Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp dåp

Kari Dakota  Aasheim
 Del

Recommended Posts

Hei 

Jeg står fast igjen på en veldig vanskelig skrift her. 

Er det noen som klarer å tyde dette?

Det gjelder dåpen til uægte barn Friderich som er oppført på begge sider den 28 september. 

Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/7235/37428/14

Jeg ser flere navn på potensiell mor og far her, men dette var kjempevanskelig håndskrift. 

Alle forslag mottas med takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er "uægte"
Foreldre: Anna Carine JonsDatter, som laae i Barsel-Seng hos hendes Forældre Tømmermand Ole Jonsen i Fierdingen, og angav for Barnefader Friderich Christian Ludvig von Brygmann premier Lieutenant ved det 7de Compagnie af det Oplandske Fod Regiment, hendes Søn Friderich Christian Anthon (fød den 1ste Julii).

Dåpsdato: 17. juli

Dette barnet ble begravet 9. juni 1813.

Dåpen den 28. september:
Anna Borgers Datter besvangret i hendes Tieneste hos Kiøbmand Frantz Bruun, laae i Barsel-Seng hos Hr. Kammerherre Peder Ankers Huus-Folk paa hans ....gaard ved Møllergaden, og udlagde for Barnefader nu afg. Lieutenant Fritz von Heiss paa Asak i Skytsmoe Præstegjeld, hendes Barn Friderich (fød den....)

Endret av Else B. Rustad
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WoW..du er god. Nå ble jeg veldig imponert. For meg var dette veldig uleselig.

Tusen takk for hjelpen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.