Gå til innhold
Arkivverket

Sjömän

Georg Nilsson
 Del

Recommended Posts

Hej! Jag har sett spörsmål om sjömän som deserterat i Australien från detta skepp 1874 och jag undrar om någon kan hjälpa mig med en svensk sjöman som mönstrade på Poseidon i Göteborg 1872-03-27 och sedan dess är spårlöst försvunnen. Poseidons destination såg då ut att vara Amerika och han är sedan dess spårlöst borta i svenska handlingar. Kanske var ha på detta skepp även 1874? Tacksam för minsta ledtråd. Så här ser det ut när han mönstrar på;

1872-03-27 – ?  Skeppet Poseidon.  Hemmahamn: Tvedestrand, Norge. Redare: A & F Smith?

Kapten: Knud Knudsen.  Destination: America

31 Olaus Palm 1852 Lundby, mantalsskriven i Göteborg. Kock

Källa: Påmönstringsliggare DIb:79 s.200

MVH Georg Nilsson stnilsge@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på rederiet på siden sjohistorie.no:

https://www.sjohistorie.no/no/rederi/118256/relatert-innhold?pagesize=25&playerId=118256&page=1

Første Poseidon bygget i 1867:

https://www.sjohistorie.no/no/skip/22987/

10/1889: Forliste 31/10 i Algoa Bay,Cape Coloney
              på reise Sundsvall til Port Elizabeth 
              med tømmer

Algoa Bay:

Algoa Bay is a bay in the Eastern Cape, South Africa. It is located in the east coast, 425 miles east of the Cape of Good Hope. Algoa Bay is bounded in the west by Cape Recife and in the east by Cape Padrone. The bay is up to 436 m deep. Wikipedia

Neste Poseidon bygget i 1890:

https://www.sjohistorie.no/no/skip/22991/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Anne-Lise och Lars för svaren. Jag hade redan tidigare hittat Poseidon på länkarna ovan men att hon förliste i Sydafrika kände jag inte till. Jag visste också att han i folkräkningen i Sverige år 1890 stod som "obefintlig sedan 1881". En sjöman kunde dock ha varit borta lång tid innan han hamnade i "obefintlig". Det var först när prästen fick veta att han inte längre bodde i församlingen som han hamnade där och det kunde dröja lång tid. Olaus bror, som var gift och hade barn i Sverige, levde efter ett skeppsbrott med en annan kvinna i Amsterdam i 5 år innan han återvände till Sverige och han stod inte som "obefintlig" i kyrkböckerna.

Sista gången jag hittar Olaus Palm är, förutom i kyrkböckerna där han står som obefintlig, när han mönstrar på skeppet Poseidon i Göteborg i mars 1872. Skeppet var destinerad till Amerika och jag misstänker att han hoppade av där eller också har han fortsatt som sjöman på utländska fartyg.

Jag vet inte om det går att hitta honom i sjömanshus i Norge ifall han mönstrat av där när Poseidon återvänt från Amerika.

Tack än en gång

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaus Palm på Geni.com:

https://www.geni.com/people/Olaus-Olsson-Palm/6000000031892075377

Har du tilgang til flyttlängden fra 3. desember 1888? Han skulle stå der med nummer 381. (Ikke digitalt tilgjengelig på SVAR.) Ser på geni at det er «Svårt att utläsa vart Olaus flyttar. Flyttattest 381 1888.»  Et bilde av siden kunne kanskje legges ut her om du har tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har flyttlängden och där står "Särsk. fört". I början av obefintlighetsboken AIII:1 står att den innehåller "särskild förteckning å qvarstående obefintlige personer" och Olaus Palm är införd 3/12 1888. Som jag skrivit förut kan en sjöman vara borta i åratal innan prästen får klart för sig att han inte finns kvar i församlingen. 

Sista spåret jag har av honom är således när han mönstrar på skeppet Poseidon i Göteborg 1872-03-27 men eftersom det är ett norskt skepp har jag ingen möjlighet att titta på en ev. avmönstringsliggare för den resan.

MVH

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider