Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok

Hans Salbu
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

01   Underskrevne Jørgen Olsen Skorpen gjør vitterligt at have stædet og fæstet ligesom jeg herved til

02   Ole Lassesen og Guri(?) Larsdatter for Deres Livstid[levetid?] stæder og fæster en min eiende Gaard Skorpen tilhørende

03   og i min Gaards Udmark beliggende Plads Hulen(?) kaldet  der er udmærket og begrænset paa saadanne

04   Vilkaar 1 Pladsen bruges med Slaateteigen Karibakken(?) og skal Ole Lassesen imod(?) Høst (??) have Tilladelse til at

05   beite med 2 Kiør, 3 Smaler og 3 Geder, ligseom da og have Rethed(?) til at huge den fornødne Brænde i den saa-

06   kaldte Dybevog(?) 2 Som aarlig Afgift hører det til mig at belægge 1Spd 60s En Speciedaler Sexti Skilling. –  3.

07   de paa Pladsen staaende Husebygninger ere Ole Lassesens Eiendom. Til Bekræftelse under min Haand i

08   Overværelse af (??) egnede Vitterlighedsvidner . Thingstædet Værkelven den 3de Juli 1837 Jørgen Olsen Skorpen

09   med ført Pen. Til Vitterllighed B. Nissen. O. V. Olsen. Denne Fæsteseddels Indhold vedtager jeg til Opfyldelse Dato

10   ut Supra Ole Lassesen Skorpen /: med ført Pen 😕 Til Vitterlighed O. V. Olsen. B Nissen. –

Mvh

EDIT: Når man skriver et kolon etterfulgt av skråstrek, blir det den idiotiske emojen. Grrrr. Beklager

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette er til stor hjelp. Plassen er nok Gulen. Karibakken har jeg ikke hørt om, men det skal være en plass der som heter Kalvebotten. Det er også en plass som heter Djupevågen så Dybevog er nok rett.

Flott! Jeg skal få endret visningsnavn 😃

mvh Hans

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Hans Salbu skrev:

Tingstedet skal nok være Værholmen.

Bevare meg vel . . . det begynner å bli sent, eller det må være varmen, eller begge. Men «Værholmen» er jo bare tydelig. «Værkelven»?? Hvor i alle dager fikk jeg dét fra? 

Takk uansett, for skifte av visningsnavn. Slett ikke alle som ‹gidder› dét. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver en kommentar om at det gjelder Ole Lassesen Strengklauv (1797-1848) evt. Strengkløv og kona Guri Larsdatter Ytrefjorden (1807-1864) i tilfelle noen søker etter disse personene på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider