Gå til innhold
Arkivverket

Knut Endresen (Einersen) Fjørkenstad, f. 1613 (Totenvika)

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

I Svein-Erik Ødegaards bok Totenvika (Totens bygdebok) fra 1984, s. 81, mener han at han som overtok gården:

Knut Endresen (Einersen) Fjørkenstad, f. 1613 (gift med Inger, datteren på gården)

kom fra Øvre Trogstad (Trostad) i Totenvika.

https://www.nb.no/nbsok/nb/fd452ace2060bf1edbe1561ba0abbf5a?index=6#83

I Vestoppland slektshistorielags tidsskrift 1988-2, s. 124/125 hevdes det at samme Knut kommer fra Bråstad i Vardal (Gjøvik).

Er det kommet noen avklaring om dette senere? Hvor kom han egentlig fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et endelig svar på det du spør om, men jeg har notert at Knut kom fra Bråstad i Vardal etter "Slekter på garder i Vardal og Redalen" av Per Braastad, 2008.

Du vil kanskje ha interesse av denne debatten fra 2012

, der det også så vidt drøftes kvaliteten på denne utgivelsen.

Jeg vil ellers anta at Knut kan ha skattet av jordegods som kan gi en avklaring i den ene eller andre retningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvorfor Ødegaard tenker Einer Hansen Øvre Trogstad.

Inger Torkildsdatter Fjørkenstad, Knuts kone, er  søster til Siri, som giftet seg med Kristen Einersen Trogstad.

To søstre som gifter seg med to brødre i samme området. 

Men hvis slektshistorielaget så sent som i 2012 (siste rettelser) fremdeles hevder at Knut hører hjemme på Bråstad, er det vel slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎07‎.‎2020 den 13.35, Turid Fallet skrev:

Men hvis slektshistorielaget så sent som i 2012 (siste rettelser) fremdeles hevder at Knut hører hjemme på Bråstad, er det vel slik det er.

Jeg ville ikke uten videre slå meg til ro med at "det er sånn", uten å prøve å ettergå kildene. Når det gis ut denne typen bøker, rekker man (utgiverne) ofte ikke å kontrollere alt i like stor detalj. For eksempel vil man kanskje bedre kontrollere linjer som man selv har i sitt eget slektstre. Ofte oppdages ikke feil før noen viser spesielt stor interesse for en gren, som kanskje ingen har viet like stor oppmerksomhet tidligere. Jeg sier ikke dermed at Knut ikke kan ha kommet fra Bråstad, men ville ha undersøkt primærkildene så langt det var mulig. Og opplysninger om evt. jordegods kan som nevnt være en viktig pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider