Gå til innhold
Arkivverket

Navn på kiste

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Ikke scannet, men bilde av en kiste. Første del sier tydelig Anne Olsdatter, men hva med resten? Og er årstallet for fødsel, vielse, eller maling?

Bilde1

Bilde2

kiste2.jpg

Endret av Karianne Fog Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår: Anna Olsdatter Hagstad (alt. Hægstad eller Hugstad) Aaret 1846

Hva årstallet refererer til, er vel helt umulig å fastslå ut fra dette alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt har jeg tenkt også, men tenkte det var greit å få et annet blikk på det. Finner ikke noe som kan stemme i slekten det gjelder. Får lete videre utover grenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville leita etter ei Anne som var ca. 13-15 år (tid for å gå i teneste) eller som vart gift (1. gong) i 1846.  Det var då det var mest aktuelt å få seg kiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenker og tips! Eiker er ikke usannsynlig. Lier, Drammen, Eiker, Asker, Ål i Hallingdal og Romedal er aktuelle områder.

Det står forøvrig tydelig navn Anna (se lenke til Bilde 1, jeg fikk ikke lov å laste opp begge), men det kan jo fort variere hvordan er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

100% kan jeg selvfølgelig ikke være, men jeg har ikke funnet NOEN annen Anne Olsdatter i familien som det kan stemme med (eller i det hele tatt). Så mer en utelukkelsesslutning. I tillegg er gårdsnavnet likt nok til å sannsynliggjøre det. Hun er også i direkte linje ned til personen som har den i dag. Slike arvestykker går vel sjelden til "siden" hvis det finnes direkte arvinger.

Hvis kisten ikke kommer fra denne personen så kommer den fra noen helt utenfor familien. Det kan såkart være tilfelle, men mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått mange kister på auksjonar gjennom åra...   På 1800-talet var det nokså vanleg at dødsbu gjekk til auksjon.

"Anne Olsdotter" var namn på kanskje 2-3% av alle jenter/kvinner ein periode. (meir i somme område)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider