, ankom 1868, gift med Lena som ankom 1869. Mari Evenson er hans mor. (marie Haagensdatter)
Aldre i censuses i USA er som mange i Norge usikre of ofte feil. Mor til Bernt finner jeg ikke som død i Ringsaker og har settmange ganger at mødrene reiser etter sine sønner....  Bernt og Lena har en datter Emilie Marie Evenson.

Source Citation

Year: 1900; Census Place: Gale, Trempealeau, Wisconsin; Page: 8; Enumeration District: 0129; F

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var to Bernt Evenson, en døde i 1918 i Trempealeau, Wisconsin og en døde i 1921 i Freeborn, Minnesota.

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Myhre skrev:

Denne Bernt Evensen du har død 28.05.1921 Freeborn, Albert Lea Minnesogta er rett person. f. 10.09.1850 Nordre Bergseie. Han ble gift med Lena f. 1847 Norway og de fikk datteren Emilie Marie Evensen.   Bernt ankom USA 18687. Bibilioteket i Albert Lea har scannde lokale aviser hvor Bernts dødfall/begravelse og etterkommere bør stå. Spør der.

Hans Myhre .....vet du hva ...jeg skjønner ingen ting av dette . Se på årstallet du skrev for Bernt sin emigrasjon , hvilket år var det Bernt kom til USA ? 

Mener du at den Bernt Evensen som dør i togulykken de 28 mai 1921 iFreeborn, Albert Lea Minnesogta  er min Bernt ? - men har er jo oppført med helt andre foreldre ! 

https://www.findagrave.com/memorial/57816595/bernt-evenson

Og vær så snill å legg ut en link til den Bernt Evensen du mener er min Bernt Evensen  ? er det denne Bernt som skulle være født på Biri , eller flyttet han fra Ringsaker til Biri ?

Mener du Hans Myhre at han er min Bernt ? https://www.findagrave.com/memorial/58056542/bernt-evenson

Her er det så mye sammenblanding at jeg skjønner ingenting , så du må være så snill å forklare dette på en mer omstendig måte for meg . 

Og hvordan i all verden skal jeg komme meg inn på Bibilioteket i Albert Lea som har scannde lokale aviser hvor Bernts dødfall/begravelse og etterkommere bør stå ? - jeg har ikke tilgang til noen amerikanske kilder i det hele tatt . Er det noen som kan hjelpe meg her ? 

På forhånd tusen takk for klare svar 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernt Evenson from Freeborn County, Minnesota

Bernt Evenson

in the U.S., Find A Grave Index, 1600s-Current

Name:Bernt Evenson

Birth Date:6 Dec 1849

Birth Place:Norway

Death Date:28 May 1921

Death Place:Albert Lea, Freeborn County, Minnesota, United States of America

Cemetery:Lakewood Cemetery

Burial or Cremation Place:Albert Lea, Freeborn County, Minnesota, United States of America

Has Bio?:Y

Spouse:Gurina Gunhild Evenson

Children:George Richard Evenson 
Arthur Lewis Evenson 
Betsy Mathilde Olson 
Gena Eleanora Lee 
Emma Oleana Knutson 
Elsie Marie Dreier Bendixon 
Ole Christian Evenson 
Bernard Oscar Evenson 
Melvin Edwin Evenson 
Mabel Olson

Nr 2 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060308040885

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anton Hagelee skrev:

I folketellingen i 1900 står også september 1846 for fødselsdato.

Bernt Everson

in the 1900 United States Federal Census

Name:Bernt Everson
[Brinton Eavenson] 

Birth Date:Sep 1846

Birthplace:Norway

Home in 1900:Gale, Trempealeau, Wisconsin

House Number:7

Sheet Number:8

Number of Dwelling in Order of Visitation:164

Family Number:175

Race:White

Immigration Year:1868

Relation to Head of House:Head

Marital status:Married

Spouse's name:Lena Evenson

Marriage Year:1869

Father's Birthplace:Norway

Mother's name:Mary Evenson

Mother's Birthplace:Norway

Years in US:32

Naturalization:Na

Occupation:Farmer

Months Not Employed:0

Can Read:Yes

Can Write:Yes

Can Speak English:Yes

House Owned or Rented:O

Home Free or Mortgaged:F

Farm or House:F

Neighbors:View others on page

Household Members:

NameAge

Bernt Everson53

Lena Evenson52

Mary Evenson83

Men moren hans heter Mary? Født omkring 1816. Når ble moren til din Bernt født.

Anton ...Bernt Evensen sin mor Maria Haagensdatter ble født i 1825 ved Nord Bergeseie , og hun ble døpt den 28 august . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans Myhre skrev:
Bernt Everson
[Brinton Eavenson] 
Birth Date: Sep 1846
Birthplace: Norway
Home in 1900: Gale, Trempealeau, Wisconsin
House Number: 7
Sheet Number: 8
Number of Dwelling in Order of Visitation: 164
Family Number: 175
Race: White
Immigration Year: 1868
Relation to Head of House: Head
Marital status: Married
Spouse's name: Lena Evenson
Marriage Year: 1869
Father's Birthplace: Norway
Mother's name: Mary Evenson
Mother's Birthplace: Norway
Years in US: 32
Naturalization: Na
Occupation: Farmer
Months Not Employed: 0
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
House Owned or Rented: O
Home Free or Mortgaged: F
Farm or House: F
Neighbors:  

Household Members:
Name Age
Bernt Everson 53
Lena Evenson 52
Mary Evenson 83

Dette bør være rett person, ankom 1868, gift med Lena som ankom 1869. Mari Evenson er hans mor. (marie Haagensdatter)
Aldre i censuses i USA er som mange i Norge usikre of ofte feil. Mor til Bernt finner jeg ikke som død i Ringsaker og har settmange ganger at mødrene reiser etter sine sønner....  Bernt og Lena har en datter Emilie Marie Evenson.

Source Citation

Year: 1900; Census Place: Gale, Trempealeau, Wisconsin; Page: 8; Enumeration District: 0129; F

Hans Myhre ....

Min Bernt Evensen ble født i 1850 av foreldrene Even Christophersen og Maria Haagensdatter  https://www.digitalarkivet.no/kb20070110650243  , han var IKKE født i 1846 , for da ble Even og Maria sin sønn Christopher født .  Even døde ved drukning den 6 februar 1880 . Den 12 mai 1881 emigrerer Maria Haagensdatter , sammen med sin datter Karen Evensdatter og hennes mann Ole Andreasen , og deres to døtre til Amerika https://www.digitalarkivet.no/em20110222640445 . Ole Andreasen ble oppgitt at han ikke fikk tilatelse til å reise , men av en eller annen grunn fikk han det alikevel . Maria Haagensdatter døde i 1901 i Soldier, Monona County i  Iowa . https://www.findagrave.com/memorial/22007016/maria-evensen  

Alle de 5 barna til Even og Maria emigrerte til slutt til Amerika . De andre har jeg kontroll på , men Bernt - herregud for et problem han er . 

Hvis du sitter inne med mer viten om Bernt og denne Lena sin emigrasjon som ikke har fremkommet her Hans , så må du være snill , og poste det du eventuelt vet . 

Har du forklaring på dette fødselåret 1846 som det opereres med ? 

Og hvordan forklarer du dette at min Bernt Evensen skal ha dødd den 28 mai 1921 i Freeborn, Albert Lea i Minnesota , samme dato som den andre Bernt Evensen ( togulykken ) - dette er jo to forskjellige menn ?

Det er mye jeg ikke forstår her 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Myhre , siden du ikke svarer på mine spørsmål så får jeg legge ut mere som taler i mot den / de som du påstår er min Bernt Evensen

Her er fødselen til min Bernt i 1850 ved nordre Bergseie i Ringsaker https://www.digitalarkivet.no/kb20070110650243 av foreldrene Even Christophersen og Maria Haagensdatter . 

Her er fødselen til den Bernt som du påstår er den riktige Bernt . Bernt Tobias Evensen. Født 4 Sep 1846. Nr. 106 https://www.digitalarkivet.no/kb20070201640111 og her er den samme Bernt Evensen sin utreise fra Biri ; Dep. 22 may 1868. Birid - Milwaukee http://www.norwayheritage.com/udvandret.asp?type=passengerlist&ps=100922&jo=127 alder 22 år noe som tilsier at han er født i 1846 . Og her er vielsen deres EKERN, Anna married to EVENSON, Bernt on 26 Sep 1890 at Ettrick http://trempealeau.wigenweb.org/databases/vitalrecords/marriages/bride/e.htm og her er hele familien samlet https://www.familysearch.org/tree/person/details/9HX8-551 .

1900 Census ; 

Bernt Everson  in the 1900 United States Federal Census Name:Bernt Everson [Brinton Eavenson]  Age:53 Birth Date:Sep 1846 Birthplace:Norway Home in 1900:Gale, Trempealeau, Wisconsin House Number:7 Sheet Number:8 Number of Dwelling in Order of Visitation:164 Family Number:175 Race:White Gender:Male Immigration Year:1868 Relation to Head of House:Head Marital status:Married Spouse's name:Lena Evenson Marriage Year:1869 Father's Birthplace:Norway Mother's name:Mary Evenson Mother's Birthplace:Norway Years in US:32 Naturalization:Na Occupation:Farmer Months Not Employed:0 Can Read:Yes Can Write:Yes Can Speak English:Yes House Owned or Rented:O Home Free or Mortgaged:F

Farm or House:F Neighbors:View others on page Household Members: NameAge Bernt Everson53 Lena Evenson52 Mary Evenson83

Moren til denne Bernt Tobias Evensen fra Biri i denne 1900 census heter for Mary Evenson - hun var født omkring 1816 - Husk at mora til Bernt Evensen som var født på Biri i 1846 også het for Maria - Maria Nilsdatter . Og her er hele denne familie på FAG  Her er graven til Bernt ( Tobias ) Evensen 1846 - på FAG https://www.findagrave.com/memorial/58056590   

Og så angående min Bernt Evensen ; Se vedlegg - Census 1880 Pigeon i Trempealeau i Wisconsin . Min Bernt er 30 år noe som tilsier at han er da nettopp født i 1850 . Han er boarder og bor hos en Peder Nilsen . Så dette er min Bernt Evensen . 

Anton finner således ;  I 1885 census finner man en mystisk mann ved navn ; Name: Bergen Semingson  Residence Date:1885 Residence Place:Trempealeau, Wisconsin . Hvem kan dette være ? 

Relationship: Head . 2 white males, 6 white females, 4 fra United States og 4 fra Scandinavia.  Totalt er åtte personer på boligen.

Anton finner videre et slektstre på anchestry ; 

Bernt Evensen

1850–1921

BIRTH 10 SEP 1850 • Nordre-Bergseie, Ringsaker, Hedmark, Norway

DEATH 1921-05-28 • Freeborn , Albert Lea,Minnesota,USA 

Her stemmer fødselsdata og sted med min Bernt Evensen , men dødsdato og år og sted er dødsdataen for den Bernt Evensen som døde i togulykken                                                            Lenke til FAG https://www.findagrave.com/memorial/57816595/bernt-evenson  Denne Bernt Evensen var født den 6 desember 1849 . og var gift med Gurina Gunhild (Braaten) Anderson . Hans foreldre var Even Evensen og Berthe Mikkelsdatter . Ergo er det en salig sammenblanding her som ikke henger på greip !

Oppsummering ; 

Det er da altså tre stykker Bernt Evensen vi har med å gjøre slik jeg ser det ; 

1) Bernt Evensen født i 1849 , og som dør i togulykken i 1821 . Hans foreldre var Even Evensen og Berthe Mikkelsdatter . Han var gift med Gurina Gunhild (Braaten) Anderson . De er begravet i Albert Lea , Freeborn County , Minnesota . 

2 ) Bernt Tobias Evensen , født på Biri i 1846 , og dør i 1816 . Han var gift med Lena  Ekren . Hans foreldre var Even Evensen og Maria Nilsdatter . De er begravet i Ettrick , Trempealeau County , Wisconsin . 

3 ) Dette er da min Bernt Evensen , og han var født i 1850 ved nordre Bergseie på Ringsaker . Det eneste som vi vet om han er at han i 1880 er leieboer hos en Peder Nilsen i Pigeon, Trempealeau i Wisconsin . Dette er alt en vet om min Bernt Evensen . .Bernt Evensen sin mor Maria Haagensdatter ble født i 1825 ved Nord Bergeseie , og hun ble døpt den 28 august . Bernt Evensen sin far ; Even Christophersen døde ved drukning den 6 februar 1880 . Den 12 mai 1881 emigrerer Maria Haagensdatter , sammen med sin datter Karen Evensdatter og hennes mann Ole Andreasen , og deres to døtre til Amerika 

Slik jeg ser det så har Nr. 1 og Nr. 2 har intet å gjøre med min Bernt Evensen å gjøre . 

Men som min amerikanske venn på FAG sier ; 

And a lot of people are just plain lazy. They let one person do the work and then just follow along and if 1 person makes a mistake, it just gets replicated multiple times.

The trees on Family Search aren't any better than the ones on Ancestry (not commenting on this one in particular). I don't know who the person who put up the tree of my maternal family (never heard of her and it's a real small family) but she has it all messed up. My great-grandfather was married twice as my great-grandmother committed suicide. But the person who put up the tree has him with only 1 wife (the 2nd one) and has all the kids with my step-great-grandmother as their mother even the ones born before they were married and she does have the marriage date. And Family Search won't let me go in and fix it. I messaged her, she didn't answer.

1880 CENSUS BERNT EVENSEN.png

BERNT EVENSEN 1885.png

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om togulykke, bare at Bernt Evensen i 1900 Census med kone og mor passer bra.

Ancestry.com har jo medlemsbase som jeg ofte søker i men det frkommer av og til feil der også-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Slik jeg ser det så har Nr. 1 og Nr. 2 har intet å gjøre med min Bernt Evensen å gjøre . 

Meget god oppsummering Bjørn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hans Myhre skrev:

Jeg har ingen formening om togulykke, bare at Bernt Evensen i 1900 Census med kone og mor passer bra.

Ancestry.com har jo medlemsbase som jeg ofte søker i men det frkommer av og til feil der også-

Det skal ALDRI  handle om at noe skal passe bra - en skal ha BEVIS for at noe stemmer - og en MÅ ha henvisninger til  påstander som legges ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider