Gå til innhold
Arkivverket

Anniken Petersdatter, 1700-tallet

Anita Brattli
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter min ane Anniken Petersdatters bakgrunn. Angivelig er hun født 1765 i Östmark, Sverige, uten at jeg har bevis for dette. Hun var gift med Tosten Pedersen født i 1760 i Grue, Hedmark. Jeg har ikke funnet vielsen deres i kirkebøkene og vet ikke hvor de giftet seg. Tosten ble døpt i Grue kirke 21/7 1760. Et av barna deres, Peder, ble døpt i Grue kirke 8/4 1786. Peder beskrives som "ektefødt", så Tosten og Anniken var nok gift før det. Anniken kalles Annika Pedersdatter ved dåpen til bl.a. sønnen Brede 16/11 1788. Familien er ved folketellingen 1801 bosatt på Sander i Grue, se link: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058241002622 Her kalles Anniken for Anne Petersdatter, så hva som er rett navn er ikke godt å vite. Hvordan griper jeg dette an? Er det noen der uten som har flere opplysninger?

Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Brede, 1794:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009135319

Anne, 1796

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009136255

Karen, 1800

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009138181

Brede, 1788

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1788, Side 438-439
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603240636 

Peder, 1786

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1786, Side 346-347
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603240590 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anita Brattli skrev:

Hei Grethe! Tusen takk skal du ha. Disse burde jeg jo ha føyd til selv, må jeg litt beskjemmet innrømme😬  

Du trenger ikke å være beskjemmet. Jeg la det bare ut - for ordens skyld og for å få litt oversikt selv også. Har du funnet opplysningene om at Anniken var fra Östmark i aktuell bygdebok? Var Peder, født 1786, det første barnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet fødested Östmark på MyHeritage, noe jeg absolutt er klar over at ikke er en pålitelig kilde! Men; navnet Anniken/Annika var mye brukt blant skogfinner, og Östmark er jo omtrent rett over grensa for Grue. Derfor er det ikke utenkelig at det faktisk stemmer at hun var fra de traktene. At Anniken/Annika ble fornorsket til Anne i norske kirkebøker er jo heller ikke uvanlig. Det er mulig at de giftet seg der, det har jeg ikke fått sjekket. Ikke sikker på hvor/om jeg kan finne svenske kirkebøker på nett. Så vidt jeg vet var Peder født 1786 det eldste barnet ja. Når det er sagt, er det jo mange løse tråder her, så helt sikkert er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme at Anne Persdatter var fra Östmark, i hvert fall ble paret gift der:

I kirkebok Östmark (S) CI:1 (1765-1818) ser vi (side 315) som par nr 4, viet 4. januar 1786:

Norske dr. Torsten Pedersen Sander och Pig. Annica Persdr i Fäbacken. MG (=morgengave) 100 lod Silfr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pål Furuberg skrev:

Det kan nok stemme at Anne Persdatter var fra Östmark, i hvert fall ble paret gift der:

I kirkebok Östmark (S) CI:1 (1765-1818) ser vi (side 315) som par nr 4, viet 4. januar 1786:

Norske dr. Torsten Pedersen Sander och Pig. Annica Persdr i Fäbacken. MG (=morgengave) 100 lod Silfr 

Tusen takk for svaret! Da var det som jeg mistenkte! Hvor går jeg videre herfra for å finne Annicas foreldre og hvilken finneslekt hun evt tilhørte? Finnes kirkebøkene for Östmark på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike dobbelformer av navn var vanlige blant skogfinnene, særlig i Sverige, jeg antar din ane var av skogfinsk ætt. Men også i Norge: i Finnemanntallet 1686 (Opsahl og Winges utgave på side129 nevnes  i Trysil (Elverum prestegjeld på Østenheden i Søre  Osen min ane Anne Persdotter raatikainen som Annike Peders daatter, 12 år. datter av Osens første kolonist Per Pålsen Raatikainen

Hun ble gift med Ola Olsen Tosch (Tossavainen) på Østenheden i Søre Osen (ca 1660-1736)  fra Risberget i Våler. Og ved skiftet etter Ola på Østenheden 4, juni 1736 omtales denne jenta som Anne. Altså kalt både Annike og Anne.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090106680564

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker fra Östmark finnes tilgjengelig på nett, selv abonnerer jeg på ArkivDigital, men omtrent det samme materiale er (gratis) tilgjengelig på SVAR.

Östmark ble eget sogn sommeren 1765, og kirkebøkene starter der, men før dette var Östmark en del av Fryksände sogn, der kirkebøkene starter i 1707. 

Ostmark ligger i dag i Torsby kommun (som også omfatter Fryksände).

Når det ved vielsen står "pig." og "i Fäbacken" ville dette vanligvis si at Annika enten var datter av eller tjenestejente hos en av brukerne i Fäbacken. I Husförhör førte presten inn alle sognets beboere år for år, men i husförhörslängd 1779-1787 (Östmark AI:2 (1779-1787) kan jeg dessverre ikke finne noen Annika Persdatter under Fäbacken (s 79-83), heller ikke blant konfirmerte (samme bok, nattvardsungdom 1780-1788, s 128-136) finner jeg henne, heller ikke blant døpte de første årene fra 1765 (kirkebok Östmark CI.1 (1765.1818), s 1-, men NB! her mangler døpte fra 13/7 1766 til 22/2 1767) eller i Fryksände de siste årene før 1765. Det er mulig at hun kan ha blitt plassert i Fäbacken ved en feil ved vielsen. Hun kan også ha kommet fra et nabosogn kort før vielsen. Men det er verd å lete videre (jeg kan også ha oversett noe)! Morgengaven hun får av mannen ved vielsen, 100 lodd sølv, var raus, jeg ser at det vanlige ofte var 10-12 lodd sølv.

Varierende stavemåter av person- og stedsnavn trenger en ikke å stusse over, det var ikke bare i Norge og Sverige at stavemåten på navn ofte kunne skrives på mange måter av samme skriver og på samme side. Alder kan også være veldig omtrentlig.

Det forskes mye i skogfinske slekter, så det er alltid en mulighet for at noen har "din" Anne Persdatter i sin database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Erik Lie skrev:

slike dobbelformer av navn var vanlige blant skogfinnene, særlig i Sverige, jeg antar din ane var av skogfinsk ætt. Men også i Norge: i Finnemanntallet 1686 (Opsahl og Winges utgave på side129 nevnes  i Trysil (Elverum prestegjeld på Østenheden i Søre  Osen min ane Anne Persdotter raatikainen som Annike Peders daatter, 12 år. datter av Osens første kolonist Per Pålsen Raatikainen

Hun ble gift med Ola Olsen Tosch (Tossavainen) på Østenheden i Søre Osen (ca 1660-1736)  fra Risberget i Våler. Og ved skiftet etter Ola på Østenheden 4, juni 1736 omtales denne jenta som Anne. Altså kalt både Annike og Anne.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090106680564

Hei, og takk for innspill. Ja, jeg har jo sett det ved mange av mine andre skogfisnke aner også. Det varierer hva navnene blir til i kirkebøkene.

51 minutter siden, Pål Furuberg skrev:

Kirkebøker fra Östmark finnes tilgjengelig på nett, selv abonnerer jeg på ArkivDigital, men omtrent det samme materiale er (gratis) tilgjengelig på SVAR.

Östmark ble eget sogn sommeren 1765, og kirkebøkene starter der, men før dette var Östmark en del av Fryksände sogn, der kirkebøkene starter i 1707. 

Ostmark ligger i dag i Torsby kommun (som også omfatter Fryksände).

Når det ved vielsen står "pig." og "i Fäbacken" ville dette vanligvis si at Annika enten var datter av eller tjenestejente hos en av brukerne i Fäbacken. I Husförhör førte presten inn alle sognets beboere år for år, men i husförhörslängd 1779-1787 (Östmark AI:2 (1779-1787) kan jeg dessverre ikke finne noen Annika Persdatter under Fäbacken (s 79-83), heller ikke blant konfirmerte (samme bok, nattvardsungdom 1780-1788, s 128-136) finner jeg henne, heller ikke blant døpte de første årene fra 1765 (kirkebok Östmark CI.1 (1765.1818), s 1-, men NB! her mangler døpte fra 13/7 1766 til 22/2 1767) eller i Fryksände de siste årene før 1765. Det er mulig at hun kan ha blitt plassert i Fäbacken ved en feil ved vielsen. Hun kan også ha kommet fra et nabosogn kort før vielsen. Men det er verd å lete videre (jeg kan også ha oversett noe)! Morgengaven hun får av mannen ved vielsen, 100 lodd sølv, var raus, jeg ser at det vanlige ofte var 10-12 lodd sølv.

Varierende stavemåter av person- og stedsnavn trenger en ikke å stusse over, det var ikke bare i Norge og Sverige at stavemåten på navn ofte kunne skrives på mange måter av samme skriver og på samme side. Alder kan også være veldig omtrentlig.

Det forskes mye i skogfinske slekter, så det er alltid en mulighet for at noen har "din" Anne Persdatter i sin database

Takk for mange spennende opplysninger her. Konstaterer dermed at Tosten og Anne/Annika ganske raskt etter vielsen i januar 1786 flyttet til Grue, siden deres eldste barn og min ane Peder ble døpt i Grue kirke allerede 8.april samme år. Jeg har mye skogfinske aner selv, så det er kanskje vel verdt å bruke litt tid på å bla i "finneslekter"-heftene mine for å se om det er noe å oppdage der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg har fått opplysninger fra Solør Slektshistorielag om at en Anne Pettersdatter ble døpt 1/11 1762, Oleby bruk, Fryksände. Foreldrene var mästersvennen Petter Berggren og Maria Nilsdotter. Videre opplysninger om familien finnes angivelig ikke, men det stilles spørsmål om Petter kan være en valloner som jobbet som smed på Oleby bruk. Hvor kan jeg finne ut mer om vallonere i Värmland på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2020 den 18.50, Anita Brattli skrev:

Her kalles Anniken for Anne Petersdatter, så hva som er rett navn er ikke godt å vite. Hvordan griper jeg dette an? Er det noen der uten som har flere opplysninger?

Anniken er en diminutivsform av Anne, betyr altså "lille Anne". Så at hun av og til har blitt kalt Anne, kanskje til og med ble døpt som det, er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2021 den 19.52, Pål Furuberg skrev:

Vallonene hadde gjerne franske slektsnavn, Petter Berggren høres heller svensk

Ja, jeg synes også at navnet høres svensk ut. Også Maria Nilsdotter virker som et svensk navn. Føles litt som nåla i høystakken dette.

På 8.7.2021 den 17.18, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Anniken er en diminutivsform av Anne, betyr altså "lille Anne". Så at hun av og til har blitt kalt Anne, kanskje til og med ble døpt som det, er fullt mulig.

Mye mulig, ikke lett å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
12 minutter siden, Pål Furuberg skrev:

det står Enke

Takk! Da gjenstår det å se om jeg noen gang finner ut hvem Anne/Annikens foreldre var... Krysser fingrene for at det er mulig - etter hvert🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider