Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kristoffersen Straumens barn

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg siterer og klipper fra mitt eget innlegg skrevet Januar 28 :

------------

På Lokalhistoriewiki om Straumen i Rana er det (fra N.A. Ytreberg. Nordlandske handelssteder. 1941)
gjengitt følgende rekke av jekteskippere på Strømmen (Straumen) :

• 1590-1620 : Michill
  • 1623-1651  : hans sønn Lars Michillsøn 
  • 1653-1680 : Lars' sønnesønn Jon Larsøn
  • 1680- ?      : Jons svigersønn Mathias Olsøn

------------

og fra Baard Vidar’s innlegg  skrevet i går, 00:55 :

------------

90 Medstrøm

https://www.nb.no/items/7ebe8116ac3b1c1c41417d94314db923?page=65

Nå nærmer vi oss den slektsrekken du har skrevet opp, Per.

…..

Lars, eller Laurits (til 1652)

Ytreberg oppgir en Michill som skal ha vært skipper 1590-1620 og deretter sønnen Lars Michillsøn. Nå eksisterer ikke skattelistene for 1590-1609 lenger og de eksisterte neppe i 1942 heller, men jeg kan si helt sikkert at det ikke føres opp hverken noen skippere her, eller noen Michill/Mikkel som bruker på noen av Strøm-gårdene i de tidligste skattelistene som altså begynner i 1610. Derimot var Lars bruker allerede da. Jeg lurer på om Ytreberg har brukt vår venn Mikal Jakobsen som inspirasjon til Lars' patronym Miichilsøn.   …..
Samme år [1646] deles Medstrøm i to deler. Lars bruker 3,5 pund, mens hans medbruker Iver får tildelt 1 pd. 

Iver Olsen (1646-1678)

Antakelig gift med en datter av Lars, siden han overtar en mindre del, og har sønnene Elias 21, Lars 9 og Iver 2,5 i 1666. Iver selv er 60 år.
Etter Lars' død blir Iver den største brukeren med 1/2 våg 4 merker. 

Ole Olsen (1680-1689)

Driver parten Iver hadde i noen får år før den blir samlet igjen.

Jon Iversen (1661-1678)

Tilbake til den parten Lars hadde. Den overtas - ikke av en Jon Larsen, slik Mikal Jakobsen og Nils Ytreberg hevder - men av Jon Iversen.
Han bruker 1 våg 8 merker og er 37 år i 1665, 38 i 1666. Ingen sønner er listet. 

Gabriel (1680-1689)

Jon Iversens part overtas av en Gabriel i noen år.

Mattias Olsen (1690-?)

Gården samles igjen under Mattias Olsen. Det er ingenting som tyder på at han er en svigersønn av Jon Iversen, slik Ytreberg sier. 
I skiftet 1731 oppgis enken å være Gjertrud Amundsdatter og deres barn er samenaulede.
I et skifte fra Valla, kommer det fram at Mattias hadde en bror Nils der, en søster Anne i Sellåt i Nesna, en søster Kirsten i Stokksviken (Lurøy?) og en søster Berit Finnvika.

------------

... og prøver meg med noen oppsummerende spørsmål :

1. Da fantes det altså neppe noen Mikkel i Straumen som var skipper eller betalte skatt i det aktuelle tidsrommet.

2. Kan Lars (bruker inntil 1652) likevel være sønn av en Mikkel ?

3. Da stemmer det vel heller ikke at Lars (bruker inntil 1652) hadde en sønnesønn Jon Larsøn s. var br. og jekteskipper i Straumen 1653-80 , slik Ytreberg hevder ?

4. Vi kan vel anta at Jon Iversen (bruker 1661-1678) var sønn av Iver Olsen (bruker 1646-1678) ?

5. Ut fra alderen på de tre nevnte barna (i 1666) til Iver Olsen så ser det ut til at disse må være fra et ev. 2. ekteskap (inngått rundt 1645 ?),
    mens en ev. sønn Jon Iversen (bruker 1661-1678) må være fra et tidligere ekteskap (rundt 1628 ?), ev. med en datter av Lars (bruker inntil 1652).

Kan vi anta (tippe ?)

6. at Ole Olsen (bruker 1680-1689) var en (ca. 10 år yngre ?) bror av Lars' mulige svigersønn Iver Olsen (1646-1678), og

7. at denne Ole Olsen var far til Mattias Olsen (bruker fra 1690) ?

8. Mattias Olsen var altså ikke (tidligere) gift (med noen Jonsdt.), i og med at alle de åtte nevnte barna var samenaulede med Gjertrud Amundsdatter.

9. Hvem kan Gabriel (bruker 1680-1689) være ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Om det var en Mikkel her var han i så fall bruker før 1610. Noen skipper har jeg altså ikke funnet før 1652.

Det var en Michel på Yttern i 1567:

https://www.nb.no/items/85ba4f4a3750a3c00d588596eceace78?page=249 

Kan det være opphavet til misforståelsen?

2. Det kan han selvfølgelig. Jeg har ikke funnet noe patronym på Lars. Hadde det ikke vært bevist flere ganger at Mikal Jakobsen "fant på" navn, ville jeg trodd det finnes en kilde på Lars Mikkelsen, men nå tror jeg ingenting før en evt. kilde dukker opp. 

3. Jeg har ikke funnet noen Jon Larsen på noen av Strøm-gårdene.

4. Det kan hende, men her er Iver såpass vanlig navn at man ikke kan ta det for gitt. Det er jo også en Jon Iversen på Strømsnes og en Iver på Utland. Legg også merke til at Jon Iversen overtar, og beholder, den største parten i Medstrøm. Om han var en sønn av Iver Olsen var det kanskje mest naturlige at Iver hadde fått en større del etter Lars' død. Jeg synes det er et svakt grunnlag for å angi dem som far/sønn.

5. Elias, Lars og Iver må vi anta er to forskjellige kull barn ja. Lars på 9 er vel oppkalt etter svigerfar etter at Iver giftet seg med datteren hans. Elias er vel fort den husmannen på Urland som er 60 år i 1701. https://media.digitalarkivet.no/view/38463/65

6. Det synes jeg er i overkant mye tipping. Ole/Olle/Oluf er vel det mest vanlige navnet på den tiden. 

7. Det kan være. Men igjen, Ole er et vanlig navn og Mattis var ca 40 da han overtok, og har tydeligvis voksne barn i 1701, så jeg får det ikke helt til å stemme at han skulle overta gården etter sin far. Men hvem vet?

8. Neppe.

9. Helt umulig å si uten andre kilder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2025 den 21.25, Baard Vidar Pettersen skrev:

.....

5. Elias, Lars og Iver må vi anta er to forskjellige kull barn ja. Lars på 9 er vel oppkalt etter svigerfar etter at Iver giftet seg med datteren hans. 

.....

Jeg synes det ser ut til at mor til barna Elias, Lars og Iver er Iver Olsens 2. hustru, og at det er hans 1. hustru s. var d. av Lars, og at hun ev. var mor til Jon Iversen.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Nermo skrev:

Jeg synes det ser ut til at mor til barna Elias, Lars og Iver er Iver Olsens 2. hustru, og at det er hans 1. hustru s. var d. av Lars, og at hun ev. var mor til Jon Iversen.

Da er vi uenige 🙂 Jon Iversen skal være født før 1630. Det går enda nesten 20 år før Iver Olsen blir bruker på Medstrøm. Jeg ser ikke hvordan det er sannsynlig at hans mor da skal være sønn til Lars Medstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Da er vi uenige 🙂 Jon Iversen skal være født før 1630. Det går enda nesten 20 år før Iver Olsen blir bruker på Medstrøm. Jeg ser ikke hvordan det er sannsynlig at hans mor da skal være sønn til Lars Medstrøm.

Ja, jeg ser det nå ...
Iver Olsen var altså bruker fra 1646 til 1678. og han var f. ca. 1606 (60 år i 1666). Om hans 1. hustru var f.eks.et par år yngre enn ham så var hun f. rundt 1608, og ble mor til Jon Iversen ca.1628 (han var 38 år i 1666). Så gifter Iver seg pånytt rundt 1645 (?), med hun som blir mor til Elias c1645, Lars c1657 og Iver c1663 ?. Denne hustru nr. 2 (datter av Lars) kan kanskje være født rundt 1625 ? Da hadde Lars altså vært bruker i Medstrøm i over 15 år, og var da kanhende f. rundt 1585 ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider