Gå til innhold
Arkivverket

Ole Iver Løkke f.1805 Tromsø

Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Tusen for innspill smile.gif Jeg skjønner jo at det er flere "løkker" i Norge. Det jeg reagerer på at dette etternavnet er brukt gjennom tre generasjoner. Det står kun Løkke som etternavn i FT, og er også brukt i KB. Tror ikke det var vanlig å bruke betegnelsen "løkke" i Tromsø på 1800-tallet - sammenlign f.eks. Grunerløkka.I min nordnorske dialekt tror jeg ikke "løkke" fins (har bodd i Oslo 30-40år, så av og til blir jeg usikker).Synes derfor det er rart at etternavnet "er fra" Tromsø, eller fra Nord Norge.Ingen der ute som har registrert slekt i Tromsø med dette etternavnet?

Her er ihvertfall et 8 uker gammelt pikebarn gravlagt i 1817, far Iver Olesen Lyche : Gravlagde i Tromsø prestegjeld 1806-1821

Her er den aktuelle kirkeboksiden, venstre kolonne ved "flekken": Tromsø mini, døde og begravede 1816-1818

Etter at Karen døde i 1811 giftet Iver seg med Beret fra Bentsjord i 1814 og fikk flere barn

Jeg har mye info - skriv til roar1933@hotmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Iver/Oliver Løkke f.1805 Tromsø. Hvem er foreldene hans? Hvor kommer Løkke-navnet fra? Ole Ivers fødsel er nok mulig å finne i KB Tromsø, men jeg har store problemer med å lese skriften og gir vel litt for lett opp. Av andre med etternavn Løkke finner jeg i Tromsø FT1865 og1875 Hans Løkke f.1819 Vaage Prgj. Gudbrandsdalen. Kan det være en slektning? I Tromsø Bys Historie Bind 2 s.325 finner jeg en August Løkke omtalt.Men dette er sent på 1800-tallet. Dette var en musikkinteressert mann. I Bind 1 s.652 finner jeg en Theodor Løkke. Begge var snekkere som tydeligvis har gjort seg fortjent til å nevne i Byhistorien. Finner en Theodor Løkke som sønn av Ole Olsen Løkke f.ca.1797 i Trondhjem.Forøvring finnes det mange andre Løkke i Trodheim. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.