Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp av tingbok.

Tore Løvnæseth
 Del

Recommended Posts

I Tingbok #48 for Øvre Romerike 1717-1718 s.169, langt nede på høyre side mener jeg at det er en sak angående Bjørknes, Søren.

Kan noen fortelle meg hva dette dreier seg om og hva det ender med?

https://www.digitalarkivet.no/rg20090213380542

Mvh

Tore L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å kunne utlede at dette handler om et ekstrating i Næs, hvor blandt annet fremmes en sak hvor «En haaben af Almuen» er innstevnet fordi de skylder skatter og avgifter til den avdøde fogd Lars Larsen Riis’s dødsbo. [begynner under streken, øverste halvdel på side 165b: https://www.digitalarkivet.no/rg20090213380540]

De forskjellige legger frem sine skattebøker etc. og ‹blir gått etter i sømmene›.

Den formodete Søren Bjørknes finner jeg ikke på side 169, men muligens på 168a, siste avsnitt: https://www.digitalarkivet.no/rg20090213380542

Sliter dog med å få ‹etternavnet› til å bli f.eks. Bjerknes. Ser mer ut som Biertnes.

Biertnes(?) Søren Kræves for 3ort 20s og Johannes Rach?? 1ort 22s

Da foreviste disse Skatte bog, hvorudj de under et staar an-

ført 1715 for 2rd 2ort 18s. Som de ved (??) fogeds qvitering

beviser at have betalt, Nembl d.17 Julj 2ort 12s. d. oct. bet.

1rd(?). d. 14 Dec. En Rigsd. og d. 17 Julj 1716 6s(?) – er 2rd 3ort 18s

Samuel Trane beretter(?) at Søren Biertneses(?) resterende ter-

min for 1713 ey(?) til debet udj Skatte bogen er anført, som

er 23s, hvilchet ey heller nu ved qvitering kand got giøres

er betalt, endskiøndt Sl fogden derfor haver aflagt Regnskab

saa formeener hand, Søren Biertnes(?) samme bliver tilkient

at betale. Vil til neste samling beroe paa bevis, om

disse nu Krævende 23s hos Søren Biertnes(?) deris Kongl

May er tilført. –

Og som aftenen nu indfalde, og Retten i Morgen tidlig skall

[ny side]

samles paa tingstædet i Ullensager Sogn udj Stervboet Sagen Samme

steds, og saaledes denne gang iche Videre af disse mangfoldige

sager her i Sognet Kand faa indtagen og examineret, Saa er

Retten blefven aarsaget at opsette de øfrige og uafgiorte

Sager effter[overstrøket] indbefattet i Citantens Stefnemaal til nest-

anstundende d. 7 Sept . . . [osv].

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even.

Jeg takker for svaret ditt.

Du har nok rett i at dette gjelder Søren Bjertnes.

Så jeg må nok fortsette søket mitt etter Søren Bjørknes.

Søren Sørensen Bjørknes døde i arresten på Akershus festning i 1718. Jeg prøver å finne ut hvorfor han var innsatt.

Mvh

Tore L.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei Tore  🙂 Jeg søker også etter grunnen til at han var der. Har du funnet ut noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei Stine.

Jeg har ikke funnet ut noe mere om hvorfor Søren ble satt i arresten på Akershus festning.  

Tingboka for Øvre Romerike for perioden 24.02.1718 til 12.08.1720 ser ut til å mangle.

Da står det igjen å sjekke Christiania Lagtingbok for perioden 1717 til 1719 og kanskje regnskapet til Akershus festning for samme periode.

Endret av Tore Løvnæseth
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, Takk 😉 

Vet du mer om han? Om han hadde en datter som het Maren Eller Marte Sørensdatter ? forsøker å finne ut hvem Moren til Ole Mortensen f. 1704 , Bjørknes er

et sted sto det at faren til Ole - Morten Olsen , Molidalen d. 1754 var stesønnen til Søren og at Morten fikk barn med en Maren eller Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til Ole Mortensen er Marte Sørensdatter Bjørknes, født og dødsdato er ikke kjent. Heller ikke at faren er Søren Sørensen Bjørknes. Marte ble gift ca 1699 med Morten Olsen Lauvhøgda og de fikk 12 barn som er kjent. Morten er født ca 1674, Lauvhøgda, Bolskog, Eidskog og død 21.12.1754 i Molidalen nedre, Mangen søndre, Aurskog.

Både Morten  og Marte skal være av skogfinneslekt.

En annen ting er at en etterkommer av Søren Sørensen Bjørknes (d. 1718) er DNA-testet og hans Y-DNA viser at Søren ikke tilhører den typiske skogfinske haplogruppa N-M231 men til R-M198. Og navnet Søren er heller ikke vanlig blandt skogfinner. I sin samtid ble nok Søren Sørensen Bjørknes oppfattet som skogfinne. Han snakket sikkert finsk og oppførte seg som en skogfinne. Han har nok både svenske og noen finske aner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki Tusen takk.

Om jeg har funnet riktig så skal Søren være min 8 tippoldefar ( tror jeg ) 🙂

Er litt lengre ned jeg og sliter med å finne riktig mor, vet du noe om Ole Olsen f. 03.02.1793 Mangen  d. 11.04.1843 Sør-Odal.  Faren : Ole Olsen f. 1766 ? og mulig mor

Berte Pedersdatter f. 1761 (Tror jeg) d. 1834 Rakeie. (Noen steder står det at moren kan være Marie Olsdatter. )

Fant et sted at Ole Olsen og Berte Pedersdatter skal ha giftet seg 23.10.1784 men jeg finner ikke dette i Nes og ikke i Aurskog.  skal ha oppholdt seg på holtet i 1798.

Faren til Berte skal være Peder Eriksen f. 31.03.1715 Nes d. 1780-87 han er  barnebarnet til Søren Sørensen.

Og videre Far til Ole Olsen f. 1766 er - Ole Olsen f. 04.04.1735  Mor - Marte Olsdatter f. 27.03.1745 d. 1792

Videre Far til Ole Olsen f. 1735 er da Ole Mortensen f. 1704 d. 1768 mor - Berte Hansdatter f. 1704 Lauvhøgda

Syntes det er vanskelig og finne frem i kirkebøker og sånn fra den tiden og står litt fast på Ole Olsen f. 1793 For da er det usikkert om jeg er inne på riktig slekt videre der på mor siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stine.

Her har du mye som jeg ikke har i databasen min.

Om Ole Olsen har jeg bare at han er f.c.1793 of d.1843 i Flinkopp, Nedre Sæter, Ulleren, Sør-Odal. Han giftet seg med Berte Olsdatter ca 1820. Berte f.c.1792 i Nes. 

De fikk sønnen Julius Olsen f.1837 i Flinkopp, Nedre Sæter, Ulleren, Sør-Odal.

Om Peder Eriksen: f.1715 på Bjørknes, dåp 31.03.1715 i Nes, d.1787 på Bjørknes og gravlagt 21.01.1787. Han giftet seg med Mari Kristoffersdatter 29.07.1745 i Aurskog.

De fikk datteren Baerthe Pedersdatter i 1761. Født på Nordre Bjørknes og døpt i januar 1761 i Nes.

Det du har ellers er ukjent for meg. Det må jeg sjekke ved en senere anledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten sjekk finner jeg:

Ole Olsen Molidalen f.1766 giftet seg med Berte Pedersdatter Neset f. 6.6.1754 Neset, Lomsnes, Aurskog. Gift 23.10.1784 , Aurskog kirke.

Hennes far er Peder Olsen gift med Marne Ambrosiusdatter den 25.10.1753, Aurskog kirke. Maren Ambrosiusdatter f.1727, Fjuk søndre, Blaker, Akershus, dåp 8.6.1727, Aurskog kirke. Foreldre Ambrosius Gjøstasen f.c.1701 Fjuk søndre, Blaker, Akershus d.1.7.1742, Skåningsrud, Fjuk, Blaker, Akershus og Karen Olsdatter f.c.1694, d.15.4.1765, Skåningsrud, Fjuk, Blaker, Akershus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , Ole Olsen F. 1793 og Berte Olsdatter f. 06.01.1793 fikk og en sønn som het Hans Olsen Flinkopp f. 08.04.83 d. 29.09.1882 (Min TippTippOldefar)

Og faren til Ole Olsen står i folketellingen 1801 i nes - Ole Olsen 45 år - Berte Pedersdatter 42 år - Karen Olsd 17 år - Maren 14 år - Ole Olsen 8 år - Peder Olsen 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider