Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok

Wenche Søgaard
 Del

Recommended Posts

Dette bildet går ikke å forstørre uten at det blir uklart. Kan du legge inn ‘Brukslenke for sidevisning’ til kirkeboken isteden? Da kan en forstørre, bla i boken for å sammenlikne skriften.

Bruker du datamaskin, trykk k (for kilde) og lim inn i svarfeltet. Da kommer også kildeopplysningene med. Du kan også trykke det tredje ikonet fra høyre for å kopiere lenken før du limer inn. (Se bilde.)

E31B613D-14A5-4469-9DB4-DA54BC5D8256.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet siden

Buskerud fylke, Hurum i Hurum, Ministerialbok nr. 13 (1876-1881), Døde og begravede 1881, Side 228
https://www.digitalarkivet.no/kb20061101340246 

Post effusionis (profusionis) sanguinis --- dette betyr antagelig: Etter en massiv blødning

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dukket opp et nytt spørsmål.

Kan grunnen til at dødsårsaken er skrevet på latin skyldes at han forårsaket sin egen død, og at det på denne måten skulle skjules?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenche Søgaard skrev:

Det har dukket opp et nytt spørsmål.

Kan grunnen til at dødsårsaken er skrevet på latin skyldes at han forårsaket sin egen død, og at det på denne måten skulle skjules?

Nei, det er ei slutning du får vanskar med å forsvare.

Det er vel helst at lækjaren nytta eit medisinsk uttrykk på dødsattesten, altså latin.

Den øvste på sida døde av "apoplexi": Det er latin for hjerneslag, som neppe er sjølvpåført (ikkje direkte iallfall, men kanskje gjennom livsstil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får la dette ligge. Jeg bladde litt fram og tilbake og så at bortsett fra det enkle ordet apoplexi er det norske ord som er benyttet for å beskrive dødsårsaker.
Hovedgrunnen til at spørsmålet dukket opp hos meg er at min oldemor og han, som var hennes første mann, hadde mistet en gutt på ett år bare noen dager tidligere. Dødsårsak reg. med ? De hadde en tre år eldre datter som døde seks år seinere av tæring. For et tøft liv min oldemor har hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider