Gå til innhold
Arkivverket

Prestegårdshage

Recommended Posts

Jeg ønsker tilgang til informasjon om et evt. hageanlegg for Trysil Prestegård, 2420 Trysil. Siste hus bygget på slutten av 1700-tallet. Hage i tilknytning til dette huset på vestsiden med utsikt mot Trysile   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Det er usikkert om det fins noko om dette i arkiva. Du kan forsøke å leite i åbodsforretningar( I tingbøkene, ekstrarettsprotokollar eller der kan vere kopiar oppbevarte i prestearkivet). Ellers så kan det vere at det tilfeldigvis fins noko om det i prestearkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 10.03, slekt skrev:

Jeg ønsker tilgang til informasjon om et evt. hageanlegg for Trysil Prestegård, 2420 Trysil. Siste hus bygget på slutten av 1700-tallet. Hage i tilknytning til dette huset på vestsiden med utsikt mot Trysile   

2 timer siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Det er usikkert om det fins noko om dette i arkiva. Du kan forsøke å leite i åbodsforretningar( I tingbøkene, ekstrarettsprotokollar eller der kan vere kopiar oppbevarte i prestearkivet). Ellers så kan det vere at det tilfeldigvis fins noko om det i prestearkivet.

Trysil prestegård eies av Opplysningsvesenets Fond, som har en del arkivmateriale om prestegårdene som er i fondets eie. Dette arkivmaterialet er under avlevering til Arkivverket, men avleveringene foregår i alfabetisk rekkefølge, og så vidt jeg vet, oppbevares arkivmaterialet vedrørende Trysil prestegård fremdeles hos Opplysningsvesenets Fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.