Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Momme Christian Petersen Hofgaard

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om noe kunne tyde en dåpsinnførsel som jeg delvis har klart å lese.

Nr. 13 Momme Christian Petersen Hofgaard.

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1821-1834, s. 238-239
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010050606

Jeg leser under foreldrenes navn:  handelsfullmektig Andreas Rasmussen og ................Kirstine Andersdatter Hagmann.

Faddernes navn:

Styrmann (?) Carl Wold, Peter Palm og ..........Martin Lund.....Charlotte.....Maren Hofgaard....og ...Caroline Persen.

Under anmerkninger:

5. barn

...............

...............

..............

Dersom noen kunne fylle mine hull, er jeg svært takknemlig.

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/250573-momme-christian-petersen-hofgaard/
Del på andre sider

Et forsøk. Jeg er tvilende til «i Dagværende Brud» – høres merkelig ‹krøkkete› ut men, men. Et par andre usikkehetsmomenter også.

Omtrent slik:

21 Februar 1829 | Momme Christian Petersen Hofgaard | 5te Februar i Kirken | Handelsfuld. Andreas Rasmussen og hans i Dagværende Brud Kirstine Andersdatter fød Hagmann Banken | Styrmd Carl Wold, D? Peter Palm og Contoirbetjent Martin Lund. Mdm Carlothe Gransted Pg: Maren Hofgaard og D? Caroline Persen | 5te Barn i Fads 2. Ægteskab. 3de Barn dog Pg: 1ste Ægteskab. |

Mvh

• Liker 1

Tusen takk for oversettelsen Even.  Hans "idagværende brud"...er rart ja....men de var ikke gift på det tidspunktet....

her er vielsen: s. 436 nr. 4

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1815-1834, s. 436-437
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040193

Har forøvrig ikke funnet henne født....men det er et annet mysterium.  

Tusen takk for hjelpen

Anne Marie.  

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

D? Peter Palm

her trur eg det står do (ditto), altså var han styrmann som Carl Wold.

Same her:

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

D? Caroline Persen

do (ditto), altså "pige" som Maren Hofgaard

og eg leste også "i Dagværende Brud"

• Liker 1
1 time siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

<snip>....men de var ikke gift på det tidspunktet.... <snip>

Men det står da 5 februar -29 som vielsesdag? Og Momme ble døpt samme dagen. Derfor idagværende. Trur eg.

Mvh

• Liker 1

Momme blei fødd (rubrikken til venstre for namnerubrikken) 21. feb. 1829, og døypt (rubrikken til høgre for namnerubrikken) 5. februar 1830.

Foreldra blei vigde 5. feb 1830. (Par nr. 1 på same side er vigde i desember 1829, dei neste i januar osv. 1830. Fort gjort å sjå feil.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.