Gå til innhold
Arkivverket

Jon Sjursen Velsvik (~1705 - Ett. 1754)

Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Jon Sjursen Velsvik ble født rundt 1705 i Kvinnherad, men jeg har ikke klart å lokalisere dåpen hans. Den 17. juni 1736 så gifter han seg i Kvinnherad med Britha Olsdatter Boland (1712-1802) og får 7 barn. Han var tambur og korporal, trolig i Søndre Bergenhusiske Infanteriregiment om jeg har klart å forstå grensene korrekt. Den 21. mars 1754 blir han innlemmet som pasient på St. Jørgens Hospital, og eiendommen tilfaller da kona (spedalske kunne ikke eie).

Han har vist seg å være vanskelig å finne; så jeg håper noen kan klare å hjelpe meg litt:

1. Hans dåp?
  2. Finnes han i noen militærruller som kanskje kan gi noe lys på når og evt. hvor lenge han var der?
  3. Er det noen som tilfeldigvis har kommet over hans dødsinnførsel i de kronologiske listene fra St. Jørgens Hospital?

Hva gjelder punkt 3 har jeg selvfølgelig forsøkt å tyde meg igjennom de kronologiske listene; men ikke aner jeg hvilket år han eventuelt har dødd - og personen som har innført har ikke akkurat den enkleste skriften i verden heller 🙂

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjell Arne Røedvang Brudvik skrev:

Jon Sjursen Velsvik ble født rundt 1705 i Kvinnherad

Er du sikker på at han er født i Kvinnherad? 

Har ikke klart å finne Velsvig/Velsvik i Hordaland, men stort sett bare i Volda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Er du sikker på at han er født i Kvinnherad? 

Har ikke klart å finne Velsvig/Velsvik i Hordaland, men stort sett bare i Volda

Nei, det skulle selvfølgelig vært "Kvinnherad?" - siden jeg er usikker på hvor han faktisk er fra, gårdsnavnet tror jeg opprinnelig kom fra en bygdebok - så er jo ikke sikker dokumentasjon, forsøker å pusle det sammen her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det er absolutt ikke et helt usannsynlig spor - men jeg sliter litt med å se hvordan. Jeg også leser dette som Jon Sjursen Børse (i dagens språkdrakt). Familien bodde på Boland i Kvinnherad. Der finner vi rett nord, Busevik - som ved å legge godvilja til, kan ha vært Børsevik eller noe lignende. Noen lokalkjente som kanskje kan kaste lys over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en oppføring på Jon Schiursen Børse fra St Jørgens 3 dager før hans død med en referanse til Stiftamtmannens protokoll (?) nr 1822. Kanskje det står mer informasjon om hvem han er i denne protokollen som kan bekrefte/avkrefte at han er "din" Jon?

https://www.digitalarkivet.no/view/20/pc00000000195369

Ellers er "Børse" også en gård i Granvin, ser det ut til.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Carl Nilsen said:

Ellers er "Børse" også en gård i Granvin, ser det ut til.

Då kan det vel tenkjast at det er Børsheim - f.eks. i Ulvik - som  i flg bygdeboka har vore skrive Byssem, Børsemb, Børsem.

Og bygdebokskrivaren kallar garden Byrse - etter lokal uttale - ein 1700-tals prest vil vel lett kunna skrive Børse.

I kyrkjebøkene er vel Ulvik og Granvin same prestegjeldet på denne tida.

Men det er Børsheim-gardar i Kvam og Strandebarm også.

Du kan bla i bygdeboka for Ulvik - gnr 63 - side 232: https://www.nb.no/nbsok/nb/6418d1ddc494ed3fc6e9662abe9613c9.nbdigital?lang=no#7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider