Gå til innhold
Arkivverket

Tyde. Minesterialbok. N-Tr.lag 1761

Roar Troset Larsen
 Del

Recommended Posts

Et godt tips er å heller legge inn en brukslenke. Da kan man bla i boken, og det er lettere å navigere boksiden.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 September copuleret Soldat Torfind Pedersen Væraas

og Pigen Golloug HaldorsDotter, lyst for dem 3de gang

af Prædikestolen

Mvh

EDIT: Forøvrig hjertens enig med Trude 🙂

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Even Stormoen skrev:

24 September copuleret Soldat Torfind Pedersen Væraas

og Pigen Golloug HaldorsDotter, lyst for dem 3de gang

af Prædikestolen

Mvh

EDIT: Forøvrig hjertens enig med Trude 🙂

Takk for tydehjelpen. Skal for ettertid legge inn en brukslenke, når jeg finner litt mer ut hvordan dette gjøres.

Mvh.

Roar T.Larsen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage brukslenke:

Når du har funnet siden/innførslen du vil lenke til i et av DAs skannete dokumenter, klikker du som anvist på bildet.

1433766099_Skjermbilde2020-06-14kl_21_11_43.thumb.jpg.ad6b9911925c2d2fd33119531940ba2e.jpg

Da er lenken kopiért til utklippstavlen din. Deretter er det bare å taste Ctrl+v (PC) eller Command+v (mac) når markøren står på ønsket sted i forespørselteksten din. Så ‹limer› lenken seg inn. Med all info i tillegg. Voilà! 🙂

Det dokumentet jeg laget utsnitt fra, bare som et eksempel, vil da automatisk få en slik referanse når lenken er ‹limt› inn:

«RA, Stattholderembetet 1572-1771, Ek/L0008: Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626:, 1624-1626, s. 206

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/jo10041103282207»

MEN for å gjøre lenken klikkbar, så må du i tillegg (når kopiéring og ‹liming› er foretatt) markére ‹adressen›, kopiére den, (ctrl.+c/comm.+c) klikke på ‹binderst/lenke-tegnet› (vet ikke noen bedre beskrivelse dessverre) i DAs tekstbehandler og ‹lime inn› i ‹boksen› du da får opp.

Å Herre! Dette var ment å være en enkel og likefrem innføring i hvordan lage brukslenke, men ser jo ved gjennomlesning at dette ligner faretruende på noen av de mest ubegripelige offentlige rettledninger til utfylling av diverse søknader og skjemaer som tenkes kan.

Håper allikevel det kan være til noen nytte.

Mvh

EDIT: Tror du kan glemme det siste vedr. gjøre lenken klikkbar, for når jeg postet dette innlegget ble ‹eksempel-lenken› min klikkbar helt av seg selv! 

Jaja, har jo bare vært her på DAs div. forumer i en 15-20-års tid . . . 😉

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne veiledningen. Skal lære meg dette, slik at det blir lettere å finne fram på vedleggene.

Mvh.

Roar T. Larsen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Even Stormoen skrev:

når jeg postet dette innlegget ble ‹eksempel-lenken› min klikkbar helt av seg selv! 

👍

Så bra, det visste jeg ikke. Jeg har alltid gjort som jeg har lært her inne, ganske enkelt bare trykket på linjeskift etter å ha limt inn en lenke. Da ble den klikkbar. Men i dag lærte jeg altså et nytt triks da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

👍

Så bra, det visste jeg ikke. Jeg har alltid gjort som jeg har lært her inne, ganske enkelt bare trykket på linjeskift etter å ha limt inn en lenke. Da ble den klikkbar. Men i dag lærte jeg altså et nytt triks da.

Whoha, ikke ta mine ‹nyoppdagelser› for god fisk – kan godt være at det var linjeskiftet som gjorde susen. Jeg visste f.eks. ikke om linjeskift-trikset før du åpenbarte det nå 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider