Gå til innhold
Arkivverket

Hvalfangere på Syd-Georgia

Sandra Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Jeg forsøker å finne noen familiemedlemmer som var på hvalfangst i Syd-Georgia i perioden 1900-1920. Usikker på eksakt årstall. 

Navnene er: 
Oluf Martin Jacobsen f.1857

Alf Jacobsen f.1880 (Oluf sin sønn)

Jeg har tatt kontakt med Hvalfangermuseet i Tønsberg, men de trenger navn på rederiene. Derfor har jeg lett en del i sjøinnrulleringslistene i Riksarkivet, men føler det er som å lete etter nåla i høystakken. Er det noen som har noen tips eller vet hvilket arkiv man evt skal lete i? 

Hilsen Sandra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å lete i annotasjonrullene...... De gir inngang til hovedrullene med patentnumrene de enkelte sjømennene fikk og hadde.....

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Jacobsen født 16.08.1880 er nok rett man (gift med Martha). Her er dødsannonse for faren Oluf Martin:

Arbeiderbladet 21.02.1940:

Capture.JPG.4fb4988dc17a274b8271aeb866380799.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Alf Jacobsen født 16.08.1880 er nok rett man (gift med Martha). Her er dødsannonse for faren Oluf Martin:

Arbeiderbladet 21.02.1940:

Capture.JPG.4fb4988dc17a274b8271aeb866380799.JPG

Det stemmer.  Det er riktig Alf og Oluf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sandra Kristoffersen skrev:

Jeg har tatt kontakt med Hvalfangermuseet i Tønsberg

Mener du Sandefjord? Der ligger det et Hvalfangstmuseum:

https://vestfoldmuseene.no/hvalfangstmuseet/

Finner ellers denne tråden på Slektsforum som grenser litt inn på det du spør om:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=593544

NB: Ulykken med Knøl skjedde i november 1919. Du finner en del om ulykken i avisene på www.nb.no.

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Oluf Martin Jacobsen 09.06.1857 Kristiania m   g Bødker Aktie Brygeri Sørum gate 8 01 Kampen bunke411u
Pauline Louise Jacobsen 21.10.1859 Kristiania k   g     Sørum gate 8 01 Kampen bunke411u
Asbjørn Jacobsen 27.07.1888 Kristiania m   ug Arbeidsledig   Sørum gate 8 01 Kampen bunke411u
Jacob Jacobsen 15.08.1902 Kristiania m   ug Bryggeriarbeider Actie Bryggeri Sørum gate 8 01 Kampen bunke411u
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.