Gå til innhold
Arkivverket

For oss som liker kart. Carta Marina over Scandinavia Anno 1540.

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Hei Leif, virkelig morsomt kart. Akershus og "Aslo" er havnet noe rart ut i forhold til fjordene, men kartet er svært imponerende til å være fra 1540.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å se hvor Olaus Magnus hører heime: Kartet er mest presist for det sørlige Sverige. Lenger nord har han brukt fantasien, se for eksempel denne tegninga av samer som kjører i vogn med rein som trekkdyr: Tegninga blei forøvrig plagiert av kartografen Lucas Waghenaer noen tiår seinere. Også havmonstrene til Magnus blei resirkulert av andre.

Olaus Magnus 1539 tegning.jpg

Waghenaer tegning.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Helt edru kan ikke denne karttegneren ha vært.

Olaus Magnus var romersk-katolsk erkebiskop, ikke kartogrqaf. Han hadde verken Google Earth eller Wikipedia som støtte, bygde nok mest på "sånt han hadde hørt". En smakebit til med Lofoten SØR for Moskenesstraumen, Røst på nordsida, og Andenes langt inne i Vestfjorden. Men han hadde i hvert fall hørt navnene og tok dem med! (NB: Trondenes er brukbart plassert, men det var jo et velkjent kirkested.)

Olaus Magnus 1539 utsnitt2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med gamle kart. Siden jeg er fra Trøndelag, studerte jeg særskilt denne delen. Her fant jeg også mitt fødested Levanger (med noe omtrentlighet i tolkning av stedsnavn). Plassering av ulike steder er jo litt snodig, men samtidig er jeg imponert over plassering av fjellovergangene til Sverige - noe som understreker at det allerede da var stor trafikk mellom Jemtland og Trøndelag. Både Skarsfjellene innenfor Verdalen og Sylene sør for Storlien er markert. Kjent grenseoverganger i århundrer.

Men vil ikke anbefale kartet for bilturister akkurat....  Imidlertid kan man jo selv forsøke å lage kart over Norge uten bruk av fly, satelitter og moderne instrumenter - samt ikke-eksistens av tidligere kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av godbitene på kartet er framstillinga av Helgeland som ei øy, med det latinske tilnavnet Terra Nobilium (Adels-landet?). Her har nok Olaus Magnus brukt en analogi: Når Öland og Gotland er øyer, da må også Helgeland være omflødd. Eller så har han trodd at Vega var Helgeland - forma ligner, men ikke størrelsen.

Mange artige detaljer i dette kartet, ikke bare den fantastiske sjøormen som knuser et skip utafor kysten, men se nærmere på Moskenesstraumen: Midt i øyet kan man skimte et fartøy på vei ned sluket. Ikke rart at både Edgar Allan Poe og Jules Verne kjente til denne malstraumen.

Olaus Magnus Helgeland.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig plassering av Mandal. Rett nord for Akershus og like ved Suderheim (Sørum på Romerike). 😊

5B72CA64-A6BE-4DA2-9C94-F180CFAD3B2A.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet litt på den flotte boken ...

Nå når vi en deilig sommerdag opplever 30 grader i Oslo-området, høres det utrolig ut at isen lå tykk i Skagerrak en vinterdag i 1294 slik at det gikk an å ri fra Jylland til Oslo :

image.png.50608998041851ac94550205178e416d.png

Första boken, kap. 26, s. 59

https://litteraturbanken.se/författare/OlausMagnus/titlar/HistoriaOmDeNordiskaFolken/sida/59/faksimil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Jeg tittet litt på den flotte boken ...

Nå når vi en deilig sommerdag opplever 30 grader i Oslo-området, høres det utrolig ut at isen lå tykk i Skagerrak en vinterdag i 1294 slik at det gikk an å ri fra Jylland til Oslo :

Trur ikkje Olaus meinte Skagerak fraus i juni...

Men det kan vel også hende at nokre historiske hendingar (200+ år før forfattaren levde) skal plasserast i same bås

som ein del zologiske og geografiske fenomen.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider