Gå til innhold
Arkivverket

Stamrulle for 3. musketerkp. Søndenfjeldske - hjelp til å tyde grunn til dimmitering

Anders Aarstad
 Del

Recommended Posts

Et særdeles slett forsøk dessverre.

Kolonneoverskrift:

Naar og hvorledes afgaaet fra Compagniet. –

Tekst:

Den 1ste January 1815 -

Dimitteret efter den

Svænske Regierings

Paas-(??) ombytet(?) [meningsløst for meg desverre] med(?) [mod?]

??det.

Jeg tror ‹indianernavnet› mitt må være «Stirrer På Bokstaver». Blir beklageligvis

eitrande irritért over at jeg ikke klarer å ‹knekke koden›. Har bladd meg litt frem og tilbake i rullen, men til liten hjelp.

Flere som dimmiteres 1. jan 1815, et par av dem «formedelst [et-eller-annet] Capitulation». Denne kapitulasjonen var ikke overgivelse – ehh jo, en slags:

Tre kolonner mot venstre fra siste sådanne er overskriften: «Datum og Tiid af hans Capitulation» Og det fremgår at dette handler om når og for hvor lang tid man lot seg verve. Eller skulle tjenestegjøre. (Er ikke på det rene med om denne rullen er for «Gevorbne» eller utskrevne.) Derfor skulle man tro at «et-eller-annet» var «Udtient», men det står ikke dét. (Darn!) (Jfr. Johanes Bergersen, en side frem fra lenken din, siste oppføring på siden og siste kolonnne her også.)

Har også forsøkt diverse historiske oppslagsverk for om mulig finne ut hva den svenske regjering foretok seg mot slutten av 1814, som resultérte i en dimmitéring av norske soldater fra 1.januar 1815. Uten hell.

Her er det vel bare å lene seg fremover, stirre på bokstavene og håpe at Else B. eller Ivar S. eller Are eller Gunnar eller . . . kort sagt de virkelig ‹Skriftlærde› kommer på banen 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

Den 1t Januarii, 1815
Dimitteret efter den
Svænske Regierings
Paas som ombyttet med
et andet

....men om det gir noen mening, ser ikke jeg.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Else B.!  

Jeg trodde kaaanskjje at det var noe slikt det sto – torde ikke ‹bringe det til torgs›. For, som du sier‚  hvilken mening skulle dét gi? Et ombyttet svensk regjeringspass??

Uansett blir jeg overmåte takknemlig når fagkunnskapen (du og dine likemenn og -kvinner ) finner tid og anledning til å hjelpe/korrigére meg i min (uendelige, kan det se ut som) streben etter å kunne tyde våre forfedres -mødres skrift.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen begge to, dette var virkelig interessant! 

Selv om ikke syntaksen gir noen større mening i seg selv, er vel essensen av teksten at han ble dimittert pga. svenskenes nedbygging av den norske forsvaret etter 1814? Og at dette er brukt som grunn for dimitteringen på generelt grunnlag snarere enn en personlig grunn? 

Mannen det er snakk om (Augustinus Winge) var vervet profesjonell soldat i en avdeling som hadde vært med i mange av kampene mot svenskene, samt forsvaret av Fredriksten så regner med dette var en avdeling som ble lagt ned rimelig kjapt. De norske militære styrkene ble jo stående direkte under svenskene, så de kunne jo gjøre som de ville. 

Kan dere se hva slags militær grad han hadde? 

Mvh

Anders

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anders Aarstad skrev:

Kan dere se hva slags militær grad han hadde? 

Han var Musqveter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at Paas. er en forkortelse for Paaskrift ?

Her et eksempel fra samme protokoll og kanskje samme skriver hvor ordet pass er skrevet Pass (siste rubrikk).

RA, Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, E/Eh/L0029: Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment, 1785-1805, s. 480
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111117640991

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Kan det være at Paas. er en forkortelse for Paaskrift ?

Bingo! Du har knekket koden, Espen😀😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Else B. Rustad said:

Bingo! Du har knekket koden, Espen😀😀

Det hender jo at man har flaks, håper i alle fall at det kan være løsningen😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider