Gå til innhold
Arkivverket

Peder og Amund Onsum (Onsemb/Onsumb) i 1624

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Her er Peder Onsemb og Amund Onsemb.

Peder eier 2 1/2 hud og Amund eier 1/2 hud i Onsum, men han er også eier av noe på Ringsaker ?

Kan det være Hulberg eller Herberg?

https://media.digitalarkivet.no/view/39896/206 

Anledningen er utlikning av rosstjeneste 1624-1626 (odelsjordebøker)

image.png.d1b29516729f93604d823e553edcbc3b.png

Jeg har forsøkt å bruke vedlagte liste for å finne Ringsaker-gården, men er veldig usikker:

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Gårder_i_Ringsaker_sogn

Så lurer jeg også på hva det står på den nest nederste linjen? Før "i Onsum"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

I Huekleberg(?) i Ringsagger

Sogen paa Hedemarcken

Hand med sine tuende Brøde(?) [skal vel være brødre?]

I Oensem

Beløpene lar jeg ligge.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nest siste setningen er flott 🙂

Men gårdsnavnet sier meg ingen ting. Er det noen som kjenner til et slikt navn på Ringsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Den nest siste setningen er flott 🙂

Men gårdsnavnet sier meg ingen ting. Er det noen som kjenner til et slikt navn på Ringsaker?

Nei du kan så si. Nærmeste jeg kommer er Helleberget. Som står på kartet, men ikke kommer opp når man søker . . .

584556847_Skjermbilde2020-06-14kl_17_39_55.thumb.png.dbbc9dba5291ac2eb70f50cef206ce15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

‹Mitt› Helleberg er i Ringsaker kommune med g.nr. 740. For lite kjent (overhodet ikke) til å kunne si om Furnes-gården er den samme. Men jeg mener at det står «Huekleberg» i teksten. Jeg kan ta voldsomt feil.

Kanskje det var der Huckleberry Finns forfedre kom fra? (Åååå så morsomt – kunne som vanlig ikke dy meg. Beklager.)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden 🙂

De gårdsnummerne kan uansett ha endret seg flere ganger underveis, og som du skjønner er ikke jeg kjent der heller 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Turid Fallet skrev:

<snip>De gårdsnummerne kan uansett ha endret seg flere ganger underveis, <snip>

Selvsagt – var bare for om det kunne hjulpet deg å fastslå om kartets (dagens) Helleberget var samme gård som i Furnes bygdebok.

Her er det bare å håpe på at noen kan komme og fnyse indignert over mitt «Huekleberg» og gi oss en åpenbaring eller to 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huekleberg er nok heilt riktig lese. Søkefunksjonen i Norske Gaardnavne kan ofte hjelpe i ukjende strok av landet. Her er det nok snakk om Hulberg i Ringsaker sokn, som i 1520 er skrive Hugleberg. Per og Amund på Onsum og/eller skrivaren kan ha lagt til grunn eit skjøte eller skiftebrev som var gamalt allereie i 1624, for Rygh nemner tre former av namnet mellom 1520 og 1624 som alle er utan g eller k i førsteleddet. 

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS35266%407985=on 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider