Gå til innhold
Arkivverket

Forskningsbibliotekar

Anne Eidsfeldt
 Del

Recommended Posts

Kildemateriale som kan kaste lys over bokhandler Margrete Clausdatter Møller (d. 1703) i Christiania 

Jeg er historiker (cand.philol.) og arbeider på Nasjonalbiblioteket som bokhistoriker. Jeg er i gang med å skrive en artikkel om Margrete Clausdatter Møller, enke etter bokbinder og bokhandler Hans Hoff (død 1686 i Christiania). Som enke overtok hun driften av både hans bokbinderi og bokhandel i Christiania og drev denne til sin død i 1703. Skiftet etter henne er nedtegnet i skifteprotokoll nr. 2 for Oslo skifterett (1701–1707) og gir god informasjon om bøkene hun hadde i sin bokhandel da hun døde i 1703.

Jeg skulle imidlertid gjerne få noen tips til andre kilder fra samme tid og sted (Christiania) som kan kaste lys over henne og hennes virksomhet, eventuelt også hennes mann, Hans Hoff.

Foruten skiftet etter henne, har jeg sett i de listene Tore Vigerust har lagt ut på nettet over Christiania bys manntall og byskatt i perioden. Ut i fra dette ser jeg at Hans Hoff og enken etter ham har hatt bolig (sikkert også bokbinderverksted og salg av bøker) i byens søndre kvartal, altså sør for Kongens gate og vest for Rådhusgaten. Går det an å finne ut mer om hvor i søndre kvartal deres hus lå i? I følge manntallene Vigerust har lagt ut på nettet, går det fram at huset Hoff bodde i var av tømmer, ikke murt. Kan man finne opplysninger om dette i pantebøker?

I skiftet etter Møller fra 1703 går det fram at hun eier en trykkpresse (som ble anskaffet av hennes mann, Hans Hoff) og at den ved forrige takst, som trolig betyr da hennes mann døde i 1686, ble vurdert til 120 riksdaler. Slik jeg har forstått begynner serien med skifteprotokoller først i 1699 i Christiania, men finnes det andre kilder som kan si noe om en eventuell takst av Hoffs bo ved dennes død i 1686?

Det fremkommer av skiftet etter Møller at bokbinderverkstedet, samt huset hun bodde i, ble solgt på auksjon. Finnes det arkivmateriale som kan kaste lys over denne auksjonen i Christiania i 1703?

Ellers er jeg interessert i å se på følgende arkiver for å finne opplysninger om Hoff og Møller. Er det greit å få innsyn i disse?:

Kopp-, heste- og ildstedsskatt 1699 (RA, Rentekammeret, Byregnskaper, Christiania, pk. 62 Kontribusjonsregnskaper 1699)

Manntall for Krigshjelpen i Christiania 1683 (RA, Rentekammeret, Byregnskaper, Christiania, pk. 59 Kontribusjonsregnskaper 1690-1684)

Er det andre kilder som ikke er nevnt her som det kan være verdt å lete i? Det blir kanskje som å lete etter en nål i en høystakk, men et sted må jeg begynne. Jeg leser at Arivverket planlegger å åpne for publikum igjen 17. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne,

Auksjoner i Christiania ble før 1818 foretatt av Auksjonsdirektøren for Christiania og Bragernes. Arkivsakene etter denne ligger nå i Oslo byfogds arkiv på Statsarkivet i Oslo, A-10942 - Oslo byfogd avd. II. Det er bevart auksjonsprotokoller fra 1693.

Pantebøkene i Christiania begynner i 1701, og det er register i den første.

SAO, Christiania byfogd, G/Gb/Gba/L0001: Pantebok nr. 1, 1701-1706, s. 237
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080716380238 

Her finner man i i 1703 proklamaet etter Margrethe sl. Hans Hof:

SAO, Christiania byfogd, G/Gb/Gba/L0001: Pantebok nr. 1, 1701-1706, s. 118
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080716380119 

Og i 1704 henholdsvis Wilhelm Weidemann og Friedrich Jacobsens obligasjoner til byens overformynder som formyndere for hennes arvinger.

SAO, Christiania byfogd, G/Gb/Gba/L0001: Pantebok nr. 1, 1701-1706, s. 147
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080716380148

Det skulle vel være utstedt et auksjonsskjøte en eller annen gang etter det, men siden skjøtene er i registeret er registrert på enten kjøperens eller selgerens fornavn, og selgeren i dette tilfellet var auksjonsdirektør Hinrich Blichfeldt krever det en del leting å finne, med mindre du vet navnet på hvem som kjøpte huset. Det er mulig auksjonsprotokollen gir et navn eller dato på når skiftet ble sluttet og/eller et auksjonsskjøte utstedt, som du kan bruke til å søke her. 

Et frittstående panteregister begynner i 1706.

SAO, Christiania byfogd, G/Ga/Gaa/Gaaa/L0001: Panteregister nr. I 1, 1706-1714
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080721380128

Lenke til kommentar
Del på andre sider