Gå til innhold
Arkivverket

Emma C. Mogensen - hvor ble det av henne?

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Takk nok en gang

1. Vedr. Trygve Enger, så lette jeg jo i riktig kirkebok, men ikke langt nok fram....  Søstera Astrid, født og død i 1911, fant jeg imidlertid nå...

2. Skrøna  rundt  "Baron Horne" er jo artig.  Ser at Valda brukte Horne som slektsnavn da hun giftet seg i 1937.  I tråden som Per H Skaug fant fram nevnes den skotske general Henry Horne som mulig inspirasjonskilde for han.  Hans Thorleif  M har trolig sett ham/møtt Henry under Boerkrigen.  En annen mulighet er også hans farmors pikenavn.  Marie Magdalena Mogensen (1809 - 74) var trolig født Horne, i Danmark.  Under FT 1865 bodde hun sammen med sønnen og en  ugift dame, husholderske fra Danmark, som het Caroline Horne.  Det ville forundre meg om ikke dette er hennes søster.....Det er jo ikke helt utenkelig at der var noe dansk adel blant forfedrene.

"Baronen" har tydeligvis tjenestegjort i den britiske hæren.  Under FT 1911 titulerer han seg som kaptein ( ARMY CPT OF HORSE LND LIFE GUARDS).   Man kan jo spekulere på hvordan dette var mulig.  Jeg trodde ikke det var så lett å bløffe seg til en britisk offisersgrad for en nordmann uten krigsskole.

3. Vel, jeg kan tenke meg å forfølge denne saken, og forsøke å få kontakt med Valdas datter Sandra , som Irene nevner i et av sine brev til meg.  Det var tydelig at Yngve Nedrebø i 2006 hadde kontakt med den britiske familien, men hvordan er det mulig å få kontakt med Yngve?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dårlig å finne ham både ved start og slutt i Norge!

Vel, da hadde "baronen"  rett da han hevdet å ha vært britisk visekonsul i Bergen.   Samtidig sannsynliggjør dette at han hadde oppnådd en offisersgrad.

Hvis jeg skal spekulere, så var familien med ham, kone og 3?  barn (hvorav de to jentene Thelma og Valda  er navngitt tidligere i tråden)  Det er jo høyst sannsynlig at han har tatt kontakt med sin søster Johanna, og hennes familie.  Så det er mulig at Gudrun (16 år)  og Valda ( 9 år)  ble kjent alt på denne tida...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tore, bare så du vet det sendte jeg deg en privat beskjed. Det omhandler familien senere, og kanskje også nålevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, til Per H Skaug.  Men har du min e-postadr som er: per.tore.solheim@gmail.com?

Også jeg har sendt en henvendelse til Yngve Nedrebø, men ennå ikke fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg prøver og åpne denne tråden igjen.  Jeg er ikke ferdig med Emma.  Dette er hva jeg så langt har kunnet skrive:

5            F iv. Emma Christine MOGENSEN  ble født den 21.3.1881 i Oslo.  Hun døde den 1.7.1935 i Nice.

Hun var elev ved: Det ett-årige eftermiddagskursus for kvinner 1898.

Assistent i Christiania Handelsbank under folketellingen 1900 og fram til ca 1905

Hun var bosatt sammen med mannen i Indo-Kina, der han var embetsmann i "Service forestier",  - det må være skogvesenet  - med adresse Tay Ninh,. Dette er provinshovedstaden  i provinsen med  samme navn.  Byen ligger i det som var Sør-Vietnam,  ca 90 km fra Ho Chi Minh-byen, tidligere Saigon.  Det var hos dem Gudrun Enger bodde 1928 – 30 før hun trolig ble med dem tilbake til Paris

Emma var gift med Maurice DUJARDIN , som rykket inn annonse i Aftenposten om dødsfallet.

Men, er det mulig å finne ut noe mer:

1.   Når forlot hun Norge?  (Trolig mellom 1905 og FT 1910  - der hun ikke er å finne)

2.   Når ble hun gift med Maurice Dujardin?

3.   Hvem var han?

4    Hvor lenge var ekteparet i Vietnam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...