Gå til innhold
Arkivverket

Hjälp önskas i släktforskningsfråga

Per-Erik
 Del

Recommended Posts

Påmönstring i Farsund 1889 låter jätteintressant. Frågan är om fartyget gick till Gävle men det kanske jag kan se när jag tittar närmare på det du hittat. Om det gick till Gävle 1889 är det väldigt hög sannolikhet att det är rätt Tönnesen! Stor tacksamhet för din hjälp Cathrin 🙏🏻🙏🏻🙏🏻👍👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej det är inte rätt då min farfar är född 1889. Dessutom behöver jag ett arkiv som visar vart den påmönstrades fartyg hade för destination. Tror att jag tittat på denne Tönnesen för några år sedan och avfärdade honom redan då eftersom inte tiderna stämmer mot farfars födelsetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack ! Min syster har visat mig den sidan och där finns en del men inte allt. Svårt att få tag i destinationer för olika fartyg vilket skulle vara till stor hjälp. Jag får maila dem och se om det är möjligt att få fram. Tack så mycket från Gävle 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nu fått mer information att det handlar om en sjökapten vid namn Tönnesen. Spåren på sjöhistorie.no leder till en Christoffer Tönnesen född 1855-03-17 bosatt i Vatne. Hur kan man få belägg för att detta är samme man men som uppges vara född 54-03-19 och stavar förnamnet med K. Allt annat stämmer från Sjöhistorie.no. https://www.digitalarkivet.no/pf01036606004883

BA721EFF-8F7E-45D9-B5F3-B02351D988C9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 19.03.1854 på vestre Vatne i Vanse sogn Kristoffer Andreas Tønnessen.

SAK, Lista sokneprestkontor, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. A 10, 1846-1861, s. 83

https://www.digitalarkivet.no/kb20060102010085 Nr. 38

17. mars 1855 er trolig feilskrift. Fant ingen Christoffer Tønnesen født da.

Flere treff på Kristoffer Andreas/Krestoffer/Christopher A/Kristoffer Andr. Stavingen på den tiden berodde på hvem som skrev.

Fødselsår kan også variere noe i gamle tellinger. Beregnet ut fra oppgitt ca. alder.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Kristo*&lastname=Tøn*&genders[]=m&birth_year_from=1853&birth_year_to=1856&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

Det nevnes fire barn: Nilsine, Anna, Tønnes og Tora. Sjøhistorie nevner 2 barn. Noen døde kanskje tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider