Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyder teksten?

Mona Lisa van de Velde
 Del

Recommended Posts

Hei!

Kan noen hjelpe meg med å forklare betydningen av hele teksten?

På forhånd takk for hjelpen

mvh Mona Lisa 🙂 

Skjermbilde 2020-06-07 kl. 23.22.08.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeutsnittet er litt snevert (bedre med lenke), men jeg leser: Kast. Jord p  (begravet) Et Barn for Ole Gabrielsen .....

mvh Rolf G

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rolf Gjølstad skrev:

Bildeutsnittet er litt snevert (bedre med lenke), men jeg leser: Kast. Jord p  (begravet) Et Barn for Ole Gabrielsen .....

mvh Rolf G

Takk så mye. Hva vil  nom si som står på slutten?

Jeg vet at nom betyr  navn, men jeg skjønner ikke hva det vil si her; at barnet mangler navn, ikke er døpt?

Sender med en lenke. Det står flere slike setninger med samme ordlyd på bla høyre side

https://media.digitalarkivet.no/view/2525/16370/292

Endret av Mona Lisa van de Velde
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På linjen under står det Niels Michelsen gl 8 ar.

Et 8 år gammelt barn Niels Michelsen - kan det tenkes å være barnet i linjen over? I så tilfelle virker det som om Ole Gabrielsen er stefaren, eller en som har hatt ham til oppfostring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

På linjen under står det Niels Michelsen gl 8 ar.

Et 8 år gammelt barn Niels Michelsen - kan det tenkes å være barnet i linjen over?

Enig med Inger H. her. Det bare passet ut sånn at nom. (= nominis) og "Niels" kom på hver sin linje. Ser at flere innførsler er slik.

1 time siden, Inger Hohler skrev:

I så tilfelle virker det som om Ole Gabrielsen er stefaren, eller en som har hatt ham til oppfostring.

Det står NB! ved denne innføringen. Antagelig pga stefar/pleiefar som Inger sier. 

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, ville det ikke stått stefar eller antydning om det, om Ole Gabrielsen var det?

Eller kan det ha vært foreldreløse barn som var satt bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider