Gå til innhold
Arkivverket

Koppskatten i Fåberg 1645, Amund Onsum

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Når selv Else B. må kaste inn håndklet skal jeg være ytterst varsom, men under Amund vndssemb – står det ikke «Mand f. – 2» og «quind folch – 2»? Og til høyre et beløp jeg skal holde meg langt unna 😉

Da er hodet lagt på blokken . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Når selv Else B. må kaste inn håndklet skal jeg være ytterst varsom, men under Amund vndssemb – står det ikke «Mand f. – 2» og «quind folch – 2»? Og til høyre et beløp jeg skal holde meg langt unna 😉

Da er hodet lagt på blokken . . .

Ingen grunn til å hogge til her...

Satsen er 8 skilling per hovud på "heile" og "halve" gardar (altså skatteklassene i samtida);

og betalar for 5 hovud; 1 ort 16 ss (1 ort=24 ss).

Skattesatsane står fremst i manntalet https://www.digitalarkivet.no/rk20080724650893

(grannen, som er lensmann, betalar 12 ss)

Vi kan avleie at Amund ikkje har kone, og ikkje heimebuande born i skattepliktig alder (16 år, trur eg- etter minnet).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen.

Veldig synd at det ikke står om disse personene var kone/døtre/tjenestejenter og/eller sønner/drenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Ingen grunn til å hogge til her...

Satsen er 8 skilling per hovud på "heile" og "halve" gardar (altså skatteklassene i samtida);

og betalar for 5 hovud; 1 ort 16 ss (1 ort=24 ss).

Skattesatsane står fremst i manntalet https://www.digitalarkivet.no/rk20080724650893

(grannen, som er lensmann, betalar 12 ss)

Vi kan avleie at Amund ikkje har kone, og ikkje heimebuande born i skattepliktig alder (16 år, trur eg- etter minnet).

Ivar et al,

God dugnad her. Setter inn omtalen av kilden fra Lokalhistoriewikien: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Koppskatt

16 år er nesten. Aldersgrensen var satt til 15 år, men hvorvidt denne grensen ble håndhevet overalt, eller snarere likt overalt, kan vanskelig avgjøres.

Setter inn mitt forslag til samlende tekst (inkludert personen over og under):

Lens       {Niels Thraasetter hans hustru }

= mand  { Mand folch – 3                  }  iiij ort/march

quind folch – 2                    }

Amund vndßemb               –               }

Mand f: – 2                          } j march 16 ß

quind folch – 2                    }

Olluff Lund gaard hans hustru        } j ort

Dette tydeliggjør at man i 1645 skilte mellom hustru og kvinnfolk. Jeg anvendeß [også ved ulike skillingsforkortelser], noe som kan oppfattes som arkaisk, dog synes det ofte mer kildetro. Marketegnet oppløser jeg oftest som ort, men jeg ser at det enkelte ganger er ment angitt som march eller marck, så som ved Amund ovenfor.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette er helt nytt for meg.

Så om Amund hadde bodd sammen med en kone og barn, så ville det stått?

Det vil si at han har 4 tjenestefolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider