Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter gårdsbruk i Eidanger, landbruksredskap

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

På slutten av 1600-tallet var min 5×tippoldefar bruker på Østvedt gård i Eidanger (nå Porsgrunn kommune). I skiftet etter min 5×tippoldemor fra 1698 er det oppført en plog, men ingen andre jordbruksredskaper. Kan redskapene ha tilhørt eieren av gården?

Min tippoldefar eide gården Kjølsrud, også i Eidanger. I skiftet etter min tippoldemor fra 1845 er det også bare oppført en plog og ingen andre jordbruksredskaper. Smågårdene i Eidanger jobbet sammen i roder. Kan de ha delt på redskapene, og var plogen min tippoldefars del av "spleiselaget"? Har noen synspunkter/viten om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunn til å tro at en del gjenstander var uten omsetningsverdi, selv om de hadde en viss bruksverdi, og at de derfor ikke er nevnt i skiftene. At flere gårdbrukere eide redskap i fellesskap, er mye mulig, men dersom disse redskapene hadde omsetningsverdi, burde den enkelte gårdbrukerens andel være oppført i vedkommendes skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er grunn til å tro at en del gjenstander var uten omsetningsverdi, selv om de hadde en viss bruksverdi, og at de derfor ikke er nevnt i skiftene. At flere gårdbrukere eide redskap i fellesskap, er mye mulig, men dersom disse redskapene hadde omsetningsverdi, burde den enkelte gårdbrukerens andel være oppført i vedkommendes skifte.

Takk for innspill og kvalifisert syn på saken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Telemark fylke, Bamble, Skifteprotokoll nr. I 2 (1695-1705), Skifteprotokollside, Side 84b-85a
https://media.digitalarkivet.no/view/23742/86

Takk for interesse 🙂  Ja, dette er skiftet fra 1698 som jeg refererte til. Jeg lenket ikke til det fordi spørsmålet var av mer generell karakter. Syntes det var rart at ikke vogner, ljåer, hakker og spader er nevnt, når ellers lakener og hånklær blir ramset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider