Gå til innhold
Arkivverket

Utskreven kvartermester Rolf Olsen

Mai Berg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter spor etter Rolf Sandal Olsen, u-kvartermester, Bergen. Død 05.11.1953, bare 22 år gammel, vet ikke årsak. Søker overalt etter bilder, nekrolog, artikler etc. Hadde vært nyttig å vite navn og nr. på hans avdeling for videre søk. Han var min morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mai og velkommen som ny bruker 🙂

Ikke så mye til hjelp desverre, men her er begravelsen i avisa.

Bergens Arbeiderblad

Tirsdag 10. november 1953

image.png.2c714b45107855373a94c5881f2d24e5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet i klokkerboka for Årstad prestegjeld:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000042014

Selve kirkeboka er sperret for innsyn, men du kan eventuelt sende en henvendelse til Arkivverket og spørre om et mulig oppslag:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Alternativt kan du sende henvendelse ved å bruke følgende skjema:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

Ser at det står en feilmelding på Arkivverkets nettsider når jeg nå går inn på de aktuelle skjemaene...! 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, takk for svar!

Så fint at noen velger å bruke tid og kunnskaper på å hjelpe til!

Jeg har også funnet avisoppslagene om dødsfall i Bergen. Der var enda ett oppslag der hele familien var nevnt (inkl. min mor og mormor), og det var slik jeg fant ut at det var riktig Rolf Olsen jeg hadde funnet, samt yrkestittel og det hele. Fra før hadde jeg bare et navn og et bilde, ingenting annet, ikke en gang mellomnavnet. Hans svigerfamilie (og jeg) er fra Trondheim, derfor er dødsfallet nevnt i Trondheims-avis. Blant hans familie nevnes en Inger Johanne, jeg tror hun kan være hans søster. Jeg greier ikke helt å skille ut riktig Inger Johanne i DIS, da jeg mangler opplysninger, så der står jeg også fast. Hadde vært fint å finne etterkommere av henne.

Det mangler fullstendig dødsdato for Rolf i DIS, og jeg vet ikke hvordan man får korrigert dette. Men det er ikke så viktig for meg, så lenge jeg uansett vet det.

Siden han døde ung og i aktiv tjeneste, så har jeg et håp om at han er nevnt i militære registre eller tidsskrifter, kanskje til og med, med bilde. Jeg har ett foto, som min mor hadde hengende hos seg. Jeg lurer selvsagt veldig på hvordan han døde, så jeg sender nok en ny forespørsel til folkeregisteret, nå når jeg har fødsels- og dødsdato, og sted og sånt.

Fortsett gjerne å holde utkikk, og tips meg gjerne om steder å lete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider