Gå til innhold
Arkivverket

Far 1783. I tjeneste hos Windfeldt? - som hva?

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som klarer å tyde hva som står her?

"Anne Kistine F Peder Andersen Windfeldts ??"

Kan Peder ha vært i tjeneste hos Windfeldt? Eller er det en bostedsangivelse (Windfeldts løkke)?

Døpte, Akershus prestekontor, 9.april 1783, Anne Kistine.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020218

image.png.25ca703d7f23a4f3a1310c37ccc7f7fb.png

Mvh Sølvi L.

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ser ut for meg at det muligens er en slags forkortet yrkesbetegnelse. Altså at han er Windfeldts et-eller-annet. Ser noen av de andre fedrene er titulert «Artil.», «Sold.», «dimit.», «Bombarder » osv. Ser ikke ut som det er noen ‹adresser›. Men hva det faktisk står har jeg dessverre ingen gode forslag til.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, Even, det bør være en yrkestittel eller yrkesgrad og han kan ha vært tjener. Jeg får bare ikke  til å lese noe slikt.

Men her er et eksempel på stedsangivelse fra 10.10.1782, Johans dåp i samme kirkebok. Etter farens navn mener jeg det står "i Vatterl" altså i "Vatterland". Men fantes det en Windfeldts Løkke? Jeg har studert Hirsch kart fra 1795 og lett etter Windfeldts Løkke, uten hell. Løkka kan jo ha blitt solgt på de 13 årene og fått nytt navn. Jeg er derfor like langt..

image.png.ef478a6643d00bb18a5d9dce7e7bd2b1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg er enig, Even, det bør være en yrkestittel eller yrkesgrad og han kan ha vært tjener. Jeg får bare ikke  til å lese noe slikt.

Det ser ut til at titlar nokså systematisk står først. "dimit. Ole Joensen"; "Handv. Gullik..." osv.

Ordet etter "Windfeldts" er uklart, men det som er synleg kan stemme med "Løkke".

(I vigsleslista frå det same året er det mange k-ar å samanlikne med.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg synes du kan ha rett, Ivar. Det er det beste forslaget hittil. 

Enig med deg. 

Prøvde FT 1801, men i Xania kun to ‹nesten-treff› Widtfeldt og Hvidtfeldt. Begge løytnanter og for unge til å ha hatt noen tjener i 1783, enn si eid en løkke. Kanskje en far? Men dette blir bare verdiløs spekulasjon.

Finnes selvsagt en haug Huidtfeldt-er i Ovenstads Militærbiografier,  men ingen offisérer med lignende navn som staves med «W». Dessuten ville jeg vel tro at presten i garisonsmenigheten ikke ville feilstave Huidtfeldt.

Så jeg ‹tilbakekaller› herved min formodning fra #2. Bosted er nok tingen. Ikke minst p.g.a. det som Ivar påpeker at yrkene alltid kommer først (der de finnes). Og jeg leser også «Vatterl» i bildet ditt fra #3.

Kan første bokstaven i det mystiske ordet være en «b»? Windfeldts bakke?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nok et ‹skudd i mørket›: Huitfeldtsgate i Oslo fikk riktignok sitt navn først i 1864, men den befinner seg i et gammelt ‹løkke-område›. Finner dog ingenting i Oslo Byleksikon angående en løkke som skulle ha båret hans navn.

Rett etter det foregående var skrevet, bare for å ‹drodle› videre, og mens jeg satt med byleksikonet kom det opp dette. Så min dårlig fundérte formodning om at Windfeld egentlig skulle være Huidtfeldt, kan nok skrotes ettertrykkelig.

Sorry for mudding the waters. Nå er det natten 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Even Stormoen skrev:

Kan første bokstaven i det mystiske ordet være en «b»? Windfeldts bakke?

Du har jo rett, det kan stå både "Bakke" og "Løkke", eller "Lokke" siden presten nesten aldri skrev strek over øen. 

Jeg ble også interessert i Windfeldt-navnet. Jeg fikk ikke treff i Christiania 1750-1820, men bl.a. i Fredrikstad, der løytnant von Windfeldt var fadder i 1793. Vi kan ikke utelukke at han eller en slektning eide en løkke eller bakke i Christiania 1783.

Sølvi

Endret av Sølvi Løchen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider