Gå til innhold
Arkivverket

Född i Rendalen

Johanna Aldrin
 Del

Recommended Posts

Hej,

Jag skriver från Göteborg, Sverige och jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

En ana till mig heter Karin Olsdotter Eggen och föds 1790 i Rendalen i Norge (står det i böckerna). 

Hur kan jag gå tillväg för att hitta mer information om henne?

Skulle gärna vilja veta mer om henne, om hon har några syskon och vilka var hennes föräldrar och sen deras föräldrar...

Är Rendalen en stor stad? Är hon född i någon viss del av denna stad?

Karin får 18190324 en dotter i Hudiksvall, Sverige, så hon måste flyttat från Norge innan dess.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar Johanna Aldrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johanna!

Sjå forumreglane:

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/
Det er fint om du legg inn fullt namn.

Det er også smart å endre overskrifta slik at den er meir presis om kva du faktisk er ute etter, jf. tips her:

Mvh

Per

Endret av Per S. Nestande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med en lenke til dåpen av datteren:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0031340_00092#?c=&m=&s=&cv=91&xywh=3035%2C632%2C1264%2C1517

(Nr. 9). Catharina Elisabeth.

Kari Olsdatter Eggen konfirmeres 16 1/2 år gammel i Ytre Rendal den 19. p. Trin. i 1807  =

19. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) 4. oktober

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 2 (1788-1814), Konfirmerte 1805-1807, Side 16-17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603360074

(Nr. 12)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare èn Kari Olsdatter døpt i Øvre Rendal kirke Dom. 2. p. Trin. 1790 =

2. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis)

13. juni. 

https://trinitatis.no

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 2 (1788-1814), Fødte og døpte 1790, Side 202-203
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603360108

(Andre dåp h. side)

Her er foreldrene Ole Erichsen Broen og hustru Lisbeth Mattisdatter.

Faddere (dåpsvitner) er Haagen Berge og hustru, Simen Høye og qvinde, Haagen .... Berger.

I bygdeboken for Rendalen av Jacob Breda Bull: «Øvre Rendalen. Gårdenes og slektenes historie.» (Utgitt i Oslo 1940. ) finner jeg flere gårder med endelsen «-eggen» -

Erikseggen, Lorentzeggen, Møreggen og Lisbeteggen. Det er denne siste jeg tenker kan være inreressant, siden moren til Kari Olsdatter heter Lisbeth.  Disse gårdene/plassene en beskrevet i kapitlet om Berge-gårder: Berge Østre, Sveen-Berge, Sørberget, Gammelstu Berge og Storstu Berge.

Fra s. 140-141 i bygdeboken:

»Efter Lisbet Matthisdatter Lorentzeggens Død i 1831, skal Pladsen en kort tid være beboet af Landhandler Ola Tobro, der også engang skal ha eiet Storstu Berge. Pladsen fik det Navn, hvorunder den ennu kjendes efter denne Lisbet.»

Enken Lisbeth Mathisdatters dødsfall 3. juni 1831 bosatt Berger-eie. (- eie betyr på en plass under gården.)

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 4 (1829-1852), Døde og begravede 1831, Side 256
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603360648

(Nr. 10)

Fra s. 134 i bygdeboken:

Møreggen

(Bro-Eggen)

»Opbrudt av Ola Eriksen Broen (f. 1774) gift med Lisbet Mathisdatter. Efter hans død på Slaveriet 1807 flyttet Enken til ‘Lisbeteggen’ som ligger straks nord for ‘Møreggen’ og fik Navn efter hende.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbet kom fra Lilleelvdalen i Hedmark. Lysningen 25. søn. e. tref. 1776 = 24. november, vielsen 3. juledag 1776.

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 1 (1733-1787), Viede 1776, Side 208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603350601

(Fjerde vielse ovenfra - h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Tack för all hjälp med information om Kari/Karin Olsdotter Eggen. Innan er hjälp så har hon mest varit ett namn och att jag visste att hon kom från Rendalen.

Nu vet jag att hennes efternamn troligtvis kommer från gården där hon växte upp och att hon nog hade 4 syskon, bröder.

Skulle ni finna något mer om henne eller hennes familj så vore jag tacksam om ni hörde av er:)

Eller om ni vet vart jag kan vända mig för att söka mer information.

Tack igen!

Hälsningar Johanna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Jeg har slekt fra Rendalen fra gårdene Mømb, Norset og Bjøntegaard. Jeg var i Rendalen i sommer for første gang.

Rendalen var ikke stor og den var smal. Det var mye skog der. Liknet litt på Finland 😄

Bilturen tar nesten 3 timer fra Oslo. Fra Oslo til Gøteborg er det ca 3 timer så da er du der på under 6 timer. 

Under er to bilder som jeg tok i øvre Rendalen. Ett fra Rendalen Kirke og et nedover mot dalen. 

Jeg fant informasjon om Gårdene i Øvre Rendalen fra boken Øvre Rendalen : gårdenes og slektenes historie, av Jacob B. Bull

Kanskje vi er i slekt?

Hilsen Kari 

Rendalen kirke.jpg

Rendalen.jpg

Endret av Kari Dakota Aasheim
Lagt til et ekstra gårdsnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för all hjälp 🙂

Hur kan jag gå vidare med Karis syskon och hitta vad som hände med dem?

Kanske någon av dem följde efter henne och flyttade till Sverige eller de kanske emigrerade till något annat land.

Vad jag förstår så hade hon följande bröder:

Eric Olsen (äldre)

Ole Olsen (äldre)

Tollef Olsen (yngre)

Ole Olsen (yngre)

Ha en fin dag!

Vänliga hälsningar Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 16.49, Kari Dakota Aasheim skrev:

Hei 

Jeg har slekt fra Rendalen fra gårdene Mømb, Norset og Bjøntegaard. Jeg var i Rendalen i sommer for første gang.

Rendalen var ikke stor og den var smal. Det var mye skog der. Liknet litt på Finland 😄

Bilturen tar nesten 3 timer fra Oslo. Fra Oslo til Gøteborg er det ca 3 timer så da er du der på under 6 timer. 

Under er to bilder som jeg tok i øvre Rendalen. Ett fra Rendalen Kirke og et nedover mot dalen. 

Jeg fant informasjon om Gårdene i Øvre Rendalen fra boken Øvre Rendalen : gårdenes og slektenes historie, av Jacob B. Bull

Kanskje vi er i slekt?

Hilsen Kari 

Rendalen kirke.jpg

Rendalen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Kari,

Vad kul om vi skulle vara släkt! 

Du har ju samma efternamn om Kari som jag söker efter. (Här i Sverige tog hon namnet Karin och la till Eggen till sitt efternamn)

Har du forskat och kanske funnit några gemensamma personer?

Jag vet inte mer om den norska sida i släkten än vad som står här ovan 🙂

Vänliga hälsningar Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Else,

Oj, det visste jag inte. 

Jag ber om ursäkt och ändrar detta direkt.

Hälsningar Johanna

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.