Gå til innhold
Arkivverket

Kvernskatt 1791 Vardal (og kanskje Toten og Biri)

Recommended Posts

I bygdebok for Vardal bind 4 (Tidligere Oppland fylke) refereres det til en fortegnelse over møller i Vardal i en kvernskatt 1791.
Jeg har forsøkt å lete i bla. arkivet til Toten fogderi i Arkivportalen uten hell, men den kan vel også befinne seg i Riksarkivet.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å finne denne kvernskatten (og håper å få den skannet), og hvis de finnes er jeg
også interessert i samme skatt for Toten og Biri, som kanskje finnes i same arkivenhet. Jeg har et uklart minne om at
jeg et sted har lest at det i den (de) samme skattelista skal finnes en fortegnelse over sagbruk, og det er også av interesse.

(Dette trenges til en stor artikkel om beboere på gardene Nedre Bjugstad i Vardal og Breiskallen i V. Toten, som bør
bli ferdig i august.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Geir Thorud skrev:

I bygdebok for Vardal bind 4 (Tidligere Oppland fylke) refereres det til en fortegnelse over møller i Vardal i en kvernskatt 1791.
Jeg har forsøkt å lete i bla. arkivet til Toten fogderi i Arkivportalen uten hell, men den kan vel også befinne seg i Riksarkivet.

Mitt tips er at kvernskatten er et vedlegg til fogderegnskapet for 1791: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001404859

Dessverre spesifiserer ikke arkivkatalogen innholdet i den enkelte arkivboksen. Pga. hjemmekontor - og nå også sommerferie - har jeg ikke anledning til å undersøke nærmere.

Du kan forsøke å benytte Arkivverkets tilbud om skanning på forespørsel (https://www.arkivverket.no/tjenester/skanning-pa-foresporsel-til-profesjonelle-brukere), men slektsforskere er dessverre ikke en prioritert brukergruppe her, og da sommerferien nå står for døra for de fleste ansatte i Arkivverket, er det uansett tvilsomt om skanning kan leveres før etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Beklager særdeles sent svar, men du har nok helt rett i at fogderegnskapene er rett sted. Fordi de ikke ligger på nett for det meste av 1700-tallet har jeg en tendens til å glemme dem. Har funnet sekundærkilder som henviser til fogderegnskapene når det gjelder kverner og sager, men opplysningene i sekundærkildene stemmer ikke overens, så jeg må nok få tak i originalen. Et sted opplyses det at det kan finnes lister over sager allerede i ca 1772/73. Nå har artikkelen vår vokst til over 50 A4 sider, så da får vi se hvor stor artikkel man må skrive for å bli klassifisert som forfatter i forbindelse med skanning, eller så håper jeg lesesalene åpner i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.