Gå til innhold
Arkivverket

Blikkenslager fra Hjørundfjord

Svein Erik Berntzen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg søker hjelp til å finne hvor/når min farfar gikk i blikkenslagerlære og evt. hvor/når han tok sitt svennebrev.

Han heter Olaf Einar Femer Berntzen, født 15.10.1876 i Ålesund. Han vokste opp på Årseth gård i Bondalen, Hjørundfjord hos sin morsslekt. Gården var også kalt "Baardsgaarden". Moren Anne Randine Olsdatter Aarseth reiste til Bergen og ble gift der i 1886. Han ble konfirmert 04.10.1891 i Hjørundfjord kirke og er innført med navnet Olaf Einar Fernis Berntsen. Det er vel gjerne etter dette at han har startet i lære i blikkenslagerfaget.  Funnet også i folketelling for Tellingskrets 8, Bondalen midtre. 003 Aarseth. Bor med Ole Olsen Aarseth m familie og blir delvis forsørget av sin mormor Anne Berte Arnesdatter Aarseth. Oppført her som Oluf Ener Berntsen Aarseth.  Finner ham igjen i folketelling for Bergen 1900, med yrke blikkenslager. Bor med mor og stefar. Navnsatt Olaf Bensen. Har sjekket både Lauget og Fagforeninger, men han finnes ikke i arkiver i Bergen.  Han bodde i Bergen til sin død i 1933. Mellom 1891 og 1900 må han altså ha gått i lære og tatt svennebrev i Blikkenslager faget.   Olaf Einar, min farfar, er mannen bakerst til venstre. Siden bildet er tatt i Ørsta, tipper jeg det er tatt i det aktuelle tidsrommet. Kanskje kolleger fra utdanningen hans? Vet ingenting mer om bildet.   Noen som kan hjelpe eller gi hint om videre leting?

IMG_0096.thumb.jpeg.1fcee21a0968eda4e0a50c7b1391316f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har du kanskje sett? Svarer ikke på spørsmålene dine riktignok.

Bergens Tidende 18.08.1933

image.png.bad76b5f7f4cf22d5212a0736199170b.png

Bergens Tidende 23.08.1933

image.png.78778cd3bda2a5de79db93a8927407ad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for fine tilbakemeldinger. Det jeg ikke kjenner til er notisene om "Smaapiker...." fra avisen. Vet heller ikke om han bodde i Gamleveien, Solheim på det tidspunktet. Sjekker det ut. Han skrev selv Berntzen med z. Her er "s", så kan jo være en annen. 

Dødsannonser og notiser har jeg. 

Har sjekket med Blikkenslager lauget i Bergen. Snakket med formannen og sekretæren. De har lett, men ikke funnet noe. Deres arkiver strekker seg langt nok tilbake til å dekke tidsrommet. Har også snakket med tidligere formann i Bergen Næringsråd, som har samlet mye næringshistorie. Har også snakket med formann og sekretær i fagforeningen, der de også har gjennomgått sine arkiver. Negativt resultat. Prøver nå og sjekke ut Ørsta/Hjørundfjord. I FT 1912, som du henviser til er det en merknad om "Innflyttet" i 1899. Da er det meget sannsynlig at han har hatt sin læretid og svenneprøve utenfor Bergen.

Notis fra Morgenavisen av 28.12.1933 tror jeg må være "han andre" blikkenslageren siden min farfar døde 18.08.1933, - 3 mnd tidligere.

Tusen takk igjen for din innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider