Hans Salbu Skrevet Juni 23, 2020 Del Skrevet Juni 23, 2020 Er svært takknemlig dersom noen kan hjelpe meg med å tyde festeseddel nr. 3 på s. 281. https://media.digitalarkivet.no/view/12452/282 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2020 Del Skrevet Juni 24, 2020 (endret) Et forsøk: 01 Underskrevne Jørgen Olsen Skorpen gjør vitterligt at have stædet og fæstet ligesom jeg herved til 02 Ole Lassesen og Guri(?) Larsdatter for Deres Livstid[levetid?] stæder og fæster en min eiende Gaard Skorpen tilhørende 03 og i min Gaards Udmark beliggende Plads Hulen(?) kaldet der er udmærket og begrænset paa saadanne 04 Vilkaar 1 Pladsen bruges med Slaateteigen Karibakken(?) og skal Ole Lassesen imod(?) Høst (??) have Tilladelse til at 05 beite med 2 Kiør, 3 Smaler og 3 Geder, ligseom da og have Rethed(?) til at huge den fornødne Brænde i den saa- 06 kaldte Dybevog(?) 2 Som aarlig Afgift hører det til mig at belægge 1Spd 60s En Speciedaler Sexti Skilling. – 3. 07 de paa Pladsen staaende Husebygninger ere Ole Lassesens Eiendom. Til Bekræftelse under min Haand i 08 Overværelse af (??) egnede Vitterlighedsvidner . Thingstædet Værkelven den 3de Juli 1837 Jørgen Olsen Skorpen 09 med ført Pen. Til Vitterllighed B. Nissen. O. V. Olsen. Denne Fæsteseddels Indhold vedtager jeg til Opfyldelse Dato 10 ut Supra Ole Lassesen Skorpen /: med ført Pen 😕 Til Vitterlighed O. V. Olsen. B Nissen. – Mvh EDIT: Når man skriver et kolon etterfulgt av skråstrek, blir det den idiotiske emojen. Grrrr. Beklager Endret Juni 24, 2020 av Even Stormoen Hans Salbu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2020 Del Skrevet Juni 24, 2020 Forresten Hans, du må endre visningsavnet ditt til fullt navn jfr. Forumreglene. (i de blå boksene til høyre) Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Salbu Skrevet Juni 24, 2020 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2020 Tusen takk! Dette er til stor hjelp. Plassen er nok Gulen. Karibakken har jeg ikke hørt om, men det skal være en plass der som heter Kalvebotten. Det er også en plass som heter Djupevågen så Dybevog er nok rett. Flott! Jeg skal få endret visningsnavn 😃 mvh Hans Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Salbu Skrevet Juni 24, 2020 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2020 Tingstedet skal nok være Værholmen. Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2020 Del Skrevet Juni 24, 2020 33 minutter siden, Hans Salbu skrev: Tingstedet skal nok være Værholmen. Bevare meg vel . . . det begynner å bli sent, eller det må være varmen, eller begge. Men «Værholmen» er jo bare så tydelig. «Værkelven»?? Hvor i alle dager fikk jeg dét fra? Takk uansett, for skifte av visningsnavn. Slett ikke alle som ‹gidder› dét. 🙂 Mvh Hans Salbu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Salbu Skrevet Juni 25, 2020 Forfatter Del Skrevet Juni 25, 2020 Skriver en kommentar om at det gjelder Ole Lassesen Strengklauv (1797-1848) evt. Strengkløv og kona Guri Larsdatter Ytrefjorden (1807-1864) i tilfelle noen søker etter disse personene på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå