Gå til innhold
Arkivverket

Kari Gytlers bosted 1785

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde bostedet til Kari Gytler i Johan Fridriks dåp, Akershus Slottsmenighet, 11.Oct.1785. Jeg antar det må være et sted i  Christiania.

" holdt til hos Kari Gytlers i ??, meldt af Anne Joensd Jord. Moder "

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020230

image.png.53829a42b84c03090ff823baaa639e57.png

Mvh Sølvi L.

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i Oslo Byleksikon på Krøllen nå, og det fantes faktisk et smug fra Egertorget til Lille Grensen som het Krøllen, som det også står i boka "Gamle Christiania".

Takk til dere begge, presten skrev veldig ofte o i stedet for ø/ö.

Mvh Sølvi

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg slo opp i Oslo Byleksikon på Krøllen nå, og det fantes faktisk et smug fra Egertorget til Lille Grensen som het Krøllen, som det også står i boka "Gamle Christiania".

Takk til dere begge, presten skrev veldig ofte o i stedet for ø/ö.

Mvh Sølvi

I en eldre utgave av "Gamle Christiania-billeder" som det henvises til er stedsnavnet skrevet Krullen: https://www.nb.no/items/e7f9a6436964a910552b1c062af16d0d?page=25&searchText=krullen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

I en eldre utgave av "Gamle Christiania-billeder" som det henvises til er stedsnavnet skrevet Krullen

Smuget var smalt og svingete, derav Krullen/Krøllen tenker jeg. Jeg tror jeg må ta en tur på antikvariat og skaffe meg noen gamle Oslo-bøker - dette var morsomt 🙂 (synes ikke nettbiblioteket helt kan erstatte fysiske bøker)

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.