Gå til innhold
Arkivverket

Lassen og Delgobe

Anne Marie Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Thoreløkken

• Aktiv bruker
  •  
  •  
  • Brukere
  •  
  • 81 innlegg

Hei, jeg skrev dette som en fortsettelse på et tidligere innlegg, men tenkte kanskje det var lurt å starte et nytt innlegg og prøver på nytt i dette emnet......det gjelder Lassens og Delgobes samlinger hvor han har med min tipp tipp oldefar Halvor Rasmusen Hofgaard, som er en evig nøtt.  

URN:NBN:no-a1450-sa20110502630125.jpg

JegfFant aldri ut av dette ..men husket et navn,  Munthe.  Etter DNA test har jeg flere matcher med Munthe....  Av det som er strøket over på oversiden av Halvor leser jeg: Christine Knudsdatter og Rasmus Mortens....

Kan det være disse jeg fant ved å google:  

Christina Mortensen (født Knudsdatter)

Christina Mortensen (født Knudsdatter) giftet seg med Rasmus Mortensen.
De hadde en sønn: Rasmus Hoffgaard.
Christina avgikk med døden.

Her kom plutselig Hofgaard navnet inn i bildet.

Jeg har funnet dette på Fam.search som kanskje kan være dem....

Min tipp tipp oldefar Halvor Rasmusen er født ca. 1770 og dør i Halden i 1828.

Jeg tror det er mange her inne som har studert Thomles bok og familien Hofgaard i Norge, og lurte på om noen kanskje har støtt på denne grenen ?

Takknemlig for svar igjen
Anne Marie.  

Are S. Gustavsen

• Aktiv bruker
  •  
  • Brukere
  •  
  • 1 082 innlegg
  • Sted: - Redmond per Seattle

Hei, jeg skrev dette som en fortsettelse på et tidligere innlegg, men tenkte kanskje det var lurt å starte et nytt innlegg og prøver på nytt i dette emnet......det gjelder Lassens og Delgobes samlinger hvor han har med min tipp tipp oldefar Halvor Rasmusen Hofgaard, som er en evig nøtt.  

JegfFant aldri ut av dette ..men husket et navn,  Munthe.  Etter DNA test har jeg flere matcher med Munthe....  Av det som er strøket over på oversiden av Halvor leser jeg: Christine Knudsdatter og Rasmus Mortens....

Kan det være disse jeg fant ved å google:  

Christina Mortensen (født Knudsdatter)

Christina Mortensen (født Knudsdatter) giftet seg med Rasmus Mortensen.
De hadde en sønn: Rasmus Hoffgaard.
Christina avgikk med døden.

Her kom plutselig Hofgaard navnet inn i bildet.

Jeg har funnet dette på Fam.search som kanskje kan være dem....

Min tipp tipp oldefar Halvor Rasmusen er født ca. 1770 og dør i Halden i 1828.

Jeg tror det er mange her inne som har studert Thomles bok og familien Hofgaard i Norge, og lurte på om noen kanskje har støtt på denne grenen ?

Takknemlig for svar igjen
Anne Marie.  

Anne Marie,

Bør ikke dette tema egentlig være i brukerforumet og ikke i tydeforumet?

Mvh Are

Liker

Tilhenger av faglig tilnærming og friske ordskifter

Anne Marie Thoreløkken

• Aktiv bruker
  •  
  • Brukere
  •  
  • 86 innlegg

Jeg forsto det slik at det ble sett også her i Tydeforumet..........men prøver å flytte det....

Mvh

Anne Marie.  

Endret 1 minutt siden av Anne Marie Thoreløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie

I følge "Haldensia : Bidrag til Fredrikshalds Historie. 2"av Martin Arnesen tok Halvor Rasmusen navnet Hoffgård etter å ha vært mange år i tjeneste hos Hoffgård.

Ligger digitalt på bokhylla.no.

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Morten, jeg har den...muligens er det forklaringen....men jeg er ikke sikker...etter dna test, matcher jeg Hofgaard-familien.   

Samme forfatter har også skrevet dette:

Han er nevnt i boken Haldensia, bidrag til Fredrikshalds historie. Her er han omtalt som en av 5 underoffiserer, i protokoll av 17. mars 1801 for Fredrikshalds borgerkorps.  De øvrige var Hr. Thomas Fearnley, Knud Dileben, Niels Nordby, Ole Enger.  Halvor er her kalt Halvor Rasmussen Hofgaard.  

Kanskje er han etter dette å finne i noen militære ruller, noe jeg ikke er flink til å finne fram til....

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 30 Død 23/9 - 28/9 1818 Halden, kone Grethe Jørgensen, 48 år. Høker Halvor RASMUSSENS hustru. https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040081

Nr. 22 Død 7/6 - 13/6 1828 Halden, Halvor RASMUSSEN, høker, 58 år. Anmerkning. Nords. (nordsiden? kan det være hvor han ble gravlagt?)

https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040122

Hverken Delgode eller han selv kalte seg Hofgaard, og han burde vite hva han het.

Eller, så er den en veldig liten mulighet for at han ikke brukte Hofgaard.

Jeg har ikke funnet han i Lassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at han er født Halvor Rasmusen og har tatt navnet Hofgard i tillegg eller bare Hofgaard først på 1800 tallet.   Da han døde er riktignok ikke Hofgaard navnet med, men etterslekten har fått navnet Hofgaard.  Han bodde på Norsiden, og ble nok også begravd der.  

Han står midt på den venstre siden, som Halvor Rasmusen her:

Mvh Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte står det faktisk  Halvor Rasmussen Hofgaard.

(folie524a) 

Østfold fylke, Halden, Skifteforhandlingsprotokoll nr. 1b (1826-1835), Skifteprotokollside, Side 523b-524a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081104620106

Men han har antagelig tatt navnet og var egentlig ikke i slekt.

Det står det også i Haldensia.(i begynnelsen på boken står navnet Hofsgaard i parentese)

Dette skjedde  også i min slekt  at en av mine aner tilføyde ett navn fra en litt mere prominenet person til sitt eget.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med skiftet etter han.

Kan det være de som holdt skiftet som la til navnet Hofgaard siden sønnen hans kallte seg Hofgaard. Men det får vi jo troligens aldri vite.

Men det må vel også finnes et skifte etter første kona. Hun døde i 1818, men skiftet kan jo ha skjedd i slutten av 1819.

Halvors annen vielse 21/1 1820, nederst v. side (fremdeles bare Rasmussen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har gitt inntrykk av at spørsmålet mitt gjelder navnet Rasmusen eller Hofgaard.  Problemet er at jeg ikke finner han født....siden han tar navnet først på 1800 tallet, er jo fødenavnet Halvor Rasmusen.  Han dør 58 år gammel i 1828 i Halden  og skulle da være født rundt 1770, men jeg vet jo at fødselsår ikke alltid stemmer.   Han finnes 1801 i folketellingen for Halden.   Og alle andre  Halvor Rasmusener som kommer fram ved å søke i denne folketellingen, er jo ikke han. 

Jeg lurte derfor på om han kunne ha noe med Rasmus og Christina Mortensen å gjøre....som nevnt i Lassens samlinger. De får en sønn kalt Rasmus Hoffgård.  Stavemåten er forskellig men det er det jo ofte.  Han er omtalt i Thomles bok om familien Hofgaard i Norge slik:  Han siges å være født på Hofgård i Lemmerstrø Sogn.  De fleste som heter Hofgaard har det jo fra et sted de har bodd.   Denne Rasmus Hofgård er sannsynligvis Mag. Hofgaard som er sognepret til Krop Sogn i Lunds stift (Sverige) og gift med Dorothea Hansdatter, en brordatter av biskop Ludvig Munthe i Bergen.

Takk til alle for linker her....

PS!  jeg får en dna-match som har nevnte Ludvig Munthe i sitt tre....men det kan jo alltids være andre forklaringer på at jeg får denne matchen, som jo naturligvis ikke er så sterk.   

Mvh

Anne Marie.  

Endret av Anne Marie Thoreløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje ha endret overskriften, men det får jeg ikke til.....

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider